Baby slaapt s nachts niet/nauwelijks

Hallo moeders,

Mijn lieve zoontje is nu net twee weken oud en misschien heb ik een te rooskleurig beeld over slapen bij baby's, maar de nachten beginnen me nu al wat te slopen. Overdag slaapt hij met gemak de hele tijd door, we maken hem elke 3 uur wakker voor zijn voeding en dan valt hij aan de borst weer in slaap. Bedtijd hebben we voor nu op 22:00, licht uit en gordijnen dicht. Maar dan is hij continue wakker van 22:00 tot 02:00 en wil alleen maar drinken aan de borst (ik weet niet of hij dan echt goed drinkt of dat hij gewoon bij mama wil zijn). Dit gaat vaak nog wel. Vaak valt hij uiteindelijk in slaap op mijn borst rond een uur of 2:00. Dan proberen we hem heel voorzichtig weg te leggen in zijn bedje om verder te slapen. 20-30 minuten later zit hij weer wild met zijn armpjes te zwaaien en loopt hij te kreunen en oogjes weer wijd. Weer aan de borst, geduld iets verder te zoeken. Tot ik er genoeg van heb en we hem een flesje afgekolfde melk geven, omdat ik vermoeid ben met geïrriteerde tepels. Daarna proberen we hem wel de speen in te doen, die hij al vrij snel daarna er weer uit plopt. In slaap wiegen, sussen, uiteindelijk rond 5:00 valt hij dan in slaap. Om vervolgens weer wakker te worden om 6:00. Daarna na een korte voeding valt hij half in slaap om daarna ook continue weer te woelen in bed, met twee vermoeide ouders die er naast liggen.
Nu maakt mij dit heel onzeker en gefrustreerd. Doe ik iets fout? Moet ik een soort schema gaan proberen te hanteren voor overdag? Ik ben nog steeds herstellende van mijn keizersnede, dus mobiel ben ik niet helemaal. Overdag slaapt hij ook in de reiswieg van de kinderwagen, onze kamer is boven. Of vraag ik gewoon teveel van hem op zijn jonge leeftijd en moet ik maar meegaan met zijn omgekeerde dag-nacht ritme? Ik probeer over de dag af en toe te dutten voor energie, maar slapen lukt niet goed of extreem licht.
Maak ik me teveel druk? Zijn er anderen die hetzelfde hebben en hebben jullie misschien tips om het iets draagbaarder te maken? Nu is het elke keer opzien tegen de nachten.
Hij is ons eerste kindje en ik wil het graag allemaal goed doen voor hem.

Van,
Een vermoeide mama

Allereerst zorg dat je idd zelf nog wat rust krijgt dat scheelt denk ik al. En volgens mij voelen ze nog niet echt een verschil tussen dag en nacht op die leeftijd. Die van mij krijgt de fles en ik gaf om de 3 uur (maakte dan wakker) of probeerde soms wat op verzoek te geven. Hij kwam eigenlijk al snel overdag om de 3 uur en snachts om de 4. Maakte dus toch snel soort van eigen ritme. Uiteindelijk stopte ik met wakker maken en wachtte ik gewoon af. Werkte hier het beste. Ondertussen is hij 11 weken en maak ik over dag wel op tijd wakker om de 4 uur. Snachts sliep hij namelijk goed door en kwam hij niet meer. Laatste nachten helaas wel door krampjes maar verwacht dat dit tijdelijk is. Hij ging pas om 22 uur bij de laatste fles  echt naar bed. In de avond lukte dit hele tijd niet door krampjes. Dan echt in het donker, etc.. over dag wel soms gordijnen dicht maar niet helemaal donker. Ik zou je dus adviseren om eens te kijken hoeveel tijd er tussen zit als je de kleine. Het wakker maakt. Mogelijk dat ritme dan zelf wat komt? 

Dat klinkt pittig zeg! Hele nachten niet slapen valt echt niet mee! Wat bij ons helpt is inbakeren, dan heeft hij minder last van wakker schrikken. Kan met een grote hydrofiele doek of met bijvoorbeeld swaddle me. Als je borstvoeding goed op gang is zou je evt ook een speen kunnen proberen voor zijn zuig behoefte. 
Je kan nog een Googlen op de 5 S-en om te troosten. Zuigen, inbakeren, op zij, swing en sussen. 

Op deze leeftijd hebben ze nog geen dag-nachtritme, dat komt pas vanaf een week of 6. Mogelijk zoekt ie s nachts geborgenheid omdat het dan stiller en donker is en hij jullie nabijheid zoekt. Ik zou proberen in te bakeren. Wij gebruiken hier de puckababy piep, niet goedkoop (maar nu wel in de aanbieding bij prenatal), maar doet hier wonderen, helpt ook tegen darmkrampjes

Wij hebben onze dochter ook ingebakerd 
Omdat ze zichzelf wakker hield door met haar armpjes te zwaaien en dan stote ze de speen weer uit haar mond als ze niet ingebakerd was.

Ik vind dit niet raar klinken voor zo'n kleintje. Het blijft echt niet zo. Maar het is op dit moment pittig. Dat snap ik! Inbakeren kan zeker helpen. Sterkte ermee 

Ik herken dit en zo zat ik dan ook iedere x met mijn zoontje ik gaf dan flesvoeding maar hij was heel lang wakker ik dacht bij mezelf hoezo bij mij.. hoezo lukt het andere wel en mij niet om hem in bed te leggen en hem gewoon lekker door te laten slapen, oké natuurlijk als ze jonger zijn slapen ze nooit 12 uur in de nacht door, dat komt nog wel .. 
maar ik ben dingen op gaan zoeken boeken gelezen weet ik veel wat ik allemaal heb gedaan een hele hoop, mijn hoofd zat zo vol wallen tot op m'n enkels, en ik zat met m'n handen in het haar ik was kapot waarom konden moeders toch vrolijk vertellen dat alles zo makkelijk was.

rust en regelmaat
opdezelfde tijdstip voeding 
en nooit in bed leggen als ze slapen, je moet ze juist wakker in bed leggen als je zoontje bij jou inslaap valt en je hem daarna weg legt in bed denkt die nog steeds als die wakker is waar is mama of waar is papa.
dus misschien daar mee beginnen

succes

Bij ons werd er de tweede week van 2:00 tot 5:00 gegild van de krampjes. Ik kon ook nauwelijks lopen dus mijn man moest dat alleen opknappen.
Het is wel erg belangrijk een maximale tijd aan de voeding te zetten. Ik was op den duur 1,5 uur per voeding kwijt. Koste mijn dochter te veel energie, en ik ging er zelf ook aan kapot.
Schakel lactatie kundige in.

Terug
Bovenaan