Baby niet meer voelen

Hi,

Ik heb al weken lang een hele drukke baby in mijn buik. Soms vraag ik me af of ze wel slaapt. Ze zeggen altijd: Als de mama bezig is, dan valt de baby in slaap door het wiegen. Is de mama rustig, dan wordt de kleine wakker. Nou, daar had ik geen last van. Ik vroeg me soms wel eens af of het wel goed was, ik voelde de kleine echt de hele dag.

Maar vanmorgen was dat anders. Normaal voel ik haar al bij het wakker worden. Zeker als ik mijn benen in een bepaalde stand leg vanwege mijn bekkeninstabiliteit, dan begint ze te protesteren. Daarna ga ik douchen en dan is het net of ze de beweging maakt van: Hè wat lekker. Maar beide gebeurde vanochtend niet. Dus ik mijn buik aaien, maar geen reactie. Als ik tegen een tafel aanzit, komt ze meestal in protest. Maar niet vanmorgen. Ik heb het twee uur aangekeken en toen heb ik mijn moeder gebeld.

Van haar moest ik toch het ziekenhuis bellen. Ik mocht gelijk komen, maar ik woon nogal ver weg van het ziekenhuis. Met de spullen pakken en mijn zoon in de auto krijgen ben ik al gauw een kwartier verder. Toen in sneltreinvaart naar het ziekenhuis. Daar vonden ze het niet vreemd dat ik gebeld had. Ik werd aan de ctg gelegd en ja hoor: daar kwam ons meisje in protest! Gelukkig maar!

CTG was goed, voldoende beweging, goede hartslag, geen harde buiken (nee, die had ik van weeromstuit niet meer). Daarna een gesprekje bij de gyn (echt een kei aardige man), die heeft een echo gemaakt. En daar was ook beweging op te zien, vruchtwater is goed, kindje ligt ook goed.

Waarom ik dan niks meer voelde? Misschien omdat ze om haar as is gedraaid? Misschien iets anders? In ieder geval niks medisch, maar wat heb ik een paar uur in de rats gezeten. De rest van de dag voel ik nog weinig, maar af en toe is er gevoel. Van de gyn kreeg ik een trappelkaart mee: ik moet noteren op welk moment van de dag ik 10 keer getrappel heb gevoeld. En die kaart moet ik dinsdag dan weer meenenen. Of als ik de 10 keer niet haal, dan moet ik weer bellen.

Ik moest het ff kwijt!

Gr. Tamara.

ha tamara,

das flink schrikken zeg! Gelukkig ben je goed gerustgesteld in het ziekenhuis!
Super dat het ziekenhuis zo reageerd, je hoort wel eens andere verhalen!
En zo'n echo maakt je hele dag weer goed!!

groetjes Mirjam

Hai Tamara,

Dat is inderdaad schrikken. Ik heb vorige week hetzelfde gehad. Moets toen twee dagen achter elkaar aan de CTG en ook een echo. Was wel blij dat ons meisje bij de CTG van zich liet horen maar dacht vervolgens ook dat die gyn mij maar lastig vond aangezien ze nu wel bewoog. Ik voelde de bewegingen echter veel minder omdat mijn placenta aan de voorkant ligt. Nu voel ik haar weer heel goed aan mijn zijkanten net zoals eerst. Wij waren wel nog bezig met een kleine verbouwing in ons huis dus had het de dagen daarvoor erg druk gehad. Gyn zei dat het daar ook aan kan liggen. Oftewel als je te veel doet op een dag gaat je kindje zich rustiger houden.

Voel je jullie uk nu weer wel goed?

Gr. Robin

Hi,

@robin
Ik voel de kleine nu wel veel minder dan de vorige weken, maar tot nu toe is er bijna elk uur een goede beweging te voelen. Die trappelkaart geeft me ook vertrouwen.

Ik weet dat bij drukte je kindje rustig kan zijn, maar ik was vanmorgen juist vrij rustig. Onze oudste ging voor het eerst naar de peuterspeelzaal en ik had een paar uurtjes voor mezelf en wilde nog wat kleine boodschappen doen. Zo zie je maar, er werd mooi roet in het eten gegooid.

Gelukkig was in het ziekenhuis iedereen inderdaad erg aardig. Niemand vertelde: "dat hoort er gewoon bij" wat mijn vk wel steeds deed als ik iets aan kaarte.

Gr. Tamara.

Hallo Tamara,

Ik hoor hier eigenlijk niet (bevallen in november 2009) maar ik wil je toch graag een berichtje sturen. Ik voelden ons kindje eens in de paar dagen. Op het langst zat er twee weken tussen dat ik iets heb gevoeld! Daarom moest ik iedere dag naar het ziekenhuis voor een ctg (vanaf week 31 ongeveer). Veel gedoe omdat ik naar een andere plaatst moest en nog een ouder kindje heb.

Maar ik wilde je even laten weten dat ik een gezond kindje heb gekregen. Het niet voelen van het kindje hoeft dus niet te betekenen dat je er iets aan de hand is. Wel moet je ALTIJD overleggen met je gynaecoloog (zeker in jouw geval omdat het eerder een erg druk kindje was) want beter een keer vaker gechecked dan een keer te weinig.

Succes met je zwangerschap.

hoi Tamara
hier erg druk kind hele dag schoppen .vooraal avond als ik op bed ligt dan begint hij echt te schoppen .heel soms wordt hij rustig .ik heb volgende maandag afspraak bij gyn ik hoop dat hij heeft gedraait
Gr
Huda

Jeetje, wat zu lje geschrokken zijn. Heel fijn dat ze je gewoon serieus genomen hebben.

Zelf ben ik nu 38.6 weken van ons derde kindje en ook deze wordt weer erg stil op het eind. Dat deden de andere 2 ook. Maar op standaard momenten voel ik het inderdaad nog wel, maar milder.

Nou, sterkte.

Gelukkig mocht je meteen komen en werd je serieus genomen. dat is heel belangrijk!
Ik heb dat ook 2 dagen gehad, dat de kleine wel erg rustig was. Toen heb ik ook aan de CTG gelegen en bleek alles in orde. Beter toch, dat ze het even nakijken he! Ben je tenminste weer gerustgesteld.
Bij mij was het toen ook zo dat de kleine wat achterliep in groei. Dus mijn redenering was later, dat de kleine zich even goed rustig heeft gehouden om goed te kunnen groeien. Want een week later liep meneertje weer gewoon met de groei volgens schema.
Dus wie weet is dat met jullie kleine meid ook zo.
Maar als je het de volgende keer niet vertrouwd, gewoon weer bellen hoor!
Heeft de gyn ook tegen mij gezegd.

Groetjes Suus

Terug
Bovenaan