Hi Chantal,
Wij zijn net terug van een weekje Canarische Eilanden (bijna 4' 5 uur vliegen) met onze zoon van bijna een jaar. Ook zijn we naar de Algarve gereisd toen hij een half jaar was. Ik kan je de volgende tips meegeven:
- Vraag bij het inchecken of het vliegtuig volgeboekt is. Zo niet, vraag dan of jullie een lege stoel in het midden kunnen krijgen. Hier doen ze nooit moeilijk over als het vliegtuig niet vol is en krijgen ouders met hele kleintjes voorrang. Zo kun je je kleintje neerleggen op de stoel en laten spelen op de lege stoel en hebben jullie allemaal meer plek.
- Zorg dat je een flesje geeft tijdens het stijgen en landen. Dit om je kindje veel te laten slikken (voor de oortjes). Het flesje gaf ik meteen bij binnenkomst af aan de stewardess om het eerst even te verwarmen. Ze bracht het netjes weer naar ons. Ik las ook een tip, bij hele lange reizen,dat mensen weleens een half paracetamolletje geven.
- Speelgoed mee ter afleiding met name dingen die nog interessanter zijn dan eigen speelgoed. Ik had een zakje mee met allemaal kleine dingen: wasknijper, centimeter, een touwtje, een lepeltje, een klein doosje... Ons kleintje vond het heel interessant en was hier wel even zoet mee.
- Het slaapje (ligt aan wanneer je vliegt) uitstellen zodat ze makkelijker in slaap vallen in het vliegtuig.
- De buggy check je in, maar gaat wel mee tot je het vliegtuig instapt. Er staat iemand klaar om de buggy in te laden.
- In Spanje heb je in principe ook prima babyvoeding (groente en fruit), maar er is wel veel minder keus in verschillende smaken. Ik heb dus wel een aantal potjes fruit en groente van thuis meegenomen (niet de volle mep). Prima luiers zijn er natuurlijk ook, maar ook hierin hebben wij gewoon een pak meegenomen. Ik heb zelfs een halfje brood meegenomen, omdat ik bang was dat ik niet meteen lekker brood kon vinden en mijn kleintje een paar dagen zou weigeren. Tja het klinkt een beetje als een hoog 'de frituurpan gaat ook mee op vakantie', maar ik had geen zin in een speurtocht naar voeding op onze eerste vakantiedag.
Wellicht zijn er nog meer tips en kunnen anderen je daarvan op de hoogte brengen.
Fijne vakantie en succes!
Lara