baby gebaren

Hoi allemaal.

Heeft 1 van jullie ervaring met baby-gebaren?

Mij lijkt het namelijk wel handig om maikel dat aan te leren. Alleen ken ik echt niemand die dat doet.. dus vraag me af of het echt wel zo veelbelovend is als ze zeggen....

Groetjes linda

Wij hebben het "woordenboek" met 50 gebaren van www.gebarenmetjekind.nl (eenvoudigste boekje wat ze hebben, maar met logisch nadenken/fantasie moet je zelf ook een heel eind komen...)
Wij gebruiken ze al wel zo door de dag heen af en toe. Nu begrijpt hij het nog niet echt (6,5 mnd) maar resultaat hebben we al wel bij de buren gezien (1 zoontje met down waarvoor ze het gebruiken en kleine broer (1,5jr) doet al een tijdje enthausiast mee!
Schijnt vooral wat frustatie weg te halen als ze wat willen, maar het nog niet kunnen zeggen. als ze het dan kunnen uitbeelden, wordt het kindje niet boos of gefrustreerd...

Ik heb de cursus gevolgd. Ik vond het erg leuk om er mee bezig te zijn. Het was een leuke afwisseling op de cursus nederlandse gebarentaal die ik toen volgde.Nuttig vond ik het niet. Dat wil zeggen, voor een kindje dat zich normaal ontwikkeld. Je moet zeeeeer consequent zijn en dan pikken ze het inderdaad op. Maar mijn ervaring is dat tegen de tijd dat ze de gebaren oppikken, ze ook beginnen met hun eerste woordjes. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor zo'n kleine tijd dat het nuttig is, niet die hoeveelheid werk wil verrichten. Ik ken wel kinderen met een achterstand in hun ontwikkeling die hier wel baat bij hebben.

Dat wat CAAT zegt ben ik ook bang voor. Ipv dat je al die energie stopt in het leren praten, stop je die energie in gebaren.
Bovendien konden Emma en Renske al heel wat woordjes tegen de tijd dat ze die gebaren leren begrijpen en zo spraken ze met 2 jaar al hele zinnen. Emma al erg snel, met 2,5 jaar sprak die al met samengestelde zinnen, Renkse iets later, maar toch ook voor ze 3 was.

Ik heb het ook niet gebruikt en zowel Puck als Yanou wisten vrij snel duidelijk te maken wat ze bedoelden. Ik zou ook de aandacht in het praten stoppen en niet in de gebaren. Kan me inderdaad voorstellen dat het wel werkt bij kindjes die om welke reden dan ook een spraak achterstand hebben.

Thanks all.

Mijn keuze is bevestigd.. wordt geen gebaren. Het leek me wel leuk als het niet veel moeite kost. Maar lees dat voordat ze het snappen ze ook al wat woordje kunnen.. tja. dan heeft het weinig zin...

Terug
Bovenaan