Baby opvang

<p>Ik vraag mij af. Mijn kindje van 6 maanden is altijd bij mij, gaat niet naar de opvang omdat ik niet werk. Onze vriendenkring is op een hand te tellen en ze ziet dus maar een paar gezichten telkens. Wij zijn de enigste met een kindje. De enigste van kindjes die zei ziet zijn haar 7 jarige nicht en 11 jarige neef. Ik vraag mij af of dit een probleem voor later kan worden en dat heb ik t vooral over haar. Ik begrijp heel goed dat kindjes die naar de opvang gaan lekker kunnen spelen met anderen kindjes. Maar zolamg ik niet werk is het het fijnste om haar dicht bij me te hebben. Maar soms twijfel ik ook of ze niet ondanks dat toch na een opvang moet dat ze even zonder mij is. Wie kan mij hier antwoord op geven en zijn er meer moeders die thuis zijn en kindjes niet naar opvang gaan?</p>

je kan je kindje vanaf 2 jaar een dag(deel) naar de peuterspeelzaal brengen, ter voorbereiding op schoolleven?? En misschien zijn er mamma&baby activiteiten waar je je voor in kan schrijven, van die weekelijkse dingen waar je dan ook andere moeders en kindjes ziet. Zoals zwemmen of een oudergroep.

Omdat ik thuis werk ging onze zoon ook niet naar een opvang enz. En zag ook weinig andere kinderen.

Nu hij 2 is gaat hij 2 dagen naar de psz. En hij is zo makkelijk echt niet eenkennig of verlegen.
Speelt met andere kinderen enz

Ik zou haar niet perse naar een opvang brengen als het niet nodig is.

Inderdaad baby zwemmen, mama-kindcafé, dreumesgym, kinderboerderij etc zijn goede opties!

En peuterspeelzaal vanaf 2 jaar kan ik je zeker aanraden, dat is zo leuk en goed voor ze. En vanaf 2 jaar vind ik het wel wenselijk dat ze wat meer contact met kinderen onderling hebben. Als een kind 4 wordt en nooit met andere kinderen gespeeld heeft, is de stap naar school wel intens groot en vaak zielig, dan worden ze ineens echt 5 volle dagen in het diepe gegooid. Dus denk daar maar eens over na. Gelukkig is je kindje nu nog maar heel klein ;)

Mij is gezegd dat kindjes het pas "nodig" hebben vanaf de 2 als de peuterspeelzaal begint. Ben wel blij dat kdv bij ons nog niet hoeft, lijkt me toch pittig voor zo'n kleintje om zich al een beetje zelf te moeten redden tussen al die andere kindjes en al die aandacht delen als ze nog zoveek nodig hebben ☺️ maar misschien is mijn beeld van het kdv verkeerd hoor. 

Ik denk altijd maar zo, mijn moeder was vroeger ook altijd thuis bij ons (broers en zus). Wij zijn allen sociaal, hebben allemaal werk/relaties/huis/kinderen etc.
Wij zijn er zeker niet minder van geworden :) zolang het financieel niet nodig is zou ik me daar niet te druk om maken. We zijn trouwens met 3 jaar wel naar de peuterspeelzaal geweest dus dat is ook nog een optie :)

Lekker genieten mama!

Peuterspeelzaal zou ik persoonlijk altijd doen. Het is goed voor de ontwikkeling van je kindje om te spelen met leeftijdsgenootjes. Ze leren er ook sociale vaardigheden. Het is een goede voorbereiding op de basisschool.
Ik ben een werkende moeder. Mijn kinderen gaan 2 dagen in de week naar de opvang. Wij zijn erg te spreken over het kdv. De leidsters zijn heel betrokken en kijken ondanks de grote van de groep naar wat je kindje nodig heeft. En ja, ze zullen ooit even moeten wachten als de handen bezet zijn. Maar dat is thuis ook zo ? maar goed, een kdv is voor jullie sowieso geen optie lijkt mij omdat het niet te betalen op 1 salaris. 
De andere dagen vangen mijn man en ik op en zo nu en dan ook de oma's. De meeste vriendinnen om mij heen hebben jonge kinderen en ook mijn zus heeft kinderen in dezelfde leeftijd. Mijn kinderen groeien dus echt op tussen leeftijdsgenootjes. Ze hebben veel plezier met elkaar en er ontstaan mooie leermomenten voor ze die ze met ouderen kinderen en volwassenen niet zo snel hebben. 
Je gaat er vast wel uit komen ?

Terug
Bovenaan