Baby laten huilen voor slapen

<p>Mijn zoon is nu ruim 4 maanden en heeft altijd moeite met in slaap vallen. Sinds een paar dagen laten we hem huilen. We spreken dan af dat we na 15 minuten hem gaan troosten. Tot nu toe huilt hij maximaal 10 minuten en valt hij in slaap.</p><p>Heel af en toe gaat hij ook slapen zonder huilen. Geen idee waarom dan wel, we hebben altijd hetzelfde ritueel en altijd zelfde tijdstip dat hij gaat slapen. </p><p>Ik merk wel dat mijn moederhart er heel veel moeite mee heeft om hem te laten huilen. Voorheen gingen we hem steeds troosten na 2 minuten maar dan sliep hij pas na een half uur en ik had het idee dat hij hierdoor juist wakker werd. </p><p>Hoe erg is het om hem te laten huilen? En doen meer ouders dit?</p><p> </p>
 
Hoi hoi,
heb je al eens een sterrenprojector geprobeerd? 
Onze dochter huilde niet heel veel viel wel veel rustiger in slaap sinds we er een hebben.
 
 
Ik denk dat het inslapen iets is wat een baby moet leren en als je hem steeds gaat troosten, is dat wat hij aanleert als 'normaal'. 
Wij hebben onze dochter ook laten huilen en ik vond het ook verschrikkelijk. Eerst was het 15 minuten, maar het werd steeds minder. Nu is ze 2 jaar oud en een hele goede slaper en nooit problemen gehad met inslapen (geeft natuurlijk geen garanties). Zolang je zeker weet dat er niets is met je kindje, kan laten huilen volgens mij geen kwaad. Maar jij moet je er ook wel goed bij voelen. Doe vooral wat voor jou goed voelt, dat is ook heel belangrijk!
 
Wij hebben precies hetzelfde gehad en precies hetzelfde gedaan. Ik voelde me er ook akelig bij, maar langer dan 10 minuten duurde het nooit. Ik herkende op een gegeven moment het huiltje ook echt als ‘in slaap val-huiltje’. Ineens was het over en ging hij zonder huilen slapen. Nu met 7 maanden is het savonds ineens weer ontroostbaar krijsen, duidelijk geen ‘in slaap val-huiltje’. Nu troosten we hem daarom gewoon, want met laten huilen huilt hij gerust een uur door..
 
Ik moet zeggen dat ik me er niet goed bij voel, maar ik ben bang dat als we steeds gaan troosten, hij niet leert zelf in slaap te vallen. 
Hij krijgt trouwens nog 1 nachtvoeding en ik leg hem dan klaarwakker weer terug in bed. Op 1 of andere manier huilt hij dan bijna nooit met in slaap vallen. Hij kan het dus wel, in slaap vallen zonder huilen.
Maar ik voel me zo’n slechte moeder. Zo’n kleintje heeft mij nodig en dan laat ik hem huilen en het is ook wel eens echt overstuur huilen. Maar ja...dan slaapt hij wel binnen 5/10 minuten. Ik denk dat hij het nodig heeft met verwerken.
En als hij snachts wakker wordt en gaat huilen, troost ik hem meestal zsm en valt hij na speentje weer snel in slaap. 
Sterrenprojector is een goede tip! 
 
Hoi! Ik trooste mijn dochter eerst ook na 10 a 15 min maar daar ben ik mee gestopt..
ik kreeg het idee dat ze begreep als ik maar lang genoeg krijs komt ze wel en dit vond ik nog zieliger..
klinkt heel hard maar ik ging gewoon niet meer naar der kamer dit heeft een dag of 5 geduurd nu gaat ze ook iets later naar bed rond een uur of 8 ipv 7 en dit gaat prima ze huilt niet ze gaat heerlijk slapen 
dus mijn tip zou zijn gewoon niet meer troosten tenzij je echt denkt nou hij is echt mega over zn toeren 
suc6
 
Hi,
Moeilijk he? Ik laat mijn kindjes niet huilen. Voelt niet goed. En als ik er zoveel moeite mee heb, zal het ook niet goed zijn denk ik. Volgens mij zijn moeders geprogrammeerd om aan te voelen wat goed is. Ik heb het één keer 7 minuten volgehouden maar dat nooit meer! 
Als mijn dochter (7maanden) huilt kijk ik het heel even aan. Soms stopt ze binnen een half minuutje. Als dat niet zo is ga ik er naar toe. Aai over bol, speentje en weer weg. Indien nodig herhaal ik dit. Bij mijn zoontje ook zo gedaan. Ik heb nooit het idee gehad dat hij leerde dat hij zo misbruik van me kon maken. En bij mijn dochter ook niet. Ik denk dat ze me dan even nodig hebben. 
Hij is nu 2 en een prima slaper (al heeft hij op het moment wel wat meer streken maar dat hoort erbij denk ik). Geeft me een fijn gevoel dat ik er steeds geweest ben voor ze. 
Maar uiteraard voor iedereen verschillend. 
 
 
Terug
Bovenaan