Baby slaapt nooit volledige cyclus

<p>Overal op internet lees ik dat een slaapcyclus van een baby 45 min tot een uur duurt, maar bij de slaapjes overdag van mijn dochter van 14 weken, slaapt ze die 45 minuten nooit aaneengesloten. Ik laat haar altijd minimaal 2 uur liggen zodat ze wel haar rust pakt. Vaak is ze na een kwartiertje of half uurtje weer wakker. Dan moet ik haar even troosten, slaapt ze verder (of niet) en dit herhaalt zich de slaapperiode en de hele dag. In de nacht slaapt ze wel volledige slaapcycli en slaapt ze ook diep. (22u30 tot 6u00) Het gekke is dat ze na de laatste voeding binnen eem half uur of sneller in slaapt valt en dat het overdag en in de vroege avond uren in beslag neemt voor ze rustig wordt.</p><p>Overdag leg ik haar op tijd in bed. Haar vermoeidheidssignalen zijn moeilijk te herkennen, maar ik houd max 75 minuten aan. Ik probeer de prikkels te verminderen en houdt zoveel als mogelijk rust en regelmaat aan.</p><p>Nu lees ik dat wanneer een kind niet een cyclus kan doorlopen er iets mis kan zijn. Nu hebben wij al erg veel onderzoeken gehad bij haar. Ze heeft verborgen reflux, dit is redelijk onder controle met ranitidine en heeft ze vermoedelijk kma. (Het gaat stukken beter sinds we nutramigen llg gebruiken, maar de provocatietest hebben we nog niet gehad) Heel af en toe lukt het wel om overdag een langer slaapje dan een half uur te doen en dan spring ik natuurlijk een gat in de lucht.</p><p>Wie herkent dit? Dus niet na 45 minuten wakker wat vaak voor komt maar nog veel vaker tussendoor.  En wordt dit beter op den duur?</p><p>Ze groeit verder goed, is meestal ook wel vrolijk maar overdag slapen blijft een issue. </p>

Hadden wij ook, hij ging pas na 4 maanden beter slapen. Toen sliep hij voor het eerst langer dan een uur achter elkaar. 

Wij hebben dit ook gehad met onze zoon in 't begin. Hij heeft ook verborgen reflux en koemelkallergie. Toen dat onder controle was met Nexium, ging hij veel langer slapen overdag. Ik weet niet hoe oud je kindje is? Maar onze zoon was toen 7 weken. Uiteraard is dan later weer anders geworden. Zo rond de 5/6 maanden was ik allang blij dat hij überhaupt ging slapen. Nu is ie bijna 9 maanden en slaapt op normale dagen 2x 1,5 uur overdag en 's nachts van half 8 tot 6.
Misschien is de ranitidine toch niet effectief genoeg. Ik begreep van onze huisarts dat Nexium de zwaarste maagzuur medicatie is voor baby's. 

Fijn Madeliev, dat het toen beter ging. Over een paar weken is ze 4 maanden dus hopelijk gaat dit dan ook beter. Het slapen gaat sowieso beter dan de eerste maanden want toen liet ze zich sowieso niet in bed leggen en sliep ze helemaal niet.

ik heb ook niet het gevoel dat de ranitidine veel effect heeft maar sinds ze nutramigen drinkt is de reflux ook stukken minder. De kinderarts wil juist nu de maagzuurremmer afbouwen. Volgende afspraak zal ik wel even navragen over de nexium, wat hij daar van vindt.
Bedankt voor jullie reacties.

[quote quote=10222853]ik heb ook niet het gevoel dat de ranitidine veel effect heeft maar sinds ze nutramigen drinkt is de reflux ook stukken minder. De kinderarts wil juist nu de maagzuurremmer afbouwen. Volgende afspraak zal ik wel even navragen over de nexium, wat hij daar van vindt. Bedankt voor jullie reacties.[/quote]
Fijn zeg! Hier is de reflux juist meer geworden door de koemelkvrije voeding omdat het dunner is. Wij kijken ook elke 2 maanden of we kunnen stoppen met de maagzuurremmers. De 1e 2x was geen succes. Nu stoppen we over een maandje weer, eens kijken wat er dan gebeurt. 
Nexium is overigens een maagzuurremmer die ook een soort laagje in de maag en slokdarm legt. Zo is er en minder maagzuur en hetgeen dat er nog is, doet geen pijn als het omhoog komt. Soort maagzuurremmers en maagbeschermer in een. Ranitidine remt volgens mij alleen de aanmaak van maagzuur. 

Hoi Marieke, 
Mijn zoontje sliep de eerste paar maanden ook slecht. Heel kort en de dag daarna weer bizar lang, was geen pijl op te trekken. Ik heb het boek Droomritme gekocht van Stephanie Molenaar en dat heeft mij heel erg geholpen met een ritme vinden voor de kleine. Hij is nu 6 maanden en maakt keurig zijn slaap cyclus af, of doet een dubbele. Boek is echt een aanrader! 
Groetjes Simone 

Dank jullie wel voor jullie reacties. Vandaag weer in het ziekenhuis geweest. Van kinderarts kreeg ik de tip om niet teveel op wakkertijden te kijken bij mijn dochter ivm haar temperament. Zij had een soort zelfde situatie met haar dochter en is toen begonnen met enkel een middagdutje en verder de wakkertijd op te rekken. Ze vond dat de moeite waard om te doen dus mijn dochter is nu vanaf 9 uur wakker en ligt nu al meer dan een half uur heerlijk te slapen. Zo zie je maar weer dat alles een gemiddelde is, de slaapcyclus uiteraard (alleen is 10 minuten misschien iets te kort, volgens mij 45minuten tot een uur?) en ook de wakkertijden...
Als ze hierdoor oververmoeid raakt moet ik natuurlijk een andere oplossing bedenken, maar haar op tijd in bed stoppen werkt sowieso niet. Dus ze heeft die slaap gewoon niet nodig? CJG heeft bij ons meegekeken maar k doe niks fout wat betreft reageren op de slaapsignalen, alleen is mijn meisje erg eigenwijs.
Ik moet het maar proberen los te laten en wat ze slaapt dat slaapt ze. Ze ontwikkelt zich goed en ze groeit ook goed dus ik laat de gemiddelden maar los. 
Het boek van baby's in een droomritme heb ik besteld. Ben benieuwd of het me verder brengt! ?

Terug
Bovenaan