Baby op eigen kamer

<p>Goedemorgen,</p><p>onze kleine man is nu drie weken oud. In de kraamweek hadden we hem op onze kamer maar dat was niet fijn. Nu proberen we hem op zijn eigen kamer te laten slapen. Dan slaapt hij een uurtje na een voeding om vervolgens krijsend wakker te worden en dan beland hij bij ons in bed want slapen overwint haha. Heeft er iemand tips of is die nog te klein om aan een ritme te wennen,</p><p> </p><p>liefs een onzekere moeder</p>

Lieve mama,

Baby's zijn helaas nog niet in een ritme te krijgen, zo klein hebben ze vaak de geborgenheid van papa en mama nog nodig, allicht een idee om te blijven proberen en een bedje op jullie kamer te zetten? Zo kan de kleine man altijd bij jullie liggen in zijn bedje en niet in jullie bed.
Probeer een slaapritme te creëren, bijvoorbeeld eten, knuffelen , lekker warm bedje in, een shirt van jou in het bedje( heeft jou'n geur. Verhaaltje/liedje zingen. 
Troost de kleine man als hij de eerste keer wakker word en probeer het nog een keer op eigen kamer en andere lekker bij jullie nemen, het komt vanzelf.
Slaapt hij overdag ook in eigen bed, dat is het oefenen waard.
Verder geduld en veel liefde.

Alleen slapen kun je wel proberen aan te leren vanaf het begin (dus bijv niet pas slapend, maar nog een beetje wakker wegleggen zodat ze wennen aan alleen liggend inslapen) evt met behulp van inbakeren en een speentje. Je moet het alleen niet afdwingen, dus als ze gaan huilen, gewoon lekker bij je nemen en later nog eens proberen. Zo hebben wij het stap voor stap gedaan en is het bedje altijd een fijne plek gebleven (want je kind erin laten huilen gaf mij altijd een beetje de associatie met een gevangenis). Aanleren is dus prima, maar afdwingen kan nog niet. Niks mis dus ook met je kindje lekker in bed bij je nemen, je kunt ze er niet iets verkeerds mee leren oid en het is voor jezelf veel fijner dan in zo'n koud kamertje zitten in de nacht. Succes komende tijd, het is een zoektocht van elkaar leren kennen en aanvoelen, opvoeden komt later pas dus verwacht niet teveel van jezelf en je kindje!

Onze beide kinderen hebben vooral aan het begin lang bij ons op de kamer geslapen. Op zo'n jonge leeftijd willen ze toch het liefst bij je zijn.

Onze dochter is nu ook 3,5 week oud en heb ben wij sinds gisteren op eigen kamer.. Ze maakte zoveel geluid dat we ervan wakker lagen. Ik heb haar tussen de middag als ik zag dat ze slaperig werd elke keer in haar wieg gelegd. Soms ging ik wel 4x terug en gaf ik haar een aai over haar hoofd of speen. Soms was ze zo hysterisch dat ik haar weer bij me nam. Gewoon blijven proberen denk ik.. veel succes!

Als ie uiteindelijk toch bij jullie op de kamer beland zou ik dat wiegje/bedje weer terug daar neerzetten;) toch iets veiliger dan samen in bed (hoewel dat hier ook vaak genoeg gebeurd). 
Ik vond het bij mijn eerste in het begin ook lastig slapen op dezelfde kamer, maar ben hier uiteindelijk wel aan gewend geraakt en toen heeft ze tot 7 maanden bij ons gelegen. Dus misschien kun je het nog een kans geven en went het wel? 
En 3 weken is ook wel erg jong. Als alleen slapen goed gaat is het natuurlijk prima, maar het is uiteindelijk wel iets 'onnatuurlijks', dus zou het niet proberen te doen als je kindje er niet aan toe is. 

Terug
Bovenaan