Baby slaapt slecht op opvang

Hoi papa’s en mama’s,<br />Ik vraag mij af of er meer ouders zijn die dit probleem ervaren en eventueel tips hebben.<br />Onze zoon is bijna 8 maanden. Gaat 3 dagen in de week naar de opvang. Hij is nooit een geweldige slaper geweest, zijn dutjes overdag zijn meestal vrij kort maar wel minstens 1 slaapcyclus lang (45 minuten). In de ochtend soms wel 1.5 uur. Op de opvang gaat het slapen echter helemaal de mist in. Soms slaapt hij maar 20 minuutjes daar, dan wel meerdere keren per dag. Soms maar 2 keer een half uurtje (op de hele dag). Waardoor hij telkens een enorm slaaptekort opbouwt en ook de nachten hierdoor weer slecht slaapt… hij kan wel zelfstandig in slaap vallen dus dat is het probleem niet, hij wordt gewoon heel snel weer wakker zeggen ze op de opvang en gaat dan huilen.<br />Zijn er mensen die herkennen dat hun kindje op de opvang veel slechter slaapt? Tips hierin? Wat heeft geholpen?<br />

Ons kindje nu 11 maanden slaapt bij de gastouder ook heel slecht. Gaat nu gelukkig iets beter maar wij geven onze eigen slaapspullen van thuis mee.

Is het bij jullie thuis muisstil als hij slaapt? Daarmee bedoel ik dat jullie bijv bewust niet stofzuigen tijdens zijn slaapjes oid? Wellicht is hij het heel stil gewend en kan hij lastig slapen met de geluiden van de opvang

Thuis slaapt hij met white noise aan. Op de opvang zeggen ze dat hij heel snel wakker wordt als een ander kindje bijvoorbeeld begint te huilen, dan wordt hij direct ook wakker en gaat ook huilen en niet meer in slaap te krijgen. Ik geef wel zijn Knuffeltje van thuis mee, maar ze kunnen natuurlijk geen white noise gaan aanzetten alleen voor hem. Zou hij thuis moeten gaan wennen te slapen zonder white noise?

Hier ook een tot voor kort slechte slaper, en slaapt ook niet goed ergens anders. Thuis prima, bij beide oma's zeker een half uur tot uur minder dan thuis. Op de opvang al helemaal slecht. Hij is het kindje wat de andere kinderen wakker maakt met zn gehuil. 
Hier hebben ze van zon buitenbedjes, daar sliep hij altijd super goed in (net als thuis) maar daar is t dus ook muisstil. Net als thuis. Wellicht heeft t ook daar mee te maken. 
Thuis valt hij prima in slaap met bijv lawaai van ons door stofzuigen, traplopen, muziek. Dan is t lawaai bliiven maken ook geen probleem. Valt hij in slaap in stilte, kunnen we ook zeer zeker geen geluid meer maken, dan is hij meteen wakker. 

Wat vervelend zeg...

Onze dochter van 11 maanden slaapt ook al vanaf begin af aan met White Noise. Op de opvang en bij oma niet, dit gaat ook prima. Maar thuis vind ik het wel een prettig idee :)

Onze dochter sliep op de opvang eerst ook slecht. Nu is dit ook een kwestie van wennen maar herken onze dochter wel in je verhaal wat betreft iets rumoer op de kamer en weer wakker.. ze leggen haar nu alleen op een kamertje en dit gaat nu hartstikke goed! Dit kan gelukkig omdat het op de dagen dat zij er is, wat rustiger op de opvang is ? misschien kun je daarin iets overleggen?

[quote quote=10567444]Thuis slaapt hij met white noise aan. Op de opvang zeggen ze dat hij heel snel wakker wordt als een ander kindje bijvoorbeeld begint te huilen, dan wordt hij direct ook wakker en gaat ook huilen en niet meer in slaap te krijgen. Ik geef wel zijn Knuffeltje van thuis mee, maar ze kunnen natuurlijk geen white noise gaan aanzetten alleen voor hem. Zou hij thuis moeten gaan wennen te slapen zonder white noise?[/quote]Lijkt mij wel handig ja

Ons zoontje sliep tot 2 weken terug (toen 8 maand) ook heeeel slecht op de opvang en opeens lijkt hij gewend te zijn aan de geluiden. De leidster zei zelfs dat als ze binnen komt om ander kindje neer te leggen of te pakken hij even zijn ogen opent en weer verder gaat slapen.
Geen tips, bij ons heeft het 4 maanden nodig gehad om te wennen en dus opeens ging het goed. Eventueel kan je wel vragen of er white noise aan mag en bij mijn oudste legde ze haar op een gegeven moment in het verste hoekje of in een kamer waar even geen kindjes sliepen (die was eigenlijk voor de oudere kindjes). Oftewel probeer anders het gesprek aan te gaan en samen tot een oplossing te komen?

Terug
Bovenaan