Baby kan moeilijk slikken

<p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">Misschien dom maar ik ben best angstig, bang.</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">Mijn mannetje van 8,5 maanden (gecorrigeerd 7,5 maanden) lijkt te stikt in brood, potjes eten met kleine stukjes erin. Kleine mini stukjes brood met jam gaat nu goed zolang het maar geen korst is. Als hij lijkt te "stikken" begint zijn adem echt te piepen, doet hij zijn hoofd naar achter en komen de traantjes uit zijn ogen. Vanavond was het de 2e keer dat dit gebeurde, er zaten kleine stukje bruine boon in het potje. Ik heb gelijk zachtjes op zijn rug geklopt en water gegeven om het door te slikken en dat lukte. Ik vond het na de 1ste keer al heel eng hem weer brood en avondeten te geven maar ben nu echt bang geworden.</span></p><p>Iemand tips voor mij? </p>

Wat naar om te zien, ik heb geen tips qua eten,  wel voor het stikken. Ik heb hier een cursus kinder ehbo voor gedaan.  Daar wordt gezegd dat als een kind hoest,  dat dat het best werkt. Altijd dus proberen te laten hoesten,  kloppen op de rug (Alleen op de juiste manier) is alleen voor als je kind echt blauw aanloopt. Doe je dit op de verkeerde manier, doet het meer kwaad dan goed. Een slokje water geven, kan er ook voor zorgen dat het erger wordt dus zou ik ook niet doen. 
Zie dit absoluut niet als aanval, maar als tips. Je kunt eventueel de ehbo app van het Rode kruis downloaden, daarin staat ook heel overzichtelijk wat te doen. Dat geeft in ieder geval meer zekerheid voor als er iets gebeurt.

Stop het brood tussen zijn kaken (waar de kiezen komen) zodat hij leert kauwen. Potjes zijn wat dat betreft lastig, omdat het een gladde structuur heeft met ‘ineens’ stukjes erin. Je kan dan beter bv goed gare broccoli geven en daarvan ook stukjes tussen zijn kaken stoppen. Om en om zodat hij aan beide kanten leert kauwen.
Het verslikken ziet er eng uit, maar kinderen hebben die kokhalsreflex niet voor niks.. Hopelijk werkt dit!

Dat je kindje  kokhalzen is juist een heel goed reflex. Babies hebben een goed hoest reflex, waardoor stukjes prima weer omhoog gehoest worden. Idd door op z'n rug te kloppen verstoord je dit reflex. Pas als je merkt dat hij echt aan het stikken is (en dus niet verslikken) ga je actief bezig om het voedsel los te krijgen. 
Traantjes bij verslikken hoort er wel bij, heeft mijn dochtertje van 8,5 maand ook regelmatig. Probeer hem anders eens een groot stuk korst te geven. Klinkt tegenstrijdig, maar juist hoe kleinere stukjes je nu geeft hoe meer hij zich verslikt. Hij denkt namelijk die kleine stukjes in één keer door te kunnen slikken maar dat lukt niet en verslikt zich. Als je een groter stuk geeft snapt hij dat ie dat niet meteen kan doorslikken en dus eerst ff z'n best moet doen om t klein te krijgen (door te sabbelen en kauwen met z'n kaken). 
Na een paar keer krijg je vertrouwen in je kindje dat hij het echt goed ophoest en zit je wat minder met samengeknepen billen tijdens het eten ;) 

Vraag aan het cb een doorverwijzing voor een Preverbaal logopedist. Zij komt aan huis mee kijken en geeft je adviezen hoe je dit aan kan pakken.  

Ik zou nog geen doorverwijzing vragen hoor. Ik ben zelf preverbaal logopedist en het is een kwestie van oefenen. Hij is pas 8,5 maand. Als het over een tijdje nog steeds zo gaat, kan je altijd nog een verwijzing vragen.

[quote quote=10333775]Dat je kindje  kokhalzen is juist een heel goed reflex[/quote]Kokhalzen doet hij niet, hij doet alleen zijn hoofd naar achter en met ademen piept hij.
TJF: bedankt voor de tips, dit wist ik niet 

Ik werk op een kinderdagverblijf, en heb zelf 2 dochters.
Kokhalzen, tranen in de ogen etc. Is echt heel normaal. Ze moeten leren om te slikken en kokhalzen hoort bij het leer proces. Elk kind doet dit. Als ouder moet je leren om niet in paniek te raken. Echt 99.9% van de kinderen komt hier zelf uit. Er is echt nog nooit een baby gestikt in een broodkorst of een velletje van een bruine boon.
Ik heb vorige week nog kinder EHBO gehad. Op het kinderdagverblijf 'stikt' er elke week wel een baby in een stukje brood. Het gaat altijd goed. Het kind komt hier altijd zelf weer uit. Ga niet ineens hard op de rug slaan of je kind uit de stoel tillen, dan verstijft het lichaam en stopt het met kokhalzen. Terwijl het kokhalzen juist goed is! 
Je kunt de armpjes in de lucht tillen, dat helpt echt. Gewoon heel rustig. Als een kind écht dreigt te stikken, dan moet je op de rug slaan, maar dat moet op een goede manier gebeuren. Niet zomaar uit het wilde weg slaan..
Ik raad je aan om een cursus kinder EHBO te volgen, dit is echt heel erg l leerzaam en goed voor elke ouder. Het is zó fijn om te weten wat je moet doen met verslikking/ vinger tussen de deur / verbranding / drinken van chemische stoffen etc... t is heel heftig allemaal, maar het kan iedere ouder overkomen dus t is super fijn om daar kennis over te hebben.
Belangrijkste is dat je niet in paniek raakt, geef je kindje echt de tijd om er zelf uit te komen. In jouw ogen duurt de verslikking waarschijnlijk al 10 seconden,  terwijl het eigenlijk maar 2 seconden is. Je zal ook zien dat het in de loop van de maanden steeds beter gaat. Geef een hele broodkorst, koekje of cracotte om te oefenen met afkappen! Succes! ;)

Terug
Bovenaan