Baby op rug of op buik laten slapen??

Lucrecia

New member
Ik zit te twijfelen of ik Lucas 's nachts op zijn buik moet laten slapen..... Hij is nu 4 1/2 maand.

Overdag gebeurd het, maar dan zijn we in de buurt. Ik merk ook dat hij zo veel beter slaapt dan op zijn rug. Het komt misschien omdat hij tot nu toe vaak op mijn buik heeft geslapen.... wanneer hij midden in de nacht wakker word gebeurd dit en dan slapen en lekker verder.

Afgelopen nacht heb ik hem op zijn buik in zijn bedje gelegd. Meneertje lag lekker te slapen en te snurken (hij is wat verkouden). Ik kon niet slapen vanwege het gedachte wiegendood. Draaide ik hem op een gegeven moment op zijn rug.... begon hij binnen no time te huilen. Resultaat, hij heeft afgelopen nacht weer op mijn buik geslapen. Schoonmoeder zei tegen me dat vriendlief als baby het ook fijn vond om op zijn buik te slapen, en dat toendertijd zelfs geadviseerd werd om je kind op zijn buik te laten slapen.

Dit is de 2e keer dat ik hem op zijn buik heb laten liggen tijdens bedtijd, maar dan slaap ik niet. Inmiddels draaid hij van rug naar buik tijdens het spelen in de box, dat kan tijdens het slapen ook gebeuren.

Donderdag moeten we naar de CB, zal daar vragen of het wel veilig is, daar zit ik namelijk mee. Heb verder geen knuffels e.d. in zijn bedje, alleen zijn dekentje. Ik weet het even niet meer.....
 
mijn zusje heeft haar baby die nu 5,5 mnd is ook tot 3 -4 mnd op buik laten slapen ivm krampen .
Nu niet meer heeft het geloof ik afgebouwd .
Nu gewoon op rug . Ik zou het zo ook doen als ik jouw was . Veiligste manier . Hij moet dus gewoon wennen aan het idee . Hij slaapt toch ook in de reiswieg bij wandelen op rug ?
 
Als je dit bij het CB aankaart zeggen ze zeker dat je hem op de rug moet leggen.....Dat is natuurlijk ook het veiligste....maar als ze nou beter slapen op de buik...tsja....Draait hij zelf wel goed zijn hoofd naar links en rechts op zijn buik? Heb je een aerosleep in zijn bedje? Dan kan er eigelijk weinig gebeuren toch?? Ik ken wel meer mensen die hun kind als baby op de buik lieten slapen omdat ze dan beter sliepen.....Doen wat jezelf het beste lijkt zou ik zeggen!
 
Als je merkt dat meneertje beter slaapt op zijn buik maar jij daar geen rust in kan vinden kan je ook een Nannycare matje aanschaffen. Dat ding monitort de ademhaling van je kind, als er te lange pauzes in zitten geeft t alarm. Het is bewezen effectief ter preventie van wiegedood, vandaar dat veel verzekeringsmaatschappijen 'm vergoeden. (Die van mij wel). Julia slaapt gewoon op haar rug, maar ik gebruik.'m wel en merk nu dat ik zelf veel minder vaak wakker wordt omdat ik gevoelsmatig éven bij haar moet kijken of het allemaal nog wel goed gaat. Het geeft me zoveel rust....
 
Ik heb geen aerosleep in zijn bedje, maar daar ga ik zeker naar kijken. Een Nannycare matje lijkt me ook wat. Ik ga zeker ff orienteren en kijken wat het beste is. Ik wil gewoon dat hij lekker in zijn bedje slaapt ipv op mijn buik. Hij kan zijn hoofd goed draaien, overdag slaapt hij namelijk in de box en dan zet ik hem op zijn buik. Dan houden we hem in de gaten.

Toen ik met 2 maanden aan de verpleegkundige van de CB zei dat Lucas op mijn buik slaapt, reageerde ze al negatief daarover omdat hij onder de deken terecht kan komen, te warm zou krijgen etc. Onder de deken is hij gelukkig nooit terecht gekomen, en ik draai me niet om wanneer ik op mijn rug slaap. Verder kleed ik hem sowieso niet te warm aan, hij heeft namelijk eczeem. In de wandelwagen slaapt hij inderdaad op zijn rug, daar slaapt hij ook in bij de kinderopvang. Misschien komt het omdat het knus is. Dat is ook het enige plek waar hij op zijn rug slaapt.

Thanks voor de tips. Ik ga kijken welke het beste is, hebben we beiden dan eindelijk een goede nachtrust binnenkort hopelijk.
 
Xilyano slaapt overdag ook op zijn buik anders wil hij echt niet. De fysio zegt zelfs dat buikslapen goed is maar mag het niet adviseren. 's nachts moeten ze wel op de rug slapen.
De reden dat ze buikslapen lekker vinden is omdat dit meer geborgen voelt...de handjes hebben houvast en vliegen niet zomaar de lucht in.
Mijn zus had voor haar zoontje een molton met klittenband gemaakt daar leg ik hem in klittenband dicht en hij slaapt heerlijk. Zit niet echt super strak hij kan als hij een poosje rommelt zijn handjes er wel uitkrijgen.
Er zijn ook matrasjes waarbij de bovenlaag open is dus als je je neus erin drukt dan kun je nog gewoon ademen.
 
Wij hebben ook een buikslaper, maar ik durfde het destijds niet. Gevolg: veel huilen 's nachts. Achteraf denk ik: ik had best kunnen proberen. Met 4 maand zijn hun nekspieren echt al heel sterk en is de kans dat ze stikken niet groot. Helemaal als je een speciaal luchtmatje eronder legt, ik zou het gewoon doen!
 
Terug
Bovenaan