baby hapje

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: Ik maak regelmatig een verse hap klaar voor mijn zoontje van ruim 6 maanden. Om groentes te kunnen pureren of prakken moet je ze koken. Als je ze te lang kookt gaan de vitamines verloren (toch?). En sommige groentes moet je wat langer koken dus hoe doen jullie dat? Ik hoor het graag.

Groetjes,
Miranda
 
Hoi Miranda,

Tja, als je groenten kookt, zullen er allicht wat vitaminen verloren gaan t.o.v. als ze rauw zijn. Maar ja, ze gaan ook niet rauw de potjes en in en wij eten ze zelf toch ook niet rauw? Natuurlijk moet je opletten dat je de groenten niet tot moes kookt, maar als je ze gewoon net zo kookt als je voor jezelf doet, lijkt me er weinig mis mee.
Je zou ze ook kunnen stomen, dan schijnen er meer vitaminen bewaard te blijven, maar tot nu toe vond ik zelf de aanschaf van zo'n stoomapparaat niet het geld waard. Dan maar ietsje pietsje minder vitamientjes.

Groetjes en kook-ze,

Henrike, mv Justin (2,3 jr) en Anique (7 mnd)

p.s. Als je nog leuke hapjes zoekt, kan ik je www.keukenkikker.nl aanbevelen. Daar staan erg leuke combinaties op.
 
Hoi

Gekookt eten wordt beter door babydarmpjes opgenomen. Door koken raken de moleculen als het ware "voorverteerd". Ook zelfgemaakte fruithap kun je koken (handig bij bijvoorbeeld een appel). En ja, door koken heb je altijd te maken met vitamine-verlies, maar als de darmpjes het voedsel zo doorsluizen en er geen voedingsstoffen uithalen, heb je natuurlijk met een veel groter verlies te maken.

Dus gewoon groente kort gaar koken. Vergeet trouwens geen theelepeltje vet (boter, olie) toe te voegen aan je zelfgemaakte maaltijd, want kinderen in de groei hebben veel vetten nodig (advies van het voedingscentrum).

Succes
Esther
 
Bedankt voor de tips, door gewoon maar van alles te proberen gaat het nu bijna vanzelf. In het begin ben je best onzeker als je weer in een nieuwe fase zit. Gaat gelukkig goed.

Groetjes Miranda
 
Terug
Bovenaan