Baby te groot nu te klein

Hallo,
Ik heb 4 weken geleden onze 20 weken echo gehad en toen was haar buikje boven het gemiddelde.. vandaag de 24 weken echo gehad en nu zat ze onder het gemiddelde ik heb zelf diabetes dus misschien dat het daardoor komt meer mensen ervaring hiermee?
 
Kan nog alle kanten op. Zolang ze je niet doorsturen naar ziekenhuis voor metingen is er niks aan de hand.

Metingen worden vaak redelijk snel gedaan en zijn nooit echt nauwkeurig.
 
Idd geen zorgen om maken, deze metingen kloppen vaak totaal niet en zijn schattingen.

Mijn oudste dochter werd te klein geschat, met 37 weken ben ik nog naar het ziekenhuis gestuurd voor een extra echo maar ze konden het slecht zien omdat ze al 37 weken was en opgevouwen lag. Ik was er heel nuchter onder, want met 37 weken is er toch niks meer aan te doen. Uiteindelijk is ze met precies 40.0 geboren en ze woog 4465 gram!!! Ze was dus juist heel groot. Sindsdien geloof ik noooooit meer iets van die metingen. Ik hoor deze verhalen zo vaak om me heen. Het heeft ook geen nut om je er heel druk om te maken want je doet er toch weinig aan. Uiteindelijk is het toch afwachten tot geboorte. Geniet van je zwangerschap!
 
Onder het gemiddelde betekent toch niet te klein? Bij een gemiddelde zijn er altijd mensen onder en boven dat gemiddelde. 
Ik denk ook wel dat als je zulke wisselende metingen krijgt dat je lekker de volgende af kunt wachten. Mijn dochter werd vanaf een week of 15 al van gezegd dat ze groot was. Bij elke echo. En niet te groot. Ze zat steeds rond de 80ste percentiel. Ze is met 35 weken geboren en was inderdaad een randprematuurtje van wel 3450 gram. Maargoed, die uitspraken bleven de hele zwangerschap consistent. De echoscopiste zei ons ook een keer dat je je niet teveel hoeft aan te trekken van als een van de lichaamsdelen een keer op het randje zit of teveel afwijkt omdat het bij een latere echo weer bijgetrokken kan zijn. Je kindje kan ook net even druk zijn of ongelukkig liggen voor de meting.
Je wordt vast wel doorgestuurd als er wat ergs afwijkt. En volgens mij is het met diabetes juist oppassen dat je baby niet te snel groeit, ipv dat ze klein blijven. 
 
Nee precies ik schrok een beetje .. ik lees inderdaad dat de metingen niet altijd kloppen dit geeft mij een rustig gevoel gelukkig

Bedankt iedereen voor jullie antwoorden ?
 
Sterker nog: 99,9% van de mensen zit onder of boven het gemiddelde! ;)
Maak je geen zorgen. Die metingen zijn heel indicatief en kunnen alle kanten op. De verloskundige / arts houdt groeicurves bij en als daar écht wat raars op te zien is, dan hoor je het wel.
En als je vragen hebt: je kunt die ook gewoon direct aan de echoscopist(e) vragen he! Dan krijg je een professioneler antwoord dan op een forum :)
 
Terug
Bovenaan