Baby in slaap savonds

Een vraagje aan alle ouders! Onze kleine man van bijna 5 weken valt eigenlijk bijna nooit zelf in slaap, hierbij moeten wij altijd helpen. Vooral bij het slaapje voor de nacht boven in de co sleeper zijn we soms wel een uur bezig met het bedje wiegen/zingen strelen etc. Nu maakt dit mij soms best onzeker want overal lees je dat sommige gelijk slapen etc. Hoe zit dat bij jullie kleintjes? Als jullie ze in bed leggen slapen ze dan gelijk uit zichzelf?

Ons zoontje is nu 15 weken en valt nu prima zelf in slaap, echter op de leeftijd van jullie kindje deed hij dat ook echt niet helemaal vanzelf hoor. Maak je geen zorgen, heel normaal voor die leeftijd. Dit komt echt goed. Gewoon lekker bij je houden, dat werkt het beste. De verhalen over kindjes die gelijk slapen en meteen perfecte dutjes doen zijn vrij zeldzaam

Komt echt goed! Zeker niet aan jezelf twijfelen. Hier 3 kinderen en waar de oudste redelijk makkelijk zelf in slaap kon vallen en de jongste erg makkelijk zelf in slaap kan vallen. Hebben we met de middelste hiermee enorm getobt. Ik heb eindeloos vaak bij zijn bedje gezeten/ met hem door de kamer gelopen/ met de auto rondjes gereden/ of rondjes met de kinderwagen lopen, maar helaas. Meneer viel erg moeilijk in slaap en sliep vaak ook niet langer dan een kwartier. Pas met een halfjaar ging het beter. En nu is hij ruim 3 en slaapt echt enorm goed.

Probeer gewoon te kijken wat er op het moment goed gaat, kijk niet te veel vooruit. En luister vooral niet te veel naar verhalen van ouders die zeggen dat hun baby van 5 weken zelfstandig in slaap valt. Geloof me het komt echt goed. Doe wat voor jullie goed werkt.

Ons meisje is inmiddels 4,5 maand en ze gaat pas een week of 3-4 zelfstandig slapen. Het komt echt goed :)

Nee hoor, heel normaal. Baby’s moeten leren zelfstandig in slaap te vallen. Op een gegeven moment gebruik je een slaapritueel en daaraan herkent de baby het ritueel en snapt het dat het de bedoeling is te gaan slapen en wordt dan ook slaperig (bijv als het muziekje aangaat).

Oh echt absoluut niet! Ik heb 2 lastige slapers. Vroeger maakte dit mij erg onzeker, maar inmiddels bij de tweede weet ik dat het niet aan ons ligt. Onze kindjes staan gewoon heel erg aan. Zo snel mogelijk een vast slaapritueel helpt wel. Ik vind het heel fijn om houvast te hebben, dus inbakeren(op die leeftijd), muziekje erbij, even wiegen en dan in bed. Niet dat ze dan meteen sliepen hoor. Maar het wilde wel eens helpen.

Oh en de slaapjes leren baby’s volgens de theorie in deze volgorde: nacht (week 6-8), ochtend (3-5 maand) en middag (tussen 4 en 6 mnd).

Met name het inslapen in de avond is (in ieder geval in mijn situatie) het lastigst. Dat is ook de periode dat baby’s een huiluurtje hebben en/of willen clusteren. Onze baby huilt in die periode (vanaf 16 uur) niet meer. (Nu 12 weken), maar ze is dan nog wel een stuk onrustiger. De ronde rond 16 uur (soms een uur later; ligt eraan hoe laat ze wakker wordt) krijgt ze een voeding en dan meestal na 2 a 2,5 uur start ik weer een nieuwe ronde. Ze heeft dan niet goed geslapen en doorzetten levert weinig op. Of ze gaat dan met een lege maag de nacht al in en komt dus eerder of ik zit nog een uur zonder succes aan haar bed. Ik haal haar er dan uit. Doe haar in bad (vindt ze nu (eerst niet) heel leuk en wordt ze moe van. Geef nog wat voeding en met het ritueel weer in bed. En dan slaapt ze moe met volle buik redelijk snel (kost me een half uur) in. Ze is dan nog steeds wel wat onrustig als ik haar neerleg, maar ze valt wel goed in slaap na wat hulp. En dat was eerst echt niet het geval. Soms was ik uren met haar bezig. Moest ze eerst op mijn borst in bed liggen en als ze echt diep in slaap was kon ik proberen donders voorzichtig haar weg te leggen. Het wordt dus steeds makkelijker, maar rond de sprongetjes wel steeds weer een terugval.

Je hebt absoluut geen reden om onzeker daarover te zijn want das echt heel normaal :) Je doet het super goed door hem op een liefdevolle manier in slaap te laten vallen. Babytjes die nog zo klein zijn kunnen dat ook nog niet "leren". Sommige babys kunnen dat nou eenmaal sneller dan anderen maar als hij nu nog behoefte heeft aan wiegen en nabijheid zou ik dat gewoon voorlopig blijven bieden.

Onze zoon leerde pas zelfstandig in slaap vallen tussen de 3 en 4 maanden. Ik hoor van vriendinnen ook niet anders dan dat newborns enkel in je armen willen slapen. Heel logisch ook hihi.

Terug
Bovenaan