Baby leren in eigen bedje

Hello,

Ik zou ons zoontje van 8 weken graag rustig aan gaan leren overdag zijn slaapjes in zijn wiegje te doen, i.p.v. de draagdoek.


Wat ik nu doe:
- Zodra na zijn voeding moe wordt naar boven,
- Luiertje verschonen en boekje pakken,
- Naar de slaapkamer en inbakeren,
- In zijn wiegje leggen en speentje in doen,
- Verhaaltje voorlezen,
- Zachtjes tegen hem zeggen dat hij lekker mag gaan slapen, 2 kusjes op zijn hoofdje.
- Langzaam weglopen.
- Daarna ga ik iedere 10 minuten even bij hem langs. Als hij huilt, haal ik hem er niet uit maar troost ik hem in zijn wiegje. Zodra hij weer rustig is kijk ik hoe moe hij is.
- Als hij bijna in slaap valt blijf ik bij hem tot hij slaapt,
- Als hij erg wakker lijkt geef ik hem weer 2 kusjes, zeg ik weer zachtjes dat hij mag gaan slapen en ga ik weer langzaam weg.

Verder heb ik een white noise knuffel, die aanstaat bij zijn wiegje. De gordijnen zijn dicht, maar de kamer is niet donker.

Dit doe ik nu een weekje, en na 2.5 uur heen en weer lopen met huilen/troosten valt hij eventjes in slaap. De eerste keer 5 minuutjes, daarna 2x 5 minuutjes, daarna een keer een kwartiertje en het record tor nu toe 20 minuutjes geslapen.

Ik voed hem iedere 4 uur, dus als het laatste half uurtje is aangebroken voor de volgende voeding, en hij slaapt niet, haal ik hem eruit.

Mijn vraag:
Zijn er dames die hetzelfde rond deze leeftijd hebben gedaan, en tips hebben wat bij jullie goed werkte?

Alvast bedankt!
 
Hoi! Het klinkt een beetje alsof je kindje oververmoeid aan het raken is… (slaapjes van 5 minuten, 20 min. etc.) en oververmoeide kindjes vallen echt veel moeilijker in slaap..Een mooi slaapje is minimaal 45 minuten bij een baby (afgeronde slaapcyclus). Heel begrijpelijk dat je je kindje wil leren slapen in zn eigen bedje (ik heb een dochtertje van 12 weken en het lukt echt nog maar heel sporadisch in haar eigen bedje overdag, ieder kindje is heel anders.. ik blijf ook steeds maar oefenen) maar je kindje moet nog ‘leren slapen’ en veel kindjes van deze leeftijd hebben nog huidhonger en slapen echt het beste bij jou in de buurt. Ik heb er maar aan toegegeven..
Je hebt een mooi ritueel (misschien wel wat uitgebreid voor een dagslaapje met boekje voorlezen etc. maar dat moet je écht op jouw eigen gevoel doen natuurlijk!)
Blijf het af en toe oefenen, maar als het niet lukt kies dan bij het volgende slaapje voor een plek waar je zeker weet dat je kan gaan voor een kwalititatief slaapje!
Ik denk dat je alle belangrijke dingen namelijk al uitvoert, maar dat je kindje nog moet ‘leren’.
 
Bedankt WonderAn!

Wat ik vergeten was te zeggen, is dat ik dit nu iedere dag, 1x per dag probeer. Na de tweede dagvoeding, van 11.00 tot 15.00. Daarvoor en daarna doe ik hem altijd sowieso in de draagdoek, zodat hij idd alle andere blokken goed slaapt. Ik dacht, ik begin met 1x per dag, en als het goed gaat kan ik het stukje bij beetje uitbreiden.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik blijf het proberen!

 
Ah ja super goed toch! Inderdaad 1x proberen en als dat goed gaat uitbereiden. Je doet het goed!
(Dat mogen we vaker tegen elkaar zeggen, want dat heb je als moeder soms écht heel erg nodig!☺️)
 
Bij mijn dochter begon ik ook rond die leeftijd om haar te laten wennen aan haar bedje overdag maar qua ontwikkeling was ze er pas rond 16 weken er aantoe. Toen begon ze het slaapritueel op te pakken en ze kon langer zonder mij. Ik heb het ritueel heel kort gehouden, hand op haar buik tot dat ze sliep en dan bleef ik nog even in de kamer. Op gegeven moment had ze mij dan niet meer nodig. Achteraf had ik me al de moeite, tijd en stress in de eerste 3 maanden kunnen besparen want ze was er niet aantoe. Had ik achteraf spijt van.
Mijn zoon is nu 8 weken oud en wil ook niks weten van zijn bed maar ik heb hem dus nu altijd bij me en vanaf 12 weken ga ik even kijken wat mogelijk is.
 
2,5 uur proberen vind ik erg lang voor zo een kleintje, na een uur zou ik ermee stoppen. Het idee is dat ze leren dat het bedje een veilige plek is.
Het komt goed in ieder geval, hang in there :) 
 
Bedankt Dani!


Je hebt ook gelijk, dat is ook veel te lang. Het is zo zoeken soms, ik twijfel dan waar ik goed aan doe..

Inmiddels ben ik opgehouden met het oefenen in zijn bedje, en zijn we er sinds een weekje achter dat het een buikslaper is. Op zijn buik doet hij iedere dag nu een aantal slaapjes in de box, en lukt het hem om daar zelf in slaap te vallen. Wel met wat ondersteuning van ons (in de buurt, liedje zingen, sussen, zachtjes over zijn rug wrijven, etc), maar uiteindelijk valt hij in slaap.

De eerste 9 weken sliep hij echt alleen maar in de draagdoek, wat te zwaar voor me werd. 10 Uur per dag in de doek lukte me gewoon niet meer.

Maar nu krijgen we iets meer rust en zijn we een stapje verder. Als we straks weer wat weekjes verder zijn maar weer eens proberen in zijn bedje.
 
Hallo!
Wat een goede oplossing :) het is / was voor mij ook echt pittig, al leg ik hem nu vaker in de wagen en helpt mijn man. Ik snap helemaal waroom je wil dat ie in zijn bedje slaapt, het is echt zwaar.
Veel liefs voor jou en je kleine ventje!! 
 
Terug
Bovenaan