Oh en de slaapjes leren baby’s volgens de theorie in deze volgorde: nacht (week 6-8), ochtend (3-5 maand) en middag (tussen 4 en 6 mnd).
Met name het inslapen in de avond is (in ieder geval in mijn situatie) het lastigst. Dat is ook de periode dat baby’s een huiluurtje hebben en/of willen clusteren. Onze baby huilt in die periode (vanaf 16 uur) niet meer. (Nu 12 weken), maar ze is dan nog wel een stuk onrustiger. De ronde rond 16 uur (soms een uur later; ligt eraan hoe laat ze wakker wordt) krijgt ze een voeding en dan meestal na 2 a 2,5 uur start ik weer een nieuwe ronde. Ze heeft dan niet goed geslapen en doorzetten levert weinig op. Of ze gaat dan met een lege maag de nacht al in en komt dus eerder of ik zit nog een uur zonder succes aan haar bed. Ik haal haar er dan uit. Doe haar in bad (vindt ze nu (eerst niet) heel leuk en wordt ze moe van. Geef nog wat voeding en met het ritueel weer in bed. En dan slaapt ze moe met volle buik redelijk snel (kost me een half uur) in. Ze is dan nog steeds wel wat onrustig als ik haar neerleg, maar ze valt wel goed in slaap na wat hulp. En dat was eerst echt niet het geval. Soms was ik uren met haar bezig. Moest ze eerst op mijn borst in bed liggen en als ze echt diep in slaap was kon ik proberen donders voorzichtig haar weg te leggen. Het wordt dus steeds makkelijker, maar rond de sprongetjes wel steeds weer een terugval.