Baby nestje

Dag mama's,

Ik heb een vraagje en frustratie. Ons meisje is nu 6 maanden 6 dagen, en ze gaat binnenkort voor het eerste bij haar oma's slapen (mijn pleegouders), en dat vinden ze enorm spannend omdat ze nog nooit voor een baby gezorgd hebben, maar het blijkbaar wel kunnen. Nu ben ik mijn dochter haar mama en ik weet wat goed voor haar is, maar mijn ouders denken dat het internet het beter weet dan moederinstinct. Ons kindje ligt in een nestje in de nacht sinds ze kan omrollen op haar buik. Mijn man heeft al een zoon van 8 en die vraag ik meestal om advies als ik iets niet weet. Hij zegt dat ze in de nacht nog steeds in haar nestje moet blijven slapen omdat het nog steeds gevaarlijk kan zijn als ze op haar buik gaat slapen, en mijn ouders zeggen juist van niet. Nu word ik heel onzeker over mezelf, want ik laat haar altijd in haar nestje slapen als ze in de nacht gaat slapen. Wat is nou juist? Want ik weet het echt niet meer....
 
Hoihoi..
Mijn dochter sliep zodra ze kon draaien op haar buik.. ze was toen nog geen 3 maanden en kon nog niet terug draaien. Wel was haar nekje zo sterk dat ze haar hoofdje omhoog kon houden indien nodig..
Met 6 maanden in een nestje vind ik gevaarlijker eerlijk gezegd en best wel onnodig.. een nestje gebruikte ik enkel bij een hele kleine baby op de bank of voor het slapen in de box..
 
Ze ligt met haar nestje in haar ledikant? Of bij jullie in bed? Een baby van 6 maanden is in staat om om te rollen naar haar buik. Dat kan geen kwaad. Ze zijn met deze leeftijd heel goed in staat om het hoofdje om te draaien. Tenzij er een reden is waardoor je kindje daar de kracht niet voor heeft. 
Wat het juist gevaarlijk maakt is als ze onder losse lakens, dekens terecht komt wat kan verstikken. Een baby nestje is een prima manier voor een jonge baby die nog niet kan draaien en waarbij je dus ook constant toezicht hebt.
Een baby van 6 maanden zou ik niet meer in een nestje leggen maar veilig in een ledikant wat strak is opgemaakt zonder knuffels, kussens, speelgroed, trektouwmuziekdoosjes binnen handbereik. Of in een co sleeper naast je bed of boven het hoofdeind in jullie eigen bed tussen jullie in (veilig samen slapen).
Ik denk dus dat je ouders wel gelijk hebben. Uiteindelijk voelen zij zich natuurlijk ook verantwoordelijk om hun kleinkind op een veilige manier te slapen te leggen. 
Als je je kindje hier nog te jong voor vind kun je het logeren misschien beter uitstellen..?
 
 
Ik zou je kindje niet meer in een babynestje laten slapen. Als ze omrolt en met haar gezicht tegen de zijkant aankomt is er juist verstikkingsgevaar. Kijk de adviezen van veilig slapen er maar op na: er mag niets in het bedje liggen!!
 
Sluit me aan bij voorgaande reacties; geen babynestje meer. Dat maakt het juist gevaarlijk nu ze kan draaien. 


Inderdaad in ledikantje met strakke lakens of een goed aansluitende/passende slaapzak. 
 
Een baby van 6 maanden kan al heel goed haar hoofd op en neer en van links naar rechts houden. Dus als ze op haar buik gaat liggen, dan is dat in het begin heel spannend voor jou, maar dat kan gewoon hoor. Mijn jongste lag met ongeveer 6 weken al op haar buik te slapen en dat ging goed, omdat ze haar hoofd al goed kon draaien. Ze sliep en slaapt op gewoon beddengoed (geen aerosleep). Vanaf dat ze kon rollen bleef ze eigenlijk op haar buik slapen. Een baby zal zelf de lekkerste slaaphouding kiezen. Zorg ervoor dat het bedje verder leeg is, geen knuffels, losse lakentjes enz. Gewoon in een slaapzak.

 
Terug
Bovenaan