Baby slaapt overdag telkens maar 30 minuten

<p>Hallo mama's,</p><p>Ik ben een beetje ten einde raad. Mijn dochter van 6 maanden slaapt overdag maar max een half uur per keer. Met als gevolg dat ze erg jengelig en mopperig wordt van vermoeidheid. Op mijn arm slaapt ze wel langer door. 'S nachts is geen probleem en slaapt ze prima. Ik heb echt vanalles al geprobeerd. Geluiden, iets met mijn geur, laten huilen, heel vaak speen terug geven, op haar buik gelegd, er naast gaan zitten, maar niets helpt (dragen vinden wij beiden niet prettig). Wie heeft voor mij de gouden tip of nog adviezen zodat mijn meisje voldoende slaap kan nemen en weer vrolijk kan zijn ipv vermoeid? </p>

Herkenbaar! Ik heb een meisje van 5 maanden die ook hooguit 30 tot 45 minuten per keer slaapt overdag. Volgens het CB hebben baby’s een hele korte slaapcyclus van dus ongeveer 30/45 minuten. Het lukt ons meisje overdag dus simpelweg (nog) niet om meerdere cycli achter elkaar te plakken. Verder is ze wel heel vrolijk. Ik probeer haar dus maar wat vaker een korte slaap te laten doen. 

Ooohhh zo herkenbaar!! Paar weken geleden zat ik net als jij met mijn handen in mijn haren, omdat ook mijn zoontje (nu 6 maanden oud) slechts 30min sliep. Ik snap dus heel goed hoe jij je voelt met een oververmoeide baby!! De korte slaapcyclus is trouwens rond de leeftijd van 6 maanden wel normaal en komt geregeld voor. Hieronder een korte samenvatting van hoe ik het heb aangepakt.
Voorheen sliep mijn zoontje overdag alleen aan de borst in mijn armen en dan wel zeker 2u achtereen. Dit was echter na maandenlang zo vermoeiend voor mij dat ik heb besloten bij 5,5 maand hem te leren zelf in slaap te vallen. Helaas ging dit wel 3 weken gepaard met veel huilen, maar ben nu wel blij dat ik heb doorgezet (ben echt een softie en geen voorstander van laten huilen). Maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. Rust, ritme en regelmaat zijn keys, heb je vast al vaker gehoord dan wel gelezen :p. Maar het is echt zo! Ik doe nu alles in dezelfde volgorde; wakker worden, voeden en verschonen, samen knuffelen en spelen, alleen spelen en dan slapen bij de eerste vermoeidheidssignalen. Bij mijn zoontje is dat heel duidelijk: in ogen wrijven en jengelig worden. Dan doe ik een korte naproutine voordat ik hem wakker in bed leg (schone luier, gordijnen dicht, slaapzak aan, muziekdoosje aan terwijl ik hem verticaal stil vast houd voordat ik hem wakker neerleg, bij verlaten van kamer doe ik weer de muziekdoosje aan.) Dit geeft hem een signaal af dat het tijd is voor een dutje. In het begin huilde hij soms wel een uur lang en miste hij dus zijn dutje (ik trooste overigens om de 5min, mijn moederhart kon t niet aan om hem zo lang alleen te laten huilen). Dit heeft dus 3 weken geduurd voordat het werkte en geloof mij ik heb vaak gedacht dit werkt niet en ermee willen stoppen. Maar dan was al het gehuil voor niks geweest. En nu als ik hem neerleg brabbelt die lekker even en vertrekt die rustig en helemaal zelff naar dromenland. Soms voor 1u of 1,5u zelfs. Maar nog wordt die soms bij 1 dutje van de dag na 30min wakker maar dan haast ik me er snel heen en blijf ssshhhh herhalen en dat werkt meestal. Kortom, lang verhaal kort te maken; kies een methode die jij prettig vindt en pas het consequent toe. En als die wakker wordt na die 30 min motiveer hem om weer terug te slapen door te sussen, troosten etc. Hoop dat je er wat aan hebt en veel succes!!

Ik sluit me aan bij bovenstaande reactie: rust en regelmaat. Alles in dezelfde volgorde en een slaapritueel. Als je kindje dan na een kort slaapje wakker wordt doe je het hele riedeltje weer opnieuw maar dan korter zodat het snel weer bedtijd is. Het vraagt wel wat van je maar levert hopelijk ook meer slaapjes op.. 
Ik zou je het boek Baby in Droomritme aanraden, staan veel tips en adviezen in. 
Oja, het klinkt gek maar mijn zoontje slaapt lekker op het geluid van de föhn of de stofzuiger. Die staat wel eens ruim een uur aan hier, raar maar het werkt wel.. 

Al eens van Ewan het droomschaapje gehoord? Dat is een schaapje met 4 verschillende geluiden. 1: baarmoeder geluid (het geluid wat ze in de baarmoeder horen) 2: muziekje met hartritme erdoorheen 3: geluid van een babyhartje 4: geluid van een stofzuiger. 
Hier wordt ons kleine heel rustig van!! 

Hier hetzelfde en zijn geen tips tegenop gewassen hoor. Het is nu eenmaal zo en straks is dat weer anders. Ons zoontje deed eerst dutjes van 1 uur of 2 uur en sinds een tijdje 45 min of 30 min. We houden nog altijd hetzelfde ritme aan en als hij moe lijkt te worden naar bed.
Ze krijgen nu zoveel meer mee en willen steeds meer dat ze een beetje overprikkeld raken denk ik. En de een wat meer dan de ander. Alle boeken en tools helpen daar niet bij (ken er genoeg) ;)
succes! 

Ik sluit me bij Wemby aan. Denk ook dat het vanzelf beter (of anders ;)) wordt en dat jullie hier "doorheen" moeten. Proberen om wat meer dutjes van 30 minuten te doen?
Onze dochter deed eerst alleen dutjes van Max 30-45 minuten, nu slaapt ze 1,5-2 uur in de middag (7,5 maand). 

Terug
Bovenaan