Baby heeft slechte ontlasting, olie?

<p>Goedemorgen allemaal,</p><p>Wij zijn 2,5 week geleden ouders geworden van onze knappe meid. Ze doet het super, alleen is de ontlasting elke keer een probleem.</p><p>In de kraamweek had ze 2 dagen geen ontlasting en de 2de dag heel veel buikkrampjes. Ze huilde na elke voeding minimaal een uur. De Kraamzorg heeft toen een theelepeltje olijfolie bij de flesvoeding gedaan op de derde dag en daarna hadden we meteen 3 poepluiers en weer een hele tevreden baby. <br /><br /></p><p>Alleen blijft dit probleem zich herhalen. De eerste 1,5 dag niks aan de hand. Daarna steeds meer buikkrampjes en met 2,5 dag blijft ze maar huilen en krijsen. De ontlasting is elke keer wel gewoon goed maar het komt er niet soepel uit, lijkt wel.</p><p>Kan ik haar, als ze weer last krijgt van buikkrampjes, een theelepeltje olijfolie blijven geven of mag dat hooguit een enkele keer?</p><p>Liefs</p>

Ik zou beginnen met haar 2 schepjes Ortica probiotica te geven. Dit hielp bij ons super en nooit buikkrampjes gehad bij beide kids!

Ik zou haar niet zomaar olijfolie geven. Misschien even overleggen met huisarts of consultatiebureau? Hier zorgde de overstap naar nutrilon omneo ivm reflux ook voor heel goede poepluiers.

Hier soort van hetzelfde probleem. 3 weken oud en alleen maar harde keutels die ze er met moeite uit krijgt. Veel krampjes ook. Consultatiebureau zei aanlengen met ietsjes extra water. Maar dan komt alles omhoog en ook in haar neusje waardoor ze slecht ademt. Doen we dus niet meer. Ik vroeg nog naar de olijfolie, en het antwoord was dat het geen kwaad kan, maar dat de werking niet wetenschappelijk bewezen is. Maar dat geldt voor veel thuismiddeltjes, zoals infacol, sab simplex, probiotica enzo. Veel ouders claimen er toch wel baat bij te hebben. Het is even zoeken naar wat bij je eigen kindje werkt. Pas op niet teveel dingen door elkaar te proberen en alles echt wel een week of 2 de tijd geeft om zn ding te doen. Maar verder: olijfolie kan dus geen kwaad. 

10 extra cc water toevoegen aan de fles. Zodat de ontlasting wat dunner wordt en ze minder moeite ervoor hoeft te doen. Ook 3x per dag massage op buikje geven en fietsen met de beentjes. Google maar eens babymassage voor ontlasting. Dan kun je het een beetje ondersteunen. Wij gaven ook probiotica. Had de kinderarts geadviseerd zelfs, omdat het goed voor de darmen is dat de eerste weken te geven. 
En anders even overleggen met de VK, daar zijn ze voor. 

Dit hebben wij ook gehad, ik heb de volgende tips.
Kamille thee.

2 eetlepels op flinke mok thee, deksel erop en af laten koelen. Gebruiken voor buik massage, tegen de klok in wrijven. Helpt overigens ook voor eczeem, schrale billen. Ik heb ooit een workshop gevolg op Facebook op lizaskruiden november 2020 erg interessant.

En ik ben op eigen beweging overgestapt naar omneo voor krampjes. Toen waren alle krampen weg. Dus mijn instinct werkte precies.

Terug
Bovenaan