Baby kan niet meer zelf in slaap vallen

<p>Hoi allemaal! Wij hebben een baby van bijna 6 maanden die sinds ruim een week niet meer zelf in slaap kan vallen. Niet meer, want ze kon het wel! Weliswaar met één van ons naast haar bed en een slaaphemdje van mij om mee te kroelen, maar toch. Er zat vooruitgang in :) Als we haar nu op bed leggen gaat ze heel druk spelen, ook als we heel duidelijke slaapsignalen hebben gezien. We hebben geprobeerd haar eerder op bed te leggen, juist langer te wachten, gewoon weg te gaan. Maar ze valt gewoon niet in slaap. Over het algemeen blijft ze gewoon vrolijk (en druk) maar na een tijdje raakt ze gefrustreerd en dan wordt het toch huilen. (Wat ze over het algemeen heel weinig doet) We doen haar dan in de draagzak en dan is ze meestal binnen 2 minuten weg! Het is bij alle slaapjes, dus overdag en savonds. Het is een fase, lees ik overal. Zogenaamde slaapregressie. Jammer maar niet een heel groot probleem. Mijn vraag is alleen: Moeten we het blijven proberen, dat neerleggen in bed etc? Of nu beter even  meteen in de draagzak?  Wij zijn bang dat ze slechte slaapassociaties krijgt zo, als het steeds eindigt in huilen. Of zou ze dan wennen aan de draagzak en het nooit meer leren? Ben benieuwd naar mensen met ervaring!  </p><p> </p><p>Oh en nog als aanvulling:</p><p>Een uurtje van te voren zorgen we al voor wat meer rust. We hebben een kort slaapritueel. De gordijnen maken het schemerig in de kamer.</p>
 
Blijft ze lang huilen? Onze dochter bijna 6 maanden is nu bezig met een sprongetje en moet nu vaak even huilen voordat ze kan slapen. Even ontladen zeg maar. Dit deed ze voorheen niet. Dan draaide ze haar hoofdje een aantal keer, wreef met haar knuffeldoekje over haar gezicht en viel binnen vijf minuten in slaap. Nu heeft ze wat meer tijd nodig. Ik aai haar dan altijd over haar bolletje, totdat ze kalmeerd en ga dan even naast het bedje in de schommelstoel zitten. Zodra haar ogen beginnen dicht te vallen en ze met haar doekje gaat knuffelen loop ik rustig de kamer uit en ruim nog even wat op, zodat ze me wel nog kan horen. Overdag is ze dan meestal binnen 10 minuten in dromenland maar ‘s avonds kan dit makkelijk n half uurtje duren.
 
Hoi, 
Dankjewel voor je reactie! Dat klinkt als erg prettig,daar zou ik momenteel voor tekenen ;) 
Onze dochter komt de laatste week dus niet eens in dat moment van oogjes dichtvallen en doekje knuffelen. Ze is echt in de speelstemming zodra je haar neer legt. Als we weg gaan blijft ze gerust nog een kwartier door spelen, rondjes draaien door haar bedje etc. We hebben niet geprobeerd wat er gebeurt als we haar zouden laten huilen. Daar ben ik ook niet echt een voorstander van eerlijk gezegd.
 
Nee ik zou je baby ook niet lang laten huilen, ze hebben troost nodig, juist als het slapen even niet zo fijn gaat.. Wij laten onze dochter wel "rustig" huilen. Ik zet dan een timer op 3 minuten en dan troost ik haar tot ze gekalmeerd is. Meestal is ze dan al zelf stil geworden, soms moet ik twee of drie keer terug. Als ze overstuur huilt ga ik gelijk. 
Wij hebben ook zo'n periode gehad rond 6/7 maanden dat het inslapen wat moeilijker ging. Het is natuurlijk lastig te voorspellen hoe het gaat maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor slechte slaapassociaties. Ze heeft nu gewoon wat meer hulp nodig en dat bieden jullie. Ik zou het wel blijven proberen in bed. 
Stel, in het allerergste geval, dat ze slechte slaapassociaties krijgt dan kun je die ook wel weer afleren ;) Maar mijn ervaring is dat het niet zo snel gebeurt.
Wat je nog kunt proberen is van 3 naar 2 dagslaapjes gaan? Of meer tijd tussen het laatste dutje en bedtijd. 
 
Terug
Bovenaan