Baby en roken, overdrijf ik?

<p>Hallo lieve (aanstaande) papa’s en mama’s, </p><p>in augustus verwachten mijn man en ik ons eerste kindje, we krijgen een zoontje. We zijn natuurlijk helemaal in de wolken en zodra we erachter kwamen dat ik zwanger ben hebben we alle slechte gewoontes de deur gewezen. Althans, ik krijg steeds meer het idee dat ik alle slechte gewoontes de deur heb gewezen en mijn man het iets minder nauw neemt.. Ik ben vooral gewoon erg benieuwd hoe jullie hierover denken, overdrijf ik misschien, of juist niet..? </p><p>Voor de zwangerschap rookten mijn man en ik allebei, heel slecht, maar zodra er een positieve test was bij nog geen vier weken ben ik zonder problemen direct gestopt met roken en mijn man twee of drie weken later. Uiteraard heb ik alcohol gedag gezegd en ben ik gezonder en gevarieerder gaan eten. Want tja, alles voor de gezondheid van je kindje, toch? </p><p>Nu lieten we vandaag de hond van mijn schoonouders uit en terwijl mijn man zijn telefoon uit zijn broekzak wilde pakken, zie ik daar ook een pakje sigaretten in zitten.. Ik heb er (nog) niets van gezegd. Zijn ouders roken allebei ook, dacht nog even dat hij het pakje wellicht voor hen had gekocht maar voordat we naar huis gingen is het pakje daar niet achter gebleven.. Eerlijk gezegd ben ik echt een beetje over de zeik. Voor mijn gevoel doe ik nu negen maanden m’n stinkende best om een zo gezond mogelijk kind op de wereld te zetten terwijl hij dus blijkbaar lekker door paft. Misschien heel stom, maar ik voel me een beetje genaaid. Ik dacht namelijk dat we dit samen deden.  </p><p>Nu moeten we nog veel bespreken wat betreft roken, wat ik steeds voor me uit heb geschoven omdat ik weet dat we hier anders over denken. Bijvoorbeeld zijn ouders die echt heel veel roken en dat ook binnenshuis doen en ons kindje wat daar ook over de vloer zal komen en ik die daar dus echt helemaaaal niet enthousiast over kan worden op het moment. Nu dacht ik, ik zal eens een balletje opgooien om te checken hoe hij een beetje denkt over roken bij ons thuis op het balkon. Dus ik had gezegd, dat ik het eigenlijk niet zo prettig vind als anderen bij ons op het balkon roken. Onze balkondeur sluit niet heel goed, dus rook komt vrij gemakkelijk binnen. En ik wil ons huis echt helemaal, helemaal rookvrij hebben voordat de baby is. Mijn man vond dat hij de balkondeur wel zo kon maken dat die wel goed dicht zou gaan en dan zou het probleem van de rook dus opgelost zijn volgens hem. Echter hebben we dus naast de balkondeur nog een raam wat altijd op een kiertje staat en die zou dan mijn inziens ook dicht moeten, want anders komt er op die manier alsnog rook binnen. Goed, hij vind dat ik dus echt heel erg overdrijf en een beetje door sla door te zeggen dat anderen niet meer op het balkon zouden moeten roken. Toen heb ik maar niet meer gezegd dat iedereen die op het balkon rookt, die rook ook gewoon weer mee naar binnen neemt en dat ik dat ook niet zo’n fijn idee vind. Had niet het idee dat dit het beste moment ervoor was.  </p><p>Nu vind ik het dus best lastig, omdat ik me ergens een beetje hypocriet voel. Ik heb zelf namelijk ook gerookt en hier nooit moeilijk over gedaan en nu ben ik gestopt en verwacht ik ineens dat er niet meer bij ons op het balkon gerookt wordt. Overigens is het zo dat we op de tweede verdieping wonen, dus ik vind dat als je dan toch perse je nicotineshot moet hebben je helemaal naar beneden kan lopen en dan rook je aan de straatkant waar ons balkon en onze ramen ook niet aan grenzen.  Het is een wat langer verhaal geworden dan gepland, maar goed. Mijn vraag is dus, hoe denken jullie hierover? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Hebben jullie suggesties voor eventuele compromissen? Overdrijf ik? Ben erg benieuwd naar jullie ideeen hierover! </p><p>Liefs! </p>
 
Ik denk dat het vooral gaat om een goede communicatie. En dat betekent dat niet per se het gene wat jij wilt zal gebeuren. Zoals roken op het balkon, je man vindt dat dit moet kunnen, jij vindt van niet. Als het raampje dicht gaat en de deur wordt gemaakt lijkt het mij al een heel goed compromis. Natuurlijk begrijp ik dat je het beste wil voor je baby maar hier zullen ook mensen soms buiten in de tuin gaan roken en weer naar binnen komen. Dan ruik je dat ook even. 
En het pakje sigaretten van je man is denk ik ook iets wat je goed moet bespreken samen. Jij hebt nu natuurlijk een enorme interne motivatie om te stoppen, voor je man is het allemaal nog wat verder weg en misschien ook lastiger om te stoppen. Zelf ben je tot je zwangerschap ook niet gestopt dus daar kun je je vast wel iets bij voorstellen. Dat hij het probeert vind ik al heel netjes en als hij heel erg minderd zou ik ook al prima vinden. Mijn vriend drinkt nu ook een stuk minder maar ik zal niet van hem verwachten dat hij de hele zwangerschap geen alcohol meer drinkt. 
Praat vooral met elkaar wat je verwacht en of dit reëel is. Dan kom je er samen vast wel uit.  
 
ik vind je niet overdreven. Wilde iig zeggen dat ik snap dat je je hypocriet voelt maar dat ik dat zeker niet terecht vind. Iedere dag dat je niet rookt is super! En is niet minder waard omdat je dat eerst wel deed. 
Pick your battles ga je nog vaker horen met een kind in je leven, dus mocht het zover komen als het over het roken gaat.. zou ik die balkondeur kiezen ? om de lieve vrede te bewaren
 
Snap het helemaal maar je moet niet doorslaan ? voor de vader is het sowieso allemaal maar gek en gaat die pas echt beginnen met die zelfde gevoelens als jij, als de kleine er is. Daarbij als je je huis echt rookvrij wil hebben zou je heel het huis moeten over schilderen als je altijd binnen hebt gerookt. Als mensen nu netjes op het balkon staan is het goed toch. En straks als de kleine er is mag je heus zeggen ik wil niet dat je hem vast houd als je net gerookt hebt. En roken bij de schoonouders.. ook dat herken ik. Was heel lastig in het begin maar ze roken niet waar mijn dochter bij is, ja, in het huis wordt gerookt, maar nogmaals dan moet je alles gaan overschilderen dus dat kan ik ze niet aandoen. En helemaal voorkomen kan je eenmaal niet.. denk dat er wel ergere dingen ronddwalen in de lucht laatste tijd ?
 
Oh en over je man, vraag het gewoon. En zeg wat je voelt, we zouden dit samen doen. Stiekem doen heeft geen zin. Succes en geniet!
 
Lastig is dat he. Ik snap je wel. Je wil het beste voor je kind en graag rookvrij. Op het balkon roken als de deur gemaakt is zou ik zelf niet heel moeilijk over doen. Mijn moeder rookt ook thuis, maar als ze weet dat ik langs kom dan gaat ze van tevoren even luchten en rookt ze op dat moment niet binnen tot we weer weg zijn. De rooklucht blijft helaas wel nog hangen in huis, maar dat heb ik maar geaccepteers. Vroeger rookte tenslotte iedereen gewoon bij de kinderen en was het normaal. 
 
Ik ben heel streng voor rokers. Bij ons thuis mag er helemaal niet worden gerookt. Dat is vanaf het begin duidelijk geweest en iedereen heeft er zonder morren geaccepteerd. Of ze de rook van het balkon mee nemen zal misschien mee vallen, maar het geeft ook een verkeerd signaal af, zo wordt een slecht voorbeeld gegeven toch? 
Ik heb zelfs een probleem met nicotine aan vingers dus ik vraag ze nog steeds om hun handen te wassen als ze ons kind willen aanraken. Al weet ik niet of dat zin heeft haha. Dus qua overdrijven... Kan het nog erger ? 
Dat je partner stiekem rookt, daarvan zou ik ook zo over de zeik zijn. Maar ja hij zal er ook wel moeite mee hebben anders zou hij het niet verbergen lijkt me. Stoppen is ook echt heel moeilijk, misschien kun je hem daarin bevestigen als je het bespreekt. 
Dat jij er zomaar mee gestopt bent is echt heel knap! Chapeau.
En dat het vroeger normaal was vind ik een heel slecht argument. Mijn moeder heeft nu ernstige longklachten omdat er vroeger bij hun thuis gerookt werd, ze heeft zelf nooit een sigaret opgestoken in haar leven, maar toch rokerslongen. Meeroken is echt schadelijk, ookal denken mensen nog steeds dat het wel meevalt.
 
 
Wij zijn nu beide ruim 15 maanden gestopt met roken en ik ben nu 37+5 weken zwanger... ik wilde ook persé een rookvrije omgeving voor ons kindje. Mijn moeder en zus roken beide nog wel, zolang zij dit buiten doen en daarna netjes even hun handen wassen vind ik het wel prima.
Mijn man en ik hebben 3 jaar geleden ook een poging gedaan om te stoppen.. en ik was zelf toen degene die stiekem weer opnieuw begon met roken. De reden dat ik dit stiekem deed was pure schaamte! Ik schaamde me dat ik niet sterk genoeg was om weerstand tegen mijn verslaving te bieden. Weet dat jij jullie kindje in je buik draagt, dus dat dat een hele grote en goede motivatie is, maar voor jouw man is dat anders. Ik snap dat jij je bedonderd voelt, maar wie weet zou je hem kunnen vragen waarom hij (weer) begonnen is en het niet verteld heeft i.p.v. hem verwijten dat hij dit stiekem doet. Ik keur het niet goed, maar ik hoop dat je wellicht een andere visie krijgt en zo nader tot elkaar kunt komen.
Hopelijk heb je hier iets aan. :)
 
Terug
Bovenaan