Mijn zoontje is nu bijna een jaar en ik gebruik hem nog steeds. Ik ben begonnen toen hij 4 maanden was. Ik heb zo lang mogelijk de verkleiner in de maxicosi gehouden voor extra stevigheid.
Het gaat perfect, je moet alleen goed opletten dat je rustig fietst. Ik kwam er laatst achter dat ik steeds harder was gaan fietsen en dan door de vering hij soms wel erg hobbelde. Rustig fietsen dus en rustig over hobbels.
Het is een heel erg veilig systeem ookal vinden mensen het eng lijken. De maxicosi past perfect in de beugel en zit met stevige elastieken vast. Je kunt aan de maxicosi de hele fiets optillen, hij komt niet los van het frame. Het frame zit 3x gezekerd. Je moet alleen navragen of het frame gewoon op je fiets past. Bij aluminium bagagedragers moet er een extra bagagedrager overheen.
Als je zou vallen is het nog steeds erg veilig, je kindje zit namelijk vast in de maxicosi en kan er niet uitvallen. Als je bedenkt dat er mensen zijn die met een draagzak gaan fietsen en dat niet eng vinden en dit wel gaan mijn haren overeind staan. Stel je voor dat je dan hard moet remmen, of valt, dan is je baby je airbag en vangt alles op met zijn ruggetje. Nou, mij niet gezien.
Het is dus heel veilig, je moet alleen opletten met hobbels en harder fietsen. Gewoon uitproberen met iemand bij je die kan zien wat er gebeurd. Je kunt je kind wel gewoon voelen door je hand naar achter te steken en ik kijk ook regelmatig even om.
In de auto kun je je kind ook niet de hele tijd zien als jij rijdt en je kind zit achterin. Het is eigenlijk net zo iets, maar nu kun je gewoon stoppen en even kijken.
Komende week mag mijn zoontje voorop omdat hij nu goed kan zitten en ook al een paar weken zelf kan gaan zitten. Daarom durf ik dat nu wel aan. (sommige mensen gaan eerder fietsen, dat vind ik pas eng; meerdere verhalen gehoord over kindjes die overleden zijn door tevroeg voorop waardoor het nekje het niet aankon)
Hier hele goede ervaring dus, ik kan het iedereen aanraden.
Groetjes, Miriam