Baby plat achterhoofd

<p>Ons dochtertje van 6 maanden heeft een extreem plat achterhoofd. Haar achterhoofd en zijkanten zijn breder dan haar voorhoofd. De fysio heeft ons al de tip gegeven om haar tijdens wakkere tijden zo veel mogelijk op haar buik te leggen, maar om haar nu steeds 2 uur lang op haar buik te leggen vind ik ook zo zielig. Ze is dat echt wel zat na een kwartier. </p><p>Het liefste heb ik dat ze slaapt met haar hoofd opzij, maar dit lukt echt niet. We proberen in haar slaap haar hoofd opzij te draaien, maar dit gaat helaas echt niet. </p><p>Heeft er iemand nog tips? </p>

Met 6 maanden kunnen ze toch ook al een beetje rechtop zitten? (die van mij in ieder geval) mischien kun je haar in een stoeltje kan zetten. Je hebt ook zit speelgoed, zond soort donuts waar ze in kunnen zitten en spelen. Mischien dat iets in plaats van op de buik liggen?
Veel succes! 

Hoi,
Wij hebben hetzelfde bij ons zoontje. Zijn door de fysio doorgestuurd naar het zkh en zijn letterlijk net thuis. Wordt toch een helmpje geadviseerd gezien zijn leeftijd en zijn ontwikkeling. Mijn zoontje speelt en slaapt de laatste weken alleen maar op zijn buik maar het verschil is klein. Dit weekend maar even goed over nadenken...
Misschien een zijliggings kussen proberen?
Sterkte!

Spatel, ze wordt maandag 6 maanden dus kan nog niet zelfstandig zitten. Ik ga eens kijken naar dat speelgoed, bedankt voor de tip! 

Gebruiker  wat vervelend zeg! Mijn fysio zei dat een helmpje nog niet nodig is, maar maak me stiekem wel zorgen ?

Is een helmpje wel mogelijk? En tot hoeveel maanden? Anders zou ik tot die tijd alle andere dingen proberen en als het niet helpt toch een helmpje. 

Als je wel de keuze hebt voor een helmpje en dat heeft verder geen nadelen (ben er niet bekend mee) zou ik dat liever doen terwijl het misschien net niet per se nodig is dan dat je kindje een plat hoofdje blijft houden. 

Als het hoofdje echt zo plat is, kan dat denk ik alleen nog goed komen met een helmpje. Hoe eerder je daar mee kunt beginnen hoe beter lijkt me. Ik zou even met je kindje langs de huisarts gaan en daar overleggen. Misschien schrikt het idee van een helmpje af, maar het ziet er best leuk uit hoor! Je kan een leuk kleurtje kiezen, en denk vooral aan het eindresultaat. (Kindje van een vriendin heeft ook een helmpje, onvoorstelbaar hoe snel je al resultaat ziet. Ik vind dat zij echt de juiste keuze hebben gemaakt om hiermee te beginnen.)

Onze dochter had ook een scheef hoofdje de eerste maanden, maar dat is nu (6 maanden) alweer bij getrokken. Dit is natuurlijk niet vergelijkbaar, maar heb toen wel veel gelezen over de redressiehelm, en wat bij mij is blijven hangen is dat het niet per se tot betere resultaten leidt dan niets doen. Daarnaast levert het wel andere nadelen op, zo'n helm kan behoorlijk in de weg zitten, het is zweterig en je kunt minder goed knuffelen. 
Het goede nieuws is dat het dus héél vaak gewoon "recht" trekt! Dus fanatiek de oefeningen van de fysio blijven doen. ?
Ik zou inderdaad ook proberen om haar zoveel mogelijk als ze wakker is op zij of buik te laten liggen, of in een kinderstoel.
Ik heb toen ook van die hoofdkussens gezien met een gat/uitsparing in het midden... Maar daarvan is het effect ook niet bewezen. Is misschien wel het proberen waard als zij echt alleen maar zo slaapt. Heb er geen ervaring mee hoor maar bijvoorbeeld deze
Succes!!

Hoi!
Mijn dochter had ook een enorme afplatting aan haar achterhoofd, met inderdaad bredere zijkanten daardoor. Wij zijn toendertijd onder begeleiding van de fysio begonnen met het verbeteren hiervan. En het is helemaal goed gekomen! Wat betreft zo'n helmpje, schijnt inderdaad niet beter te helpen dan fysio. En heeft ook een aantal nadelen. Het is niet fijn voor het kindje, het maakt het hoofdje extra zwaar wat ontwikkeling kan belemmeren en je veranderd verder niets aan voorkeurshouding. Dus op het moment dat het hoofdje dmv een helmpje weer goed is en hij mag af heb je kans dat het binnen de kortste keren weer afplat omdat er niets is veranderd aan de gewoontes en voorkeurshoudingen van je kindje. 
Ik heb mijn dochter met spelen altijd op haar buik gelegd, als ze op schoot zat niet met haar hoofd tegen ons aan leunen bijv. Dus zoveel mogelijk druk op dat achterhoofd vermijden. Slapen deed ze gewoon op haar rug en dus haar achterhoofd! Die kussentjes voor een rond hoofdje belemmeren alleen maar de bewegingsvrijheid van je kindje waardoor het de afplatting dus alleen maar erger maakt. Omdat die zijkanten van hun hoofdje breder is moeten ze dus over een soort van drempel als ze hun hoofdje draaien als ze liggen, wat dus al lastiger is. Dit oefenden wij door speelgoed zowel rechts als links aan te bieden zodat ze haar hoofdje op de zijkant draaide! 
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Terug
Bovenaan