Baby houdt zijn adem in tijdens het huilen

<p>Hoi, ik heb een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen!<br /><br />Mijn zoontje (9 maanden) houdt soms zijn adem in tijdens het huilen. Normaal helpt het om dan in zijn gezichtje te blazen of om hem op te pakken. Dan begint hij weer te ademen en huilt hij verder. Toen we hem net naar bed brachten begon hij ook weer zo hard te huilen dat hij zijn adem in hield. Toen hielp alleen niks, hij werd helemaal bleek en kreeg hij blauwe lippen. Ik schrok zo hard! Mijn eerste vraag is: hebben jullie dit ook meegemaakt en wat hielp bij jullie? Hoe kregen jullie je kindje weer aan het ademen?</p><p>We hebben het opgezocht op internet en het blijkt onschuldig te zijn. Het ziet er alleen wel echt heel dramatisch uit. Hij schrok er zelf ook van, zijn gehuil stopte meteen toen hij weer ademhaalde. Net heb ik hem nadat hij weer ging ademen op de arm genomen en met hem gezeten totdat hij bijna in slaap viel. Daarna in bed gelegd en toen was hij zo weg. Maar op internet lazen we dat je er eigenlijk niet teveel aandacht aan moet geven (HOE?). Hoe gaan andere ouders hiermee om? Nu doet hij het nog onbewust, maar we willen natuurlijk voorkomen dat het een truukje wordt.<br /><br />Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik shake hier nog even na:)</p>

Ik had het toen mijn zoontje 10 weken was. Zelfde verhaal, ik dacht dat hij dood was, zo grauw werd hij. Meestal schijnt het een schrikreactie of een reactie op pijn te zijn, bij oudere kindjes kan het een vorm van aandacht vragen, zij doen dit dan expres. Bij jouw zoontje denk ik dat het om het eerste gaat. Wij kregen van de kinderarts de volgende tips: Een zachte klap op de billen geven (gewoon op luier), met je nagel onder het voetje krassen of idd in het gezichtje blazen. Het is idd heel heel heel erg schrikken, elke keer weer, maar het is ongevaarlijk en je baby zal er altijd weer uitkomen. Sommige babies houden zelfs minutenlang hun adem in. Sterkte.

Dit klinkt als het holding breath syndrome. Mij is geleerd ervoor zorgen dat het kind zichzelf geen pijn kan doen en wachten (op zekere hoogte) totdat het zelf terug komt. Op het moment dat hij weg zal vallen, neemt het lichaam weer de macht  over en zal het uit zichzelf weer gaan ademen. Heel eng en spannend. Zelf 1 keer ervaren op het kdv waar ik werk op mijn eerste dag op die locatie. Zal het nooit vergeten.

Bedankt voor jullie reacties! Volgens de huisarts is het inderdaad Breath Holding Spells. Het kan gelukkig geen kwaad, maar ziet er wel verschikkelijk uit. Ik moet er maar aan gaan wennen! Op het kdv waren ze er gelukkig ook al mee bekend (vandaag heeft hij het daar ook laten zien).

Terug
Bovenaan