Baby uitzetlijst

Hallo allemaal,

Van veel moeders hoor ik vaker dat ik 'niet alles maar moet kopen van wat er op de lijst staat'. Maar ben nu toch wel benieuwd; wat dan niet en wat dan wel. Het gaat mij er met name om wat onmisbaar is.. misschien nog tips buiten de standaard lijst om?
Kunnen jullie mij helpen door jullie ervaringen te delen? Dit is mijn eerste kindje, ik ben in januari uitgerekend.

Dankjewel!

Myrthe

Hoi, 
Het enige wat ik niet heb gebruikt omdat het niet
mag, zijn de kruikzakken. Deze moeten worden ingewikkeld in hydrofiele luiers. 
Mij zou vooral zorgen voor veel hydrofiele luiers en genoeg Spuugdoekjes. 
Ook gebruik ik nu nog niet een slaapzak. ( mijn zoon is 3 weken )
Groetjes

Aangezien ik destijds voor flesvoeding koos’ had ik alles omtrent borstvoeding niet nodig. Ook heb ik nooit een slaapzak gebruikt’ nooit een flessenwarmer gebruikt (gewoon pannetje water koken) schijnt nog altijd beter te zijn. Ik weet niet of je in het ziekenhuis gaat bevallen of thuis ? Maar op de lijst staan ook navelklemmetjes’ enzo maar dat doen ze automatisch in het ziekenhuis. Op de lijst staan altijd alle dingen die je nodig kan hebben. Ligt eraan waar je bevalt’ hoe je bevalt’ borst of flesvoeding geeft moet je denk ik toch wel zelf even inschatten wat je moet hebben.

Ik vond de uitzetlijst van de consumentenbond wel handig! Daar staat in drie groepen aangegeven wat je echt nodig hebt, wat handig is, en wat je eventueel ook zou kunnen gebruiken. Gebaseerd op wat ouders zelf vinden en dus niet de uitzetlijst van van een babyspeciaalzaak waar ze alles op zetten wat ze zelf verkopen.
Ik heb nog niet de ervaring dat iets mis of juist niet gebruik omdat ik nog zwanger ben maar het komt best wel overeen met de adviezen die ik krijg van mensen die wel al kinderen hebben. Succes!

Navelbandjes staan er ook vaak op, die mag je eigenlijk helemaal niet gebruiken. De luier komt tegen de navel aan en dit is voldoende.

Onmisbaar zijn toch de spuugdoekjes, slabbertjes en hydrofiele luiers.

Absoluut onmisbaar zijn grote hydrofielluiers voor het badderen. Op den duur wordt je kindje groter en zijn de normale hydrofielluiers voor het afdrogen na het badderen/douchen niet aan te slepen. Dan heb je er zo’n 3 a 4 nodig per keer. In plaats daarvan gebruik ik gewoon 1 zo’n grote. Mijn zoontje is nu 10 maanden en het werkt nog steeds perfect!
 Deze hydrofielluiers zijn zo’n 1 bij 1 meter groot, heel goedkoop ook nog bij de action te koop. Met een stuk of 4 heb je al genoeg. 

De grote hydrofiele luiers heb ik bij de zeeman gekocht. Toch iets beter dan die van de action. 
Had bij de action de normale maat gekocht, maar die waren na de eerste wasbeurt nog maar zo groot als een vaatdoek :)

Verder vind ik het lastig te bepalen wat je wel of niet nodig hebt. Dat verschilt toch per persoon. Ik doe het ook gewoon au bain Marie, maar sommigen zullen een flessenwarmer beter vinden.
Tegenwoordig pak ik ook gewoon warm tapwater. 

Hoi.
Mijn baby is nu 3 maanden  en ik kan niet zonder mn baby nestje. Staat niet op de lijst maar ik gebruik het voor ieder slaapje. Vooral de eerste weken kon hij zo 'veilig' bij ons in bed slapen. Ook boxpakjes vind ik ideaal. Geen gehannes met al die kleertjes over het hoofdje en armpjes door armgaten wurmen. Wel boxpakjes zonder voetjes. Daar doe je iets langer mee.

Terug
Bovenaan