Baby ruim 7 maanden eet niet

<p>Mijn zoontje is ruim 7,5 maand nu, en tussen de 4 en 5 maanden zijn we begonnen met het oefenen met hapjes. Toen hij net 6 maanden was ging het redelijk, een aantal hapjes groente of fruit, gepureerd, met een lepeltje. Dat was ook wel het maximale. Nu komt er echt vrijwel niets in. Heb gepureerd geprobeerd, ook stukjes a la de Rapley methode. Lepel wil hij niet, slaat hij weg, hij weet ook niet hoe hij er vanaf moet happen, er komt soms alleen wat in zijn mond omdat wij de lepel erin doen. We oefenen stuk door (2x per dag als het lukt), doen ze ook op het KDV (maar daar lukt het ook niet). We zijn nu al 3 maanden sinds de start van de hapjes. Hij krijgt verder nog volledig borstvoeding. Groei was goed, laatste 2 maanden wel duidelijk minder. Iemand nog tips? </p>
 
Hoi 
Ik geef men dochter iets te spelen tijdens het avond eten een lepel of plastic speelgoed die makkelijk na de maaltijden weer is af te wassen dan gaat het eten een stuk beter (slaat de lepel niet uit mn handen enz.)en die het vaak op mijn bord naast mijn eigen eten zodat ze het idee heeft dat ze hetzelfde krijgt 
 
Hoi Marrjolein,
 
Het eerste jaar is borstvoeding de hoofdvoeding. De hapjes die je bijgeeft zijn om te oefenen en te leren wennen aan nieuwe smaken. Sommige kindjes eten met 7-8 maanden al best veel, andere gaan pas met 10-11 maanden wat meer eten. Je hoeft je er dus geen zorgen over te maken dat het nu nog niet lukt! Hij heeft nog voldoende aan jouw borstvoeding, alle voedingsstoffen zitten hierin. Ik zou de hapjes ongedwongen blijven aanbieden. Wil hij wat eten dan is dat mooi, wil hij niet dan ook prima. Zie het echt als een oefenmoment en niet als iets wat hij binnen moet krijgen. Die druk kan hij voelen en daardoor juist gaan weigeren. Ik vind het boek van Stefan Kleintjes (eten voor de kleintjes) heel fijn, hierin wordt ook met stukken gewerkt net als bij Rapley, dat hoef je niet perse te doen, maar er staat wel heel fijn in uitgelegd hoe je ervoor zorgt dat eten geen strijd wordt.
Is de groei op de curve van het CB wat minder? De meeste kinderen die borstvoeding krijgen hebben hierop rond de 4 maanden een dip. Je zou de WHO-curve kunnen zoeken, die is beter voor borstgevoede kindjes. Je kunt hiervoor een app downloaden.
Voor de groei kun je het beste de hapjes 30-60 minuten na een borstvoeding aanbieden. Zo zit hij niet te vol meer van de melk en voorkom je dat het vaste voedsel een melkvoeding gaat vervangen. Hoeveel voedingen krijgt hij nu? Je zou kunnen proberen om hem wat vaker aan te leggen om zo te zorgen dat hij wat meer binnen krijgt en weer goed gaat groeien.
 
Mijn dochtertje had dat ook rond die leeftijd. Ben het blijven aanbieden en na een aantal dagen wilde ze weer eten. Hopelijk lukt het bij jou binnenkort ook weer. Oja en hou het leuk, als hij echt niet wil stop dan en ga niet pushen. Dit kan namelijk averechts werken omdat hij dan eten vervelend gaat vinden. Zolang hij bij jou nog wel genoeg drinkt is er niks aan de hand. 
 
Hij gaat vanzelf een keer eten, maak je niet druk, hij heeft nog genoeg aan de borstvoeding alleen. 
Mijn middelste ging pas met 18mnd haar eerste vaste (nouja, gepureerde) eten eten. Daarvoor wilde ze er steevast niets van weten. 
Het is nu een gezonde meid van 11 die gek is op lekker eten.  
 
Terug
Bovenaan