Baby kan zelf niet in slaap vallen

<p>Hoi!</p><p>Onze kleine meid van 5 maanden is een heerlijk moppie. Bij wakkere momenten is ze super vrolijk en lekker actief. Qua ontwikkeling komt ze prima mee. </p><p>Nu is het slapen een ander verhaal. Toen ze twee maanden oud was, konden wij haar wakker in haar bedje leggen. Ze jengelde of babbelde wat (ongeveer 20 minuten) en uiteindelijk viel ze in slaap. Dit ging goed tot ongeveer 3,5e Maand. Toen diende de 4 maanden sprong zich aan en lukte het haar niet meer om rustig en zelf in slaap te vallen. Het moment van het in slaap vallen lijkt haar te beangstigen en vanaf dat moment verzet ze zich tegen de slaap. Ze valt ook nooit in slaap bij ons of in de box en de laatste tijd ook steeds minder in de maxi cosi en de kinderwagen. Als ze moe begint te worden wil ze niks, alleen bij ons en begint ze met jengelen. Dat 'vermoeide' gevoel lijkt ze nogal onprettig te vinden..</p><p>We voeden haar op vaste momenten en leggen haar op bed als we de eerste tekenen van vermoeidheid zien. Dan is ze meestal nog wel rustig. Zodra ze echt bijna in slaap valt lijkt ze in paniek te raken en begint ze hard en ontroostbaar te huilen. We pakken haar dan op, troosten haar tot ze rustig is en leggen haar dan weer neer. Dat gaat heel even goed en dan begint het allemaal weer opnieuw. Uiteindelijk wiegen we haar in slaap zodat ze toch aan haar rust komt. </p><p>Heeft iemand hier ervaring mee? Het consultatiebureau heeft ook geen tips meer. Dat het veel tijd kost vinden wij niet erg, dus als het een fase is, prima! Maar dat ons kleine meissie zelf niet in slaap kan vallen en zichzelf zo over de rooie maakt is zo sneu! Herkent iemand dit en zo ja, hoe is dat verder bij jullie verlopen/ wat hebben jullie toen gedaan?</p><p> </p>
 
Nog geen ervaring want onze uk is een maand
maar is het een idee om ipv uit bedje tr pakken, haar te laten liggen en bijvoorbeeld te wrijven over haar gezicht of een liedje te zingen. Wellicht een klein lampje aan op haar kamer. Of er bij te zitten op een stoel, zodat ze weet dat je er bent. Natuurlijk niks zeggen en zo ‘saai’ mogelijk houden want ze moet wel in slaap vallen. 
 
Ik herken niet hetzelfde slaapproblemen maar wel een ander slaapprobleem rond die leeftijd, ongeveer van 3 tot 6 maanden werd onze kleine bijna ieder uur savonds en snachts wel wakker en huuuuuilen! Dus wij hebben heeeeel veeeeel getroost... en iets na 6 maand was het ineens over en nu slaapt hij bijna klokje rond! ? dus ik ga er van uit voor je dat het ook een fase is
 
Rond 4 maanden had ons zoontje destijds ook een enorme slaapdip.. Dat was heel zwaar en rond de 6 maand was het weer helemaal goed (tot aan de volgende sprong?). Wij lieten hem nooit lang huilen en hij sliep gewoon bij ons in de armen en in de cosleeper. Ik was ook erg bang dat dit niet goed was, maar achteraf heel erg blij dat we hem wel altijd hebben getroost ?
 
Floor is.nu 4,5 maand en ik voel me soms zo'n slechte moeder... Ze slaapt nooit meer uit zichzelf in... Ik herken je hele verhaal!  Floor krijst echt overstuur...oorverdovend dus natuurlijk pak ik haar dan op. Haar slapend neerleggen...als haar bellen de matras raken kan het zomaar zijn dat ze wakker wordt.
 
Is dit echt een fase? Ik dacht dat het kwam omdat ze met de hitte enorm.eczeem heeft gehad en toen veel.op onze arm sliep.omdat ze zo'n jeuk had. 
Dacht niet dat zo'n sprong zo heftig kon zijn en zo lang kon duren. 
Bedankt voor de herkenning en ik hoop dat het goed komt...bij jou en bij ons. Ik vind het ook niet erg dat het tijd kost en wieg haar graag in slaap...maar ik wil wel dat ze leert jet zelf te doen. Ben zo bang dat slapen anders een dingetje wordt. 
 
Dank voor alle reacties! Soms is het gewoon even fijn om wat ervaring van andere ouders te krijgen! Wij troosten haar nu in haar bedje, tenzij ze heel erg gaat huilen. Zodra ze rustig is, leggen we haar terug. Soms zijn we hier 2 uur mee bezig, maar dat geeft niet. Ik hoop dat ze op deze manier weer leert om zelf in slaap te vallen en ga het in ieder geval tot de 6 maanden aankijken. Nogmaals dank!
 
Terug
Bovenaan