<p>Hi! Ik ben nieuw op de forum. Lees wel vaak mee met relevante topics en post voor het eerst over mijn dilemma. <br /><br /></p><p>Wij hebben een prachtige en lieve meid van nu bijna 5 maanden. We zijn zo ontzettend blij met haar. Vooral ik ben enorm voorzichtig en zuinig op d’r. Daarom heb ik extra moeite met rokende schoonfamilie. Bij mijn eigen familie rookt alleen mijn vader, maar hij woont op meer dan een uur afstand. Dus zien wij hem niet zovaak. Schoonfamilie woont veelal in dezelfde stad en komen vaak over de vloer. <br /><br /></p><p>Mijn schoonmoeder heeft tientallen jaren gerookt en is voor onze dochter gestopt. Dat waardeer ik enorm! Zij wilt immers graag oppassen en volgt mijn zorgen hierin. Schoonvader is echter een enorme kettingroker en stuk eigenwijzer. Niemand mag uiteraard verwachten dat hij voor onze baby stopt. Hij rookt bij hun thuis echter voor de deur (met de deur open) of onder de afzuigkap. Als wij dan in de woonkamer zitten, ruiken wij het alsnog. Ook haalde hij een paar keer uit om buiten te roken, kwam met een heel rookwalm naar binnen en zat met zijn handen aan het neusje van de baby. Ik raakte enorm gefrustreerd. Dit aangegeven bij man en schoonmoeder. Die heeft met hem gepraat. Sindsdien houdt hij enigszins rekening door zijn handen te wassen en na het roken niet haar gelijk op te pakken. <br /><br /></p><p>Toch blijft het mij schuren als hij met zijn mond en handen bij haar gezicht of handen zit. Ook blijft het natuurlijk hangen in zijn kleding en heeft daarmee ook de baby vast. Mijn man vindt dat hij er rekening mee houdt en wilt zijn vader niet verbieden de baby vast te houden of te kussen. Dat snap ik ergens en toch voel ik mij telkens rot als dit wel gebeurt. <br /><br /></p><p>Daarnaast past schoonmoeder 2 dagen in de week op de baby. Vinden man en ik enorm fijn. Ze heeft echt het beste voor met onze dochter en dochterlief is haar nu ook gewend. Nou hebben we haar gevraagd om liever bij ons thuis op te passen en dat doet ze. Wel heeft ze gevraagd of wij de baby toch niet vaker naar haar kunnen brengen. We hebben namelijk een wiegje neergelegd bij schoonouders voor evt oppas en ze vindt het makkelijker om haar eigen dingen te doen wanneer de baby slaapt. Ook dat begrijp ik natuurlijk, maar dan zit het me dus zo dwars dat mijn schoonvader haar dus vaker gaat oppakken, kussen etc. En zij dus ook langer blijft in een huis waar iemand rookt. <br /><br />Enerzijds is het fijn voor ons, schoonmoeder en vooral de baby als mijn schoonmoeder oppast. Anderzijds zit het roken van mijn schoonvader mij dus enorm dwars. Ook als mijn schoonmoeder niet zou oppassen, zien wij hem minimaal 1x per week. <br /><br /></p><p>Hoe zouden jullie hiermee omgaan?</p>