Baby en rokende schoonouders

<p>Hi! Ik ben nieuw op de forum. Lees wel vaak mee met relevante topics en post voor het eerst over mijn dilemma. <br /><br /></p><p>Wij hebben een prachtige en lieve meid van nu bijna 5 maanden. We zijn zo ontzettend blij met haar. Vooral ik ben enorm voorzichtig en zuinig op d’r. Daarom heb ik extra moeite met rokende schoonfamilie. Bij mijn eigen familie rookt alleen mijn vader, maar hij woont op meer dan een uur afstand. Dus zien wij hem niet zovaak. Schoonfamilie woont veelal in dezelfde stad en komen vaak over de vloer. <br /><br /></p><p>Mijn schoonmoeder heeft tientallen jaren gerookt en is voor onze dochter gestopt. Dat waardeer ik enorm! Zij wilt immers graag oppassen en volgt mijn zorgen hierin. Schoonvader is echter een enorme  kettingroker en stuk eigenwijzer. Niemand mag uiteraard verwachten dat hij voor onze baby stopt. Hij rookt bij hun thuis echter voor de deur (met de deur open) of onder de afzuigkap. Als wij dan in de woonkamer zitten, ruiken wij het alsnog. Ook haalde hij een paar keer uit om buiten te roken, kwam met een heel rookwalm naar binnen en zat met zijn handen aan het neusje van de baby. Ik raakte enorm gefrustreerd. Dit aangegeven bij man en schoonmoeder. Die heeft met hem gepraat. Sindsdien houdt hij enigszins rekening door zijn handen te wassen en na het roken niet haar gelijk op te pakken. <br /><br /></p><p>Toch blijft het mij schuren als hij met zijn mond en handen bij haar gezicht of handen zit. Ook blijft het natuurlijk hangen in zijn kleding en heeft daarmee ook de baby vast. Mijn man vindt dat hij er rekening mee houdt en wilt zijn vader niet verbieden de baby vast te houden of te kussen. Dat snap ik ergens en toch voel ik mij telkens rot als dit wel gebeurt. <br /><br /></p><p>Daarnaast past schoonmoeder 2 dagen in de week op de baby. Vinden man en ik enorm fijn. Ze heeft echt het beste voor met onze dochter en dochterlief is haar nu ook gewend. Nou hebben we haar gevraagd om liever bij ons thuis op te passen en dat doet ze. Wel heeft ze gevraagd of wij de baby toch niet vaker naar haar kunnen brengen. We hebben namelijk een wiegje neergelegd bij schoonouders voor evt oppas en ze vindt het makkelijker om haar eigen dingen te doen wanneer de baby slaapt. Ook dat begrijp ik natuurlijk, maar dan zit het me dus zo dwars dat mijn schoonvader haar dus vaker gaat oppakken, kussen etc. En zij dus ook langer blijft in een huis waar iemand rookt. <br /><br />Enerzijds is het fijn voor ons, schoonmoeder en vooral de baby als mijn schoonmoeder oppast. Anderzijds zit het roken van mijn schoonvader mij dus enorm dwars. Ook als mijn schoonmoeder niet zou oppassen, zien wij hem minimaal 1x per week. <br /><br /></p><p>Hoe zouden jullie hiermee omgaan?</p>

Nou hij heeft zich al aangepast aan handen was je kan niet alles vragen van iemand. Je kan wel met je vriend en je schoonmoeder eerlijk over hebben aat je can vind. En kijken naar oplossing maar verwacht niet dat die gene kan veranderen 1 x is geven en nemen in dit soort dingen.

[quote quote=10474609]Nou hij heeft zich al aangepast aan handen was je kan niet alles vragen van iemand. Je kan wel met je vriend en je schoonmoeder eerlijk over hebben aat je can vind. En kijken naar oplossing maar verwacht niet dat die gene kan veranderen 1 x is geven en nemen in dit soort dingen.[/quote]
Wat bedoel je met geven en nemen?

Pfoe lastig zeg..
Ik heb zelf ook een duidelijke mening over roken én zeker in combinatie met kinderen/baby’s..
Buiten het feit dat als hij écht altijd buiten rookt, dit niet persé ‘ongezond’ is voor je baby, maar hierdoor de geur van tabak nog wel om hem heen hangt en je baby er hierdoor naar ruikt, snap ik dat je dit écht heel vervelend vind.
Weet dat als hij, voordat jullie kindje er is, gewoon rookt in huis (al is het onder de afzuigkap) de schadelijke stoffen gewoon in huis hangen dús hopelijk laat hij dat echt helemaal!

Misschien kun je toch nog eens voorzichtig het gesprek 1 op 1 met hem aangaan? Misschien maakt het meer indruk als jij het in je eentje aankaart?
Je kunt dan aangegeven dat jij absoluut niet over zijn keuzes kan gaan en hem alle liefde met zijn kleinkind gunt maar dat je er echt heel veel moeite mee hebt als jullie baby met rook wordt geconfronteerd of met de (vieze!) lucht. Je kunt dan zeggen dat je het je bijvoorbeeld niet kunt voorstellen dat hij dat wel zou willen..

Maargoed, het blijft heel lastig om dit bij iemand die zo verslaafd is het door te laten dringen. Vooral omdat het je schoonouders zijn, begrijp ik dat het de situatie niet gemakkelijker maakt.!

In de geur zitten nog zeker de schadelijke stoffen, op de huid in het haar en op de kleding. Dus gaat niet om de stank maar daarom lijkt me.

Heb ik bij mijn schoonmoeder ook gezegd: als je gerookt hebt kan je haar niet knuffelen of met haar zitten. Kan ze zelf kiezen.

Mijn vader houdt er uit zichzelf al rekening mee gelukkig ♡

Ik begrijp je dilemma heel goed. De oplossing is echter nog niet zo makkelijk denk ik. Het is zijn eigen huis, rookt buiten als ik goed begrijp, hij wast zijn handen al.. Die geur zal niet uit zijn handen en kleding gaan. Hoewel het stinkt, zal die geur aan zijn lijf geen kwaad kunnen.
Als jij er moeite mee hebt dat jouw dochter in een huis wordt opgevangen door iemand die rookt, dan is een gastouder of kinderopvang misschien een idee. Dan heb je dit soort perikelen niet meer.

Wat ik bedoel is geven nemen dat jee aan elkaar aanpast als het jou niet zint waarom doe je geen kdv op gastouder wat onderste zegt het is zijn huis hier rookt buiten.
Als jij last van hem snap ik kind heb er ook last van maar je kan niet alles eisen dus dat bedoel ik geven nemen. Mij schoonouders roken ook en broer van me man ja prima hun huis hun dingen ja ze nemen geur mee naar binnen maar is hun huis. Ik kan aangeven van joh was even je handen maar ik respecteer hun ook

Tja het is wel schadelijk natuurlijk. De schadelijke stoffen blijven in huis liggen, als hij binnen rookt als jullie kindje er niet is. De stoffen liggen overal. Google maar eens op derdehands roken. Als je kindje straks gaat kruipen, zit ze er letterlijk in.
Lastige situatie waar ik ook zo 1,2,3 geen tips voor heb, ik denk dat je het al goed doet met wat je vraagt en verwacht. Volg je gevoel, als je niet wilt dat je kind twee dagen per week daar is als hij rookt, zou ik dat toch gewoon eerlijk aangeven. Open gesprek aangaan, en vragen of hij bereid is om ook te stoppen met roken, dat is voor je schoonmoeder toch ook een stuk fijner. Anders komt je kindje in de loop van de jaren toch veel in contact met rook.

Terug
Bovenaan