Baby laat hoofd opeens 'vallen'

<p>Beste allemaal, <br /><br />Ik zit met een vraagje waar ik online niet veel over kan vinden. <br />Onze zoon is 7,5 maand oud en is over het algemeen een vrolijk tevreden mannetje. Rollen doet hij niet (van rug naar buik is hem wel een aantal x gelukt, maar zijn interesse ligt er duidelijk niet)... Dit vind ik wel bijzonder aangezien ik bij iedereen hoor dat hen kinderen al ongeveer vanaf 4 maanden begonnen te rollen...<br /><br />Afijn... op zijn buik vindt hij het best leuk om te spelen, alleen sinds 1,5 week laat hij plots vanuit het niks zijn hoofd vallen (vol op zijn voorhoofd op de grond zegmaar). Is er iemand die dit herkent? Is het iets waar ik mij zorgen om moet maken? <br />Verder is onze man helemaal idolaat van zitten (kan al heel goed zelf zitten wanneer je hem rechtop zet en staan (met ondersteuning))... liggen is steeds minder interessant. <br /><br />Ik ben denk ik vooral op zoek naar geruststellende verhalen eigenlijk, haha. Krijg een beetje 'stress' van alle verhalen waar kinderen op deze leeftijd alles al perfect doen enzo en onze man als een soort blokje beton blijft liggen.... </p><p> </p>

Hoi, over het hoofd laten vallen kan ik niks zeggen, maar wel over het rollen. Mijn dochter heeft letterlijk 1x gerold en daarna nooit meer. Wij waren ook aan het wachten (en stimuleren) , maar ze vond het gewoon niet interessant.  Rond 6 maanden kon ze wel al los zitten en uiteindelijk met 13 maanden los lopen. Nu is ze 21 maanden en haar motorische ontwikkeling is prima. Wel grappig om te zien dat ze nog steeds liever vanuit liggen op dr rug wil gaan zitten door dr buik aan te spannen ipv door te rollen. (Wat ze nu natuurlijk wel kan)
Geen zorgen dus over het niet rollen! 

Ik heb wel eens gelezen dat dit bij een sprong zo kan zijn. Dat ze ineens het hoofd weer "Wat losser" hebben zitten. Als je je echt zorgen maakt gewoon even cb bellen

Mijn dochter laat haar hoofd ook weleens vallen als ze op haar buik ligt. Vaak als ze wat moe begint te worden of als ze probeert vooruit te kruipen dan duwt ze haar gezicht in het kleed en trekt beentjes op. Blijft hij met zijn hoofd voorover liggen of trekt hem ook wel weer omhoog? Bij mijn dochter maak ik mij er eigenlijk geen zorgen om, ze ligt dan zolang op haar buik dan ik denk ze zal wel moe zijn ;) 
Wat betreft het rollen, in onze september groep lees ik dat er wel meer kinderen zijn die ik 1 keer rollen. Volgens mij niks om je zorgen over te maken. Er zijn ook kinderen die niet kruipen en later wel lopen. En net als wat hier boven staat: maak je je echt zorgen gewoon even cb bellen☺️

Hoi! Ook ik ken het laten vallen van het hoofd niet, maar mijn zoontje rolt ook vrijwel niet. Heeft het 1x gedaan, toevallig bij een cb controle, met 4/5 maanden ofzo (weet niet meer precies). Hij kan wel al kruipen, zelf gaan zitten, zelf gaan staan, lopen aan een tafel en sinds kort ook een beetje los lopen. Hij is 8,5 maand en vrij snel daarmee, maar dit dus ter illustratie dat rollen echt niet perse hoeft! Als we hem op zijn rug leggen is hij 9 van de 10 keer een hulpeloos schildpadje ;).

Hey Moowtje,
Wat vervelend dat hij zijn hoofd elke keer op de grond klapt. Geen idee hoe dat zou kunnen komen.
Wat ik je wel graag wil meegeven, zonder met een vinger te wijzen of je te veroordelen is dat het neerzetten op de billen erg slecht voor de ontwikkeling van de rugspieren is. Staand 'stutten' is nog niet goed voor het bekken en de stand van de voeten.
De spieren van een baby ontwikkelen en worden sterk van het liggend spelen. Dit is een belangrijk stuk in de motorische ontwikkeling waardoor de baby later het tijgeren en kruipen onder de knie krijgt.
Elke baby ontwikkelt zich op zijn eigen manier, het is het allerbelangrijkste om je baby zelf die ontwikkeling te laten doorlopen zonder hem te 'helpen'. Dan komt hij vanzelf tot rollen en uiteindelijk gaat hij zelf zitten en staan. 
Je kan natuurlijk wel uitdagen en prikkelen door speeltjes net buiten zijn bereik te leggen o.i.d.
Ik hoop dat je hier iets mee kan :)
Liefs

Terug
Bovenaan