Baby kleertjes

Misschien een stomme gekke vraag. Hoe zie je of de baby kleertjes te klein zijn en/of niet meer passen/ te strak zitten en echt toe zijn aan maatje groter?

Bij rompers zie je het meestal als de onderkant niet meer mooi over de luier valt maar de luier juist een beetje bekneld. Bij t-shirt houd ik altijd aan als de armpjes er niet meer zo makkelijk doorheen gaan en je het idee hebt dat je echt aan het wurmen bent. Broekjes en dergelijke zie je vanzelf wanneer ze te kort zijn. En een maatje te groot is nooit erg, baby's bewegen veel dus het mag best lekker ruim zitten

Jaaa tis ook wel smaak hoor, bij een meisje is iets strakker soms nog wel ok terwijl het bij een jongen al misschien gek zou staan. Hier lopen lichaamslengte en kledingmaat wel redelijk gelijk, al heeft mijn dochter qua broeken sneller een grotere maat nodig. Rompers moeten mooi aansluiten, maar niet trekken, broekjes tot de enkel komen. Merken kunnen heel anders vallen (H&M wat breder, noppies smaller). Dus je hoeft soms ook niet over op een hele nieuwe garderobe, maar kan ook soms wat vervangen. In het begin gaat de groei wel snel (zeker een maat per seizoen).

Bij ons begint het ermee dat de mouwen en broekspijpen een beetje te kort zijn in zit en met het buigen van de arm. Na een tijdje ook met gestrekte armen/ benen dan gaat dat kledingstuk bij de stapel "te klein". 

Boxpakje/ romper het zelfde maar die kunnen ook gaan knellen dan komen er rimpels tussen de beentjes bijvoorbeeld.
En sommige kledingstukken gaan gewoon niet meer lekker over het hoofdje daar heeft die van ons een hekel aan dus dan doen we het ook aan de kant. 

Verder een beetje kijken wat je zelf mooi vindt idd, als een sweatbroek wat strak aan de beentjes gaat zitten vind ik gewoon niet mooi terwijl die dan nog best lang genoeg is. 

Ik heb een lange slanke baby. Dus meestal omdat de broekjes hoog water worden, en de mouwtjes boven de pols. Rompers waar je echt wel aan moet trekken om ze dicht te krijgen. 

Als de broeken kort worden en de truitjes bij de mouwen kort zijn. Bij pyamapakjes kun je het ook vaak zien als het voetje niet goed past.  Ik geef mijn dochter altijd een wat grotere maat dat vinden ze fijner. Beter te groot dan te klein. En te strak is ook weer niet goed. 

Onze zoon heeft een vrij lange rug, dus rompers en shirts lopen altijd een maatje voor op de rest. Zodra het eruit ziet of het naveltruitjes zijn geworden gaan we door naar de volgende maat. Broekjes lopen eigenlijk altijd een maatje achter op de shirts en rompers hier. Ik denk eigenlijk dat wanneer je merkt dat het er niet meer uitziet (lekker subjectief dus) of wanneer je moeite krijgt met aan/uitkleden omdat het te strak wordt, het tijd is om over te gaan op een volgend maatje. Onze kleine heeft overigens best vaak 2 maten tegelijk aan in zo'n overgangsfase. Zoals zeg 3 setjes maat 68, 3 setjes maat 74, 3 setjes maat 80, en dan gebruik je eerst de setjes in 68 en 74 door elkaar, aanvankelijk met een voorkeur voor 68 en 74 wat meer als reserve, dan langzaamaan zonder voorkeur, tot je een voorkeur krijgt voor 74, en dan langzaam aan voegen we maat 80 toe en faseren we 68 eruit zegmaar, en zo telkens door naar een maatje groter. Al moet ik zeggen dat vanaf maat 80 ongeveer de kleertjes wel weer zo lang meegaan dat het meer de moeite waard wordt om meer kleertjes te hebben, gezien het toch wel een tijdje blijft passen. Met maatje 56 vond ik dat zo zonde, met een maand was hij eruit gegroeid, dan draagt hij maar een tijdje wat lossere kleertjes alvast.
Als ik zelf shirtjes of rompers voor hem maak, dan maak ik ze altijd een paar cm langer dan het patroon, omdat het anders gewoon niet klopt met zijn bouw. 

Broekjes worden vanzelf te kort, bij shirts en truitjes merk ik het altijd als ik ze vaak naar beneden moet trekken omdat het bijna naveltruitjes worden. Rompers als ze wat moeilijker dicht gaan. Ik heb een lange slanke baby, te strak wordt het hier nooit.

Terug
Bovenaan