Baby tv

Hi moeders,

mijn zoontje is nu bijna 3 maanden en ik wilde even weten of jullie met dezelfde leeftijd ook je kind in de schommelstoel zetten en hem/haar tv laat kijken?

we hebben een ritueeltje. Lekker knuffelen spelen en daarna in de stoel en dan kijkt hij of naar Calimero of naar juf roos, vervolgens is hij het zat en dan leg ik hem in de box of in zijn wiegje en dan slaapt hij. Vervolgens wordt hij wakker, schone broek en dan is het etenstijd. En dan herhaalt het zich weer.

ik vraag mij gewoon af of ik hem niet te vaak in z'n stoeltje zet. Hij wilt dan gewoon niet bij mij zitten en ook niet liggen. Ook poept hij alleen maar wanneer hij in z'n stoeltje zit.

Ik ben wel benieuwd naar jullie dag ritueel. Oh, ik moet met hem oefenen op z'n buik, voor z'n nekje en het kruipen maar meneer wilt alleen maar zitten en probeert nu al te staan :eek:

het is wel een ventje met een sterk karakter en een eigen wil dus ga niet iets doen wat hij niet wilt maar omdat hij dus niet op z'n buikje wilt liggen en ik niet echt kan oefenen met hem ben ik bang dat hij misschien achter gaat lopen in z'n ontwikkeling. Of hebben jullie dat ook meegemaakt?

groetjes kim

Onze kinders kijken `s avonds voor het naar bed gaan 15 max 20 min filmpjes (tv/dvd/pc) overdag komt bij ons de tv eigenlijk nooit aan. De oudste bijna 5 jongste bijna 1. En beide een zeer sterk niet te switchen karakter!

De jongste had pas met 3 maanden interesse in de box mobiel. Die vind het nu wel leuk of zo`n 5 minuutjes mee te kijken naar filmpjes. Die vind het veel leuker om alle bakken (inclusief de vuilnisbak) leeg te halen en weer te vullen.

Voor de ontwikkeling van de spieren denk ik wel dat het heel belangrijk is dat ie zo min mogelijk in een stoeltje zit, een stoeltje is vaak ook heel handig echt wel hoor. Misschien met cb overleggen hoe je je baby toch veel lichamelijke beweging kan laten doen, want daardoor krijg je mijn inziens spieren en de kracht om verder te ontdekken.

Hi Kim,

Je baby is 3 maanden, zeg je? Die hoeft echt nog niet te zitten, kruipen ofzo. Sterker, zitten op die leeftijd is helemaal niet goed voor de heupontwikkeling. Lekker laten liggen, trappelen en leren draaien onder een mobiel of baby trainer.

Mijn oudste wilde ook nooit oefenen op zijn buik voor nekspieren. Na paar seconden was het al krijsen. Dan hield hij overigens wel goed zijn hoofd omhoog. Wat hielp is een opgerolde hydrofiele luiers onder zijn borstkas <span style="line-height: 1.5;">leggen. Dan komt hij al een beetje omhoog. Het is allemaal goed gekomen met hem, ook al trainde hij dus nooit vaak en lang zijn nekspieren. </span>

Over tv op die leeftijd heb ik nogal een sterke mening, namelijk is nergens goed voor en geeft onnodige prikkels waar babies en kinderen onrustig van worden (ik ben geen leek; menselijke brein en psyche is mijn werk). Ik kom dagelijks kinderen tegen die van jongs af aan dagelijks voor de televisie zitten. Is niet goed voor motorische en psychische ontwikkeling. Natuurlijk is het makkelijk. Een baby is namelijk zo afgeleid door alle prikkels dat hij rustig lijkt te worden. Dit is echter kortdurend en komt vooral omdat hij de prikkels eigenlijk niet kan verwerken en daarom als het waren zijn hersenverwerking uitzet (en dus stil wordt). Later moet hij dat wel verwerken en komt het eruit door huilen, onrust, etc. Ook zijn er verbanden gelegd tussen veel televisie kijken op jonge leeftijd en psycho-sociale stoornissen op latere leeftijd (zoals ADHD). Wil je absoluut niet bang maken, maar let alsjeblieft op met televisie op die leeftijd! M<span style="line-height: 1.5;">ijn zoontje heeft tot zijn 2de jaar nooit televisie gekeken. De televisie stond ook nooit aan als hij wakker was. Dat is misschien het andere uiterste, maar komt waarschijnlijk door mijn dagelijks werk.  </span>

Liefs Anna

Hoi Kim,

Voor mijn zoontje kreeg ik een schommelstoel cadeau, wat is dat handig! Ik zette mijn zoontje dagelijks even voor de tv, niet lang maar als ik even een schone doek over mijn meubels wou halen ect zat hij daar lekker in en keek tv. Maar als ik bijvoorbeeld de was moest doen zette ik de stoel daar lekker bij, zette hem daarin en dat vond hij dan ook prima! Misschien kun je ook zoiets proberen, ik ben van mening dat, dat beter is dan hem steeds voor de tv te zetten... 

Toevallig heeft mijn zoontje ook een erg sterke wil, doe vooral niets wat hij niet wilt dan is er ook niets aan de hand haha! Toen hij op zijn buik moest liggen om zijn nekspieren te ontwikkelen heb ik ook met mijn handen in het haar gezeten, hij wou het echt niet en krijste zo gigantisch hard! En toen moest ik met hem naar het CB, ik dacht echt dat ik de volle laag zou krijgen maar ze legde mijn zoontje daar op zijn buik neer, hij deed zijn hoofd omhoog en heeft 2 minuten gewoon zo gelegen, waarop de arts zei; zo jij hebt veel geoefend zeker! Nou ze moest eens weten! Later ben ik een kussen tegen gekomen bij de speelgoedwinkel lijkt op een nekkussen, alleen er zitten allerlei kleurtjes op en als je het indrukt speelt het een liedje af en het trilt, werkt hetzelfde als wanneer je een handdoek onder zijn borst legt maar het is toch net iets leuker! Als je wilt kan ik wel even kijken hoe dat ook alweer heet, kun je zelf kijken of je het wat vind! 

Groetjes, Angelique.

Terug
Bovenaan