Baby lag in stuitligging

Me dochtertje lag in een stuitligging en nu kregen we te horen dat haar rechter beentje ietsjes korter is dan de linker. Binnenkort krijgen we een echo en controle. Iemand ervaring hiermee? ☹️
Wat gaan ze dan doen?

Mijn 2e kindje lag ook in stuit en ook wij kregen een echo van de heupjes, toen ze 1 a 2 maanden oud was geloof ik. Deze echo krijgen alle baby's die in stuit hebben gelegen, ze kijken naar de stand van de heupjes. Want dat kan afwijkend zijn bij baby's die in stuit hebben gelegen en als ze bijvoorbeeld een spreidbroekje ofzo moeten doen ze dat natuurlijk het liefst als de baby nog heel klein is en nog niet kruipt enzo.

Bij mijn dochter was er gelukkig niks aan de hand, maar toch vond ik de echo heel fijn. Ik vond het heel fijn dat ze dit al zo jong checken en ik was er echt door gerustgesteld.

Weten ze bij jouw kindje nu al dat het ene beentje korter is? Kun je dat zelf ook zien? Spannend zeg. Succes met de echo, ik heb geen idee wat de vervolgstappen zullen zijn maar lijkt me toch wel heel spannend!

Wij hebben ook de controle voor heupdysplasie gehad (komt vaker voor bij stuitligging). Volgens mij had mijn zoontje die echo rond 3 maanden, en was gelukkig helemaal goed. Het kan zijn dat het schema voor mijn zoontje afweek van normaal (hij is in maart 2020 geboren, dus door corona ging zo'n beetje alles toen anders dan anders). Is dit de standaard echo vanwege de stuitligging? Of komt deze echo er nog bij door de ongelijke lengte van de beentjes?

Mijn oudste dochter heeft enkele maanden een spreidbroekje gehad. Ze had ook in stuit gelegen, ene been korter dan andere. Van maand 4 tot 9 maanden heeft ze het spreidbroekje gehad.  
Succes! 

Hier ook tweede in stuit gelegen en met 3 maanden krijg je dan standaard en echo van de heupen. Is niet spannend hoor, je kindje moet gewoon op een tafel of ziekenhuis bed liggen tussen twee schuimblokken op de zij, dan maken ze van beide kanten een echo en je krijgt bijna direct te horen of het goed is.
Bij mijn dochter was er niks aan de hand maar soms hebben ze dan inderdaad een spreidbroekje nodig.
Succes!

Bij mijn zoon en dochter hebben we ook die echo’s gehad vanwege stuit ligging. Bij mijn zoon was gelijk alles goed maar mijn dochter moest met 6 maanden nog een keer terug komen voor een echo. Met 6 maanden waren de heupen nog steeds niet helemaal goed ontwikkeld en nu draagt ze daarom sinds 3 weken een spreidbroek.

Zover ik weet is beenlengte verschil wel een symptoom van heupdysplasie/luxatie dus alleen maar goed om dat middels een echo te checken. De echo zelf is zo gedaan.
Succes!

Terug
Bovenaan