Baby slapen met peuter in huis

Onze zoon is nu 10 weken oud
Tot nu toe gaat het slapen best redelijk, vooral de nachten slaapt hij heel goed.
Ik merk dat ik overdag qua slapen niet echt een regelmaat heb, de ene keer in de box de andere keer in de wagen, dan weer bij mij of in de draagzak. Ik wil eigenkijk wat meer structuur in het slapen en dan voornamelijk in het bedje. Alleen heb ik dus nog een peuter rond lopen en ik merk dat ik het heel lastig vind om als zii ook thuis is om dan bijvoorbeeld naar boven te gaan als hij even wakker is om een beetje te troosten als hij wakker is of even het speentje te geven, kan soms best even duren voordat hij dan weer slaapt. Als ik haar mee naar boven neem dan wil ze natuurlijk ook knuffelen of spelen met de baby en dat gaat natuurlijk met een hoop enthousiasme. In de box slaapt hij nu opzicht ook prima en kan ik de aandacht vaak goed verdelen tussen die 2. Alleen ben ik bang dat hij zo niet leert om gewoon in zijn bedje te slapen. Heeft iemand hier ervaring mee/tips voor? Alvast bedankt :)

Ik zou eerlijk gezegd zeggen dat je lekker moet genieten dat hij in de box kan slapen en het lekker zo laten denk ik! Mijn tweede sliep/slaapt nooit in de box en zowel peuter als baby slapen heel licht. Hier is het dus echt enorm zoeken, soms peuter alleen beneden wat ik wel spannend vind, dus dan een filmpje aan en de buitendeuren op slot, soms met doosje rozijntjes mee naar boven even op z’n kamer maar voor je t weet staat hij in de babykamer de lamp aan en uit te doen?. En in de nacht maken ze elkaar wakker ? Zou voor je eigen rust denk ik doen wat lukt en wat de makkelijkste weg is voor iedereen. Maar ik heb dus geen ervaring met een box-slaper..

Mijn mannetje is 9 weken en ik herken het, al ben ik vooral blij met alle dutjes in de box/wagen, juist omdat ik dan met peuter bezig kan zijn. Als het ritme nog iets meer aanwezig is, wil ik de middagdutjes in bedje gaan doen, aangezien deze deels gelijk zijn met slaapje van peuter. En als dat goed gaat, ga ik op de twee dagen dat peuter er niet is meer dutjes in bed doen. Maar zolang het nog sussen/spenen/wiegen is, kies ik echt liever voor de kinderwagen en dan meteen de peuter uitlaten…

Mijn oudste is 2 en mijn jongste is 3 maanden. Ik merkte juist dat mijn jongste beter in bed slaapt dan in de box, waarschijnlijk door al het speellawaai van zijn broer. Als hij in bed ligt en gaat mopperen, dan blijft mijn oudste meestal gewoon beneden spelen. Ik zeg hem dan altijd dat ik even een speentje aan zijn broertje ga geven. Als ik het idee heb dat het wat langer duurt, neem ik hem mee en laat ik hem op zijn kamer spelen.

Hoi! Lastig he! Ik vind het wel erg van mezelf, maar zet de peuter dan voor een filmpje. De eerste paar dagen was het dan wel eens een half uurtje filmpjes kijken, nu ben ik in 5 minuten klaar (en dan baalt de peuter dat het filmpje weer uit moet). Ik vertrouw hem genoeg om hem even alleen beneden te laten en kan het goed horen als hij de boel op stelten zou zetten. Misschien kun je er iets mee.

Ik liet mn 2e kindje ook vaak beneden in de box of kinderwagen in de gang slapen.

Met een maand of 3 a 4 ging dat ineens niet meer en werd ze steeds wakker van haar oudere zus, dus toen moesten we wel naar boven verhuizen. Dat resulteerde vaak in een krijsende of gillende peuter beneden aan het traphekje als ik probeerde de baby weer in slaap te krijgen. Ik vond dat best lastig, want als ze mee ging naar boven sliep de baby natuurlijk helemaal niet meer. Ik wilde haar ook niet 4x per dag 'even' voor de tablet zetten.
Het beste werkte het als ik heel stiekem weg sloop en snel de deur achter me sloot terwijl zij lief aan het spelen was. Dan had ze vaak helemaal niet door dat ik even 5 minuten weg was.

Met een maand of 6 gingen de slaapjes beter en sliep ze uit zichzelf langere periodes (2x1.5 uur en 1x30 minuten aan het einde van de dag) en hoefde ik niet meer zo vaak naar boven dus toen was het gelukkig alweer een eindje voorbij.

Succes! T is gewoon lastig met 2 kleine kids in huis. Ik liep soms wel 100x per dag die stomme trap op en heb zovaak gewenst dat ik in een appartement zou wonen haha.
Maar zolang je kindje nog lekker beneden slaapt zou ik het zo laten, er komt vanzelf een moment dat ze dat niet meer accepteren en dat het bedje ineens belangrijk wordt!

Terug
Bovenaan