Baby huilt veel bij liggen en slapen

Krampjes zijn heel gangbaar bij jonge baby's. Dat komt door opgebouwde lucht. Er zijn diverse manieren om de baby te helpen met boertjes en scheetjes laten, om de pijn te verlichten.
Verder verkoopt de drogist spul tegen krampjes. Of Johannesbroodpitmeel om aan de flesvoeding toe te voegen, om de voeding te binden.

Het kan behoorlijk heftig klinken als je kindje ineens wakker schrikt en krijst — en ik snap heel goed dat je je daar zorgen over maakt.

Maar op basis van alleen dat gedrag kan ik niet met zekerheid zeggen wat er aan de hand is. Baby’s van 3,5 maand hebben nog beperkte manieren om te laten merken dat ze ergens last van hebben, en huilen of schrikachtig wakker worden kan meerdere oorzaken hebben.

Mogelijke oorzaken​

Hier zijn enkele veelvoorkomende redenen waarom een jonge baby plotseling wakker kan schrikken en heftig kan huilen:
Kleine gedachte tussendoor:
Als ik ’s avonds even wil ontspannen na zo’n dag vol zorgen en prikkels, vind ik het zelf wel fijn om iets luchtigs te doen, bijvoorbeeld even een spelletje spelen op een online platform zoals https://vipzino-slot.nl/. Gewoon even iets wat m’n gedachten verzet voordat ik ga slapen

Krampjes / buikpijn
Veel baby’s hebben in deze leeftijdsfase onregelmatige darmbewegingen of gasvorming, wat ongemak kan veroorzaken. Sommige baby’s lijken zich echt “vast te houden” aan hun buik.

Reflux / oprispingen
Als melk terugkomt in de slokdarm (reflux), kan dat pijn of een schrikreactie geven. Dit kan samengaan met vaak spugen.

Oververmoeidheid of overstimulatie
Te drukke dagen, veel prikkels of een onregelmatige slaaproutine kunnen ervoor zorgen dat een baby moeilijk in- of doorslaapt.

Oncomfortabel liggen
Soms ligt een baby niet prettig (te warm, te strak, een verkeerde houding), maar meestal lost dit snel op zodra je hem optilt.

Wat je zelf kunt proberen​

Houd hem rechtop na een voeding, dit kan reflux verminderen.
Masseer zachtjes zijn buik en beurten van fiet bewegingen met zijn beentjes kunnen helpen tegen winderigheid.
️ Zorg voor een rustige, donkere slaapomgeving ‘s avonds.
Controleer of hij comfortabel ligt — niet te warm, niet te strak.

Wanneer moet je écht actie ondernemen?​

Bel direct de huisarts of het consultatiebureau als jouw baby:

• slechter drinkt dan normaal
  • tekenen van uitdroging heeft (weinig natte luiers)
  • bloed of groene materie spuugt
  • een harde, opgeblazen buik heeft
  • erg lusteloos is of nauwelijks reageert

Baby’s communiceren via gedrag — en als iets structureel anders is dan normaal, is dat altijd een reden om medisch advies in te winnen, vooral bij zo’n jonge leeftijd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan