Baby heeft hazenslaapjes overdag

Hallo!<br />Mijn kleine man is nu 10 weken en is een vrolijk, tevreden mannetje. Snachts slaapt hij meestal door, vaak van 22.00-06.30 uur. Overdag daarin tegen slaapt hij voor mijn gevoel veel te weinig. Meestal na de fles zo’n 20 minuten. En dat dus 5x per dag. Na die 20 minuten ligt hij gewoon helder rond te kijken en maakt hij geluidjes. Kan het zo zijn dat hij gewoon veel minder slaap nodig heeft dan het gemiddelde? In de kinderwagen met hem wandelen heb ik ook geprobeerd maar dan blijft het ook bij die 20 minuten<br />

Korte slaapjes is heel normaal rond die leeftijd. Je hoort het heel vaak. Gewoon vaker een slaapmomentje aanbieden. Rond 4 maanden veranderen er een paar dingen, lees maar eens over 4 maanden slaapregressie. Daarna lukt het veel kindjes om slaapcycli aan elkaar te koppelen en een beter ritme aan te houden. 
Verder kun je proberen of hij al toe is aan een rustige slaapomgeving. Mijn dochter had rond 11/12 weken echt last van de prikkels. Dus toen zijn we gaan oefenen met het bedje ook overdag gebruiken. Dit lukte pas goed alle slaapjes overdag rond 17 weken hoor. Maar het kan helpen aan de overgang te starten. Vanaf 4 maanden wordt een donkere slaapomgeving ook belangrijker ivm de aanmaak van melatonine die dan start.

Bedankt voor je reactie!
Hij slaapt standaard op de slaapkamer, in de wieg, in het donker. Overdag en snachts dus dat doen we eigenlijk al. Wel fijn om te weten dat dit vaker voorkomt. En alsof hij het ruikt; hij slaapt vandaag ineens de hele ochtend al wel goed ?

Ons dochtertje had dit ook heeel erg. We hebben heel erg geinvesteerd in rust en regelmaat en na een aantal maanden zagen we verbetering! Toen ging het naar 45 min, een aantal maandag later naar 1.5u en nu nog 1 slaapje van 2 of 2.5 uur. Succes! Maak je vooral niet te druk ??

Mijn zoontje van 8 weken doet dat ook sinds een week. In de nacht gaat het top maar overdag lukt het hem alleen met onze hulp in slaap te vallen en dan wordt hij ook vaak heel snel wakker. Een dutje van 45 min overdag is ineens uitzondering. Maar je zou zeggen dat als ze in de nacht lang slapen ze wel gewoon die cyclussen achter elkaar kunnen plakken...dus waarom zou het dan overdag niet meer lukken? Bij ons ligt hij overdag ook in zijn donker kamertje maar ook dat helpt helaas niet...

Zo herkenbaar. Onze dochter had dit ook voor ongeveer 1.5/2 weken. Toen sliep ze weer minstens 1.5 uur door overdag. Is echt even een fase waar ze in zitten, slaapregressie inderdaad. Maar voor diegene die erin zitten, het wordt beter.
Bij onze dochter hielp achtergrond geluid, dus een muziekknuffel in ons geval. Hielp haar om in slaap te komen. Doen we nu nog elke avond aan voor haar.

Terug
Bovenaan