Baby snachts ieder kwartier wakker

Hoihoi,

Even een vraagje en hopelijk de gouden tip.
Ons meisje van nu 14 weken slaapt sinds een weekje erg slecht. Wij leggen haar altijd tussen en 19u en 20u op bed nadat zij in bad is geweest. Tussen 22 en 23 krijgt ze dan nog een fles (150+5) welke ze vaak net niet helemaal leegdrinkt, en normaal gesproken sliep ze dan door tot een uurtje of 6 sochtends waarna ze haar eerste flesje kreeg.

Alleen sinds een weekje begint ze al vanaf 2 uur snachts te jammeren en dat dan ieder kwartier. We hebben al gebrobeerd om haar dan te verschonen, troosten, een flesje te geven, tutje, niets helpt. Ze wordt ieder kwartier opnieuw weer wakker, soms zit en een half uur tussen. Dit houdt ze dan vol tot sochtends 6 a 7 uur wanneer ze weer een fles krijgt, ze is dan ondertussen zo moe dat ze deze niet eens helemaal leeg drinkt en in slaap valt tijdens het drinken. Daarna doet ze een hazenslaapje tot 8 a 9 uur en begint ze de dag.

Zijn er meer moeders die dit hebben meegemaakt en een tip hebben om deze cirkel te doorbreken?

Xx een moeder die aardig vermoeid begint te raken

Heeft ze geen extra flesje nodig? Vaak tijdens n sprong/ontwikkeling zie je dat ze een periode extra nacht voeding nodig hebben. Mijn dochter van 6.5 maand ook! Enkele keer zelfs 2 ....

Ik denk dat je nog een paar dingen kunt proberen:
- misschien heeft ze het koud, dus een extra dekentje of wat warmer kleden. 
- Misschien werkt de 23 uur voeding niet meer. begrijp me niet verkeerd, mijn dochter dronk die tot 8 maanden. Maar sommige kindjes haal je daarmee uit kun diepe slaap en die slapen daarna heel rusteloos.
- Verder kunnen het ook al wringende tandjes zijn, dus misschien eens haar mondje checken, en als je bultjes voelt kan dentinox helpen. 

Maar het kan ook gewoon een fase zijn. Mijn dochter is nu 1,5 en heeft nog steeds weken dat ze elke keer weer wakker wordt en uren lang niet echt slaapt. Of gewoon 3/4 uur lang midden in de nacht de slaap niet kan vatten en huilt. Die periodes gaan vaak na een paar weekjes vanzelf weer over. 
Wij houden gewoon vast aan de troostmethode die we altijd gebruiken, liggend in bed. Want in bed nemen maakt haar alleen maar extra wakker, en dan gaat ze spelen. Wiegen hebben we wel gedaan tot ze een maand of 6 was, jouw kindje is ook nog erg jong. Daarna werkte dat ook averechts. Snel ingrijpen bij de eerste piep, even sussen, speentje geven, helpt eigenlijk nog het best. Niet wachten tot ze al helemaal wakker is. 

Bedankt voor jullie reacties.

Koud heeft ze het denk ik niet, het is nogsteeds 20 grd op haar kamertje, we wonen nieuwbouw dus goed geïsoleerd, en ze slaapt in haar puckababy teddy en daaronder een rompertje met lange mouw en een dun dekentje er nog overheen.

Een flesje geven snachts hebben we ook al geprobeerd maar dit lost het probleem niet echt op, hierna slaapt ze een uurtje en dan begint het weer opnieuw.

De fles van 23u overslaan hebben we nog niet geprobeerd, dat kan ik vanavond wel doen, mocht ze dan alsnog komen voor de fles dan geef ik hem wel op het tijdstip dat ze erom vraagt.

Ik ga dat spul voor haar tandjes ook maar alvast in huis halen. Ik heb net wel gevoeld maar weet niet zo goed wat ik zou moeten voelen.

[quote quote=10506221]Bedankt voor jullie reacties. Koud heeft ze het denk ik niet, het is nogsteeds 20 grd op haar kamertje, we wonen nieuwbouw dus goed geïsoleerd, en ze slaapt in haar puckababy teddy en daaronder een rompertje met lange mouw en een dun dekentje er nog overheen. Een flesje geven snachts hebben we ook al geprobeerd maar dit lost het probleem niet echt op, hierna slaapt ze een uurtje en dan begint het weer opnieuw. De fles van 23u overslaan hebben we nog niet geprobeerd, dat kan ik vanavond wel doen, mocht ze dan alsnog komen voor de fles dan geef ik hem wel op het tijdstip dat ze erom vraagt. Ik ga dat spul voor haar tandjes ook maar alvast in huis halen. Ik heb net wel gevoeld maar weet niet zo goed wat ik zou moeten voelen.[/quote]
Kan het dan niet zijn dat ze het juist warm heeft? Die teddy is TOG 2 (toch?). Dat is met langemouwenromper én dekentje in een kamer van 20 graden best aan de warme kant.
Sommige ouders vinden het niet zo fijn, maar wij stoppen er in zo'n geval ook wel eens preventief een zetpil in. Helemaal als tandjes spelen. Maar dat moet je dan wel al aan het begin van de avond doen, want de inwerktijd kan best lang zijn. Dus midden in de nacht heb je er niet zo veel aan.

Wij hebben deze fase ook gehad, en duurde voor ons te lang. Uiteindelijk in het zkh beland ivm onrust en oververmoeidheid. Maar dan ben je wel een stapje verder ?. Overigens liet ze daar meteen zien dat ze wel zelf kón slapen de hele nacht. Wat in die periode nog het beste hielp was een hand of een pittezak oid op haar buikje leggen. Als er iets 'zwaars' op haar buikje lag, viel ze makkelijker weer in een diepe slaap.

Ik zou inderdaad ook eens proberen om niet wakker te maken voor de late fles. Onze beide kinderen kregen vanaf dat ze 9 weken oud zijn al geen late voeding meer omdat zij het daar niet goed op deden. Het vermoeden is inderdaad dat we ze uit hun diepe slaap haalden waardoor ze standaard in de nacht wakker werden van krampjes of onrust (iig overduidelijk geen honger). Vanaf het moment dat we stopten met wakker maken, zijn ze in de nacht ook niet meer wakker geworden. 

Terug
Bovenaan