Baby slaapt ineens op buik

Mijn dochter van zes maanden is vandaag twee keer op haar buik in slaap gevallen bij de opvang. Ze kan zelfstandig rollen en doet dit beneden in de box en op het speelkleed ook veelvuldig. Ook in haar ledikant op eigen kamer probeert ze van alles uit. In slaap is ze nog niet gevallen op haar buik, want als ik haar in het midden op haar rug leg, dan rolt ze op haar zij tegen de zijkant van het ledikant. En dan is het voor haar moeilijk om weer terug te rollen en laat ze van zich horen, dus ga ik naar haar toe om naar recht en weer op haar rug te leggen. Meestal doe ik dit een paar keer en leg ik daarna een lakentje strak over haar, waardoor het slapen op de rug alsnog lukt. Bij de opvang is aangegeven dat wij een formulier moeten tekenen dat zij op haar buik mag slapen. Maar ik weet dat er met buik slapen risico bestaat op wiegendood. Nu zou ik het nog best aan durven als zij dit thuis ook deed en het daar goed zou gaan (en ik het dus zelf heb gezien). Maar ik heb het haar hier nog niet zien doen. Vind dit dus een dilemma, want óf zij wordt dus telkens wakker gemaakt als ze slaapt en op haar rug gelegd (wat ik snap en goed vind in deze situatie ivm veiligheid). Waardoor t slapen vaak niet goed meer lukt en ze lang wakker is. Of ik teken het formulier en ze slaapt op haar buik. Maar omdat ik haar dit thuis zelf niet zie doen, vind ik dat ook weer lastig om te besluiten.

Ik hoop dat ze de komende dagen thuis ook op haar buik slaapt. Zodat ik kan observeren hoe dit gaat.

Hebben jullie ervaring hiermee?
Wat hebben jullie gedaan? Of wat zouden jullie doen? Hopelijk geeft dit mij een wat breder beeld dan hetgeen ik nu in mijn hoofd heb. Thnx!
 
Onze dochter slaapt sinds ze 3 weken is op haar buik. Als ze hun hoofdje goed kunnen optillen draaien ze het wel wanneer het evt niet goed ligt.

Leg je kindje een keer thuis op de buik, dan kun je zien wat er gebeurt en er een (goed) gevoel bij krijgen.

Succes!
 
Idd. Mijn ene zoontje is 5 weken te vroeg geboren en deed dat met 3 maanden ook oo zijn buik. En me andere zoontje is met 6 weken ook op zijn buik gaan slapen
 
Mijn baby is nu ook 6 maanden, slaapt sinds het begin op zn zij en werd weer wakker als hij op zn rug was gedraaid. Sinds hij zelf kan rollen wordt hij op zn zij echt boos, wil echt doordraaien naar de buik en kan dan pas slapen. Hij trekt zich prima op en rolt zelf, dus geen probleem. De bedjes op de opvang zijn verder 100% veilig als het goed is. Ik zou proberen om thuis haar niet in te stoppen met het laken, kijken of ze dan ook doorrolt naar de buik en idd observeren, dan ben je rustiger
 
6 maanden, kan rollen... Dan is het toch niet zo'n probleem meer? Als ze ouder worden gaan ze het hele bedje door en zul je ze nog wel in vreemdere houdingen aantreffen. Je hebt er op een gegeven moment gewoon niet zoveel controle meer over. 
Mijn dochter slaapt sinds 6 weken al alles op haar buik. Die sliep anders gewoon helemaal niet. Nu 17 maanden en nog steeds. Ik snap je zorgen dus best wel. Maar met 6 maanden... Je houdt het gewoon niet meer tegen en dat hoeft ook niet. 
 
Kans op wiegendood is eigenlijk alleen in de fase dat ze nog niet zal kan rollen/hoofdje kan optillen. Als ze dit zelfstandig kan, en dus ook kan terugdraaien als ze op haar buik ligt, is er geen probleem als ze op haar buik slaapt.
Als ze zo het liefst slaapt, lekker laten gaan.
Je kan het eerst thuis proberen, en in de gaten houden, voordat je op kdv het toelaat...als het goed gaat, geeft dat wellicht jouw wat meer geruststelling en rust.
 
Mijn dochter huilde altijd als ze op haar rug in bed gelegd werd (ongeveer vanaf 3 weken al) ik heb haar toen zelf op haar buik gelegd en sinds dien sliep ze als een roosje. Ik heb hiervoor wel een Aero sleep matrasje aangeschaft zodat als ze met haar hoofd op het matras zou gaan liggen ze gewoon goed kan ademen. Als ze dit op de opvang toch vaak doet kun je het zelf misschien proberen thuis
 
Terug
Bovenaan