Baby fles 11 maanden

<p>Vorige week ben ik met me dochtertje bij cb geweest. Ze rade me aan om af te bouwen met de flessen melk omdat als ze 1 jaar ze nog maar 300 cc melk per dag hoeven. Nu kreeg ze in de ochtend 210 cc en in de middag 90 cc en in de avond nog een keer 210 cc. En dat krijgt ze nu nog steeds. Ik denk dat ze helemaal nog niet toe is aan minder flessen. En zou ook niet weten welke fles ik moet minderen want ze lijkt ze alle 3 nog nodig te hebben! Wie heeft tips tussen de flessen door krijgt ze uiteraard gewoon water te drinken. </p>

Ze lijkt ze nodig te hebben, maar als ze minder krijgt zal ze waarschijnlijk vanzelf meer gaan eten. Ik zou daarom beginnen met de ochtend fles langzaam afbouwen en haar daarna een boterham te geven, heeft ze nog trek: geef je nog een boterham. Ik weet niet wat je haar nu als ontbijt geeft maar dat kun je dus opbouwen en ondertussen de fles afbouwen. Begin je met 180 een paar dagen en dan naar een paar dagen naar 150. Dan zou ik de middagfles afbouwen (kun je weer compenseren met wat meer vaste voeding en water tijdens de lunch) en daarna de avond voeding rustig terugbrengen naar 150. 
hoeft dus niet in één keer, lekker de tijd voor nemen!
succes!

Precies dit. En je hoeft ook niet één fles in één keer af te laten vallen. Je kunt beginnen door alle flessen wat kleiner te maken. En dus de vaste hap + water opvoeren :)

Je hoeft niet in 1x te stoppen, maar kan wel afbouwen. Hier ging met 11 maanden de middagfles eraf, ik gaf dan gewoon halfvolle melk uit de fles en dat accepteerden ze prima dus dat was makkelijk. Ik denk dat je ook gewoon eens moet proberen die middagfles te vervangen door gewone melk. Je ziet vanzelf of je kindje het opdrinkt! 90cc flesvoeding is nou niet perse iets wat ze ECHT nodig heeft, want zoveel is het niet.

Ik gaf altijd 150-180cc in de ochtend en avond. Nooit 210cc gegeven, dat vind ik bizar veel. Je zou eens kunnen proberen om de ochtend en avondfles te minderen zodat je 150cc of 180cc geeft. Zo bouw je 'm rustig af.

Hier verdween de ochtendfles met 14 maanden, eerder accepteerde m'n dochters dat echt niet. En de avondfles met 16/17 maanden. Wel was dat op den duur nog maar 90cc. Dus we hebben het hier langzaam, stap voor stap afgebouwd in een periode van zo'n 5 a 6 maanden!

En inderdaad in de ochtend eerst fles (150cc dus) en daarna nog een boterham. Dat is een prima ontbijt en daar redden ze het echt wel op totdat het 9.30 is en tijd voor fruit :)

Dankje voor jullie tips hier kan ik wel wat meer. Eten doet ze harstikke goed
07.00 210 cc melk
10.00 2 boterhammen
12.00 1 boterham en 90 cc melk
15.00 stuk fruit.
17.00 avond eten
19.30 210 cc melk
Tussen door krijgt ze dan van die mais chippies of rijstewafeltje of een volkoren crackot. Lijkt mij niet te weinig eten eerder te veel haha.
Wat ik mij afvraag is mss een stomme vraag maar bij cb wat ze zeggen dat ze maar 300 cc melk moeten per dag is dat alle melk wat dan ook. Dus dat geld dan ook voor de half volle melk neem ik aan?  

Wat je geeft is echt niet te veel hoor, ziet er prima uit! Het zou kunnen dat als je de ochtendfles gaat minderen, ze wel eerder trek heeft in die boterham die je nu om 10.00u geeft. Maar dat merk je vanzelf!
klopt 300 ml is totaal aan zuivel. Eigenlijk hoort daar dus ook yoghurt bij. 
onze dochter is nu 14 maanden en krijgt 's ochtends een beker gewone melk van 150 ml bij haar ontbijt en 's avonds voor het slapen nog een fles van 150ml met opgewarmde gewone melk. We geven haar daarnaast een beetje yoghurt als toetje, dus eigenlijk zittende daar ook boven. Maar ze doet het er goed op, dus lijkt me niet zo'n probleem

300-350 is de richtlijn voor alle zuivel. Dus kunstvoeding voor gewone melk vervangen is niet de oplossing. Maargoed, ik persoonlijk denk dat als je kindje verder goed vaste voeding eet, het niet super veel uitmaakt hoor. 
De ochtendfles is hier juist de meest hardnekkige. Nu 18 mnd en nog steeds 200 ml direct als ze wakker wordt. Anders is ze helemaal overstuur. Ze drinkt m alsof haar leven ervan af hangt. En dan kleden we om, even douchen enzo. Hooguit een uurtje later zitten we aan het ontbijt en eet ze zo weer een boterham en een stukje fruit, kiwi of mandarijn ofzo. 
Rond 10 uur een voedzaam tussendoortje: ik heb vaak reepjes van abrikoos en noot. Maar ook wel zelf gebakken volkoren bananenbrood of een stuk pompoen haver muffin. Rozijntjes. Cracker pindakaas. Zoiets. 
Half 12/12 uur 2 boterhammen met soms een ei of wat groenten of een stuk bietenburger (haar favo), evt nog wat besjes. 
Dan slaapt ze rond 2 uur. 
3 uur krijgt ze fruit dat wat meer vult. Banaan, mango, een hele peer. Zoiets. 
Smiddags krijgt ze ook een beker met 150 ml melk. Soms zeurt ze dan eind van de middag nog om een cracker of een koekje, die krijgt ze wel. 
Rond 17.30/18.00 avondeten met ons mee. En dat gaat heel wisselend. Ene keer veel, andere keer is het vies eng hoeft ze niet. Soms krijgt ze een yoghurttoetje, 100% appelmoesje of zelf gemaakt fruitijsje. 
Dit schema is al zo sinds ze op 1 slaapje over ging en verschilt niet veel van 2 slaapjes. Hooguit de tijden. De avondfles verviel met 10 maanden, dronk ze niet goed meer. En sinds een maand of 16 is de kunstvoeding pas alpro haver groeimelk geworden (kma en gewone havermelk heeft niet genoeg eiwitten) 
Dus... Kijk naar je kindje. Neem lekker meer tijd als dat nodig is. Misschien kun je inderdaad eens kijken of ze met een van de flessen ook tevreden is met minder, als je meer vaste voeding, of voedzamere tussendoortjes of extraatjes bij de maaltijden geeft. Maar ze is zo te lezen geen slechte eter hoor. De flesvoeding zit niet in de weg bij het eten. Welke fles je afbouwt? Degene die het makkelijkst is, want die heeft ze het minst nodig. Hoeft niet perse de ochtendfles te zijn.

Terug
Bovenaan