Baby Stuitligging

Beste moeders,

Ik ben nou 37 weken en 4 dagen zwanger en vorige week hebben mijn vriend en ik gehoord dat de kleine in een stuitligging ligt.Een paar weken ervoor was de kleine vanzelf omgedraaid en heb ik er ook veel pijn van gehad omdat de kleine zich weer had gedraaid.Nou ben ik vorige week in het ziekenhuis geweest en hebben ze geprobeerd tot twee keer toe om de kleine te draaien maar dit is helaas niet gelukt.Nou zijn er twee opties de kleine laten komen in een stuitligging of in een keizersnede.

Ik wilde jullie vragen wie heeft dit al eens meegemaakt beide gevallen hebben ook nadelen.

Alvast bedankt,

Samantha Gelissen

Hallo Samantha,

Mijn kleine lag lange tijd ook in stuit, maar is met 36 weken door de gynaecoloog gedraaid en ook netjes blijven liggen. Ervaring met een bevalling in stuitligging heb ik dus niet. Wel heb ik van te voren besproken met mijn gynaecoloog "wat als". Ik kon gewoon bevallen als zij nog in stuit zou liggen, een keizersnee is niet noodzakelijk. Ik wilde zelf heel graag op de natuurlijke manier bevallen, dus als ze nog in stuit had gelegen, had ik voor de normale weg gekozen (en driemaal raden hoe mijn bevalling nu uiteindelijk geëindigd is ;-)). Ik zou het gewoon goed met je arts bespreken en dan doen wat je hart je ingeeft!

Geniet nog even van je zwangerschap en succes met de laatste loodjes!

Hallo dames,

Ik en mijn vriend hebben een goed gesprek gehad met mijn gynaecoloog en we hebben besloten om toch een keizersnede te laten doen.Het was toch het beste voor ons kleintje het had voor allebei ook nadelen.

Maandag aanstaande is het zover we kunnen echt niet wachten word wel een beetje nerveus nou het steeds dichterbij komt.Krijg ook een ruggenprik en gelukkig mag mijn vriend bij me blijven als het allemaal gebeurd.

Moet ook een paar dagen in het ziekenhuis blijven om ook aan te sterken het is toch een flinke operatie.

Vind het fijn dat ik met jullie mijn verhaal kan en mag delen

Xxxx

Hi Samantha,

Fijn dat je een besluit hebt genomen waar je je goed bij voelt.

Ik heb al een keizersnede achter de rug met mijn eerste bevalling (spoed keizersnede door complicaties) en mag nu dus kiezen keizersnede of natuurlijk. Ben nu 34 weken zwanger. Toevallig ligt deze spruit ook nog in een stuitligging. Door de eerder keizersnede is proberen te draaien geen optie, maar dat hoeft ook echt niet. Ik had allang voor ik weer zwanger werd gekozen voor een keizersnede. Dat natuurlijk bevallen is eerste keer niet echt bevallen zeg maar

Mijn kindje lag ook in stuit. Al vanaf 28 weken.

Ik woon zelf niet in Nederland maar in Frankrijk waar alles qua zwangerschap er wat medischer aan toe gaat.

hier draaien ze de baby (meestal) niet. Mijn gyn zei nlk dat er wellicht een reden is dat het kind ligt zoals het ligt.

Ik had in eerste instantie ook de mogelijkheid om keizersnee of stuitbevalling. Een keuze waar ik geen raad mee wist. Een natuurlijke bevalling: het kind bepaald zelf wanneer t komt, borstvoeding komt wellicht beter op gang? en schijnt goed te zijn voor de weerstand van t kind?

Hier echter laten ze in geval van een stuitligging ook een zgn pelviscan maken: een scan van je heup(bot). Omdat bij een stuitbevalling het hoofd niet/minder tijd heeft om zich helemaal te vormen: dan is het kind er al voor een deel uit en is daar geen tijd meer voor. bovendien vormt het zich het beste met de bovenkant eerst en niet vanuit de kaak (als je begrijpt wat ik bedoel)

achteraf ben ik heel blij dat die scan is gedaan. ookal lijkt het dat ik brede heupen heb, de ruimte waar het kind doorheen had gemoeten bleek best heel smal. Een stuitbavalling was dus bij mij niet goed gegaan. Er was 100% indicatie voor een keizersnee. Een pittige operatie, maar geen keuze dus.

Het liefst had ik gehad dat het allemaal 'normaal' was gegaan. hoofd eerste en geen stuitligging. Maar goed tis zoals t is. Ben nu trotse moeder van een meisje inmiddels al 4 maanden en ben weer lekker begonnen met sporten etc. uiteindelijk komt alles goed!

Succes met alles!

Zorg voor een goede arts/verpleegkundige, en deel je twijfel!

Terug
Bovenaan