Baby valt af

<p>Hallo,</p><p>Hier een wellicht wat overbezorgde moeder haha. Onze zoon is 6dec geboren en  woog 3870 gram. Hij viel wel iets af maar was een week later al weer boven het geboortegewicht. 3 weken geleden bij het consultatiebureau woog hij 4850. We hebben thuis ook een speciale baby weegschaal en wegen hem dan ook vaak voor het badderen. Nu het probleem, vorige week woensdag woog hij 5kg en afgelopen zaterdag zagen we al dat hij nog maar 4850 woog en vandaag woog hij nog 4600 gram. Nu maak ik me beetje zorgen over wat we morgen te horen gaan krijgen bij het consultatiebureau. Hoop dat ze gewoon mee willen denken en niet oordelen. We geven 90ml borstvoeding (afgekolfd) aangevuld met 60ml flesvoeding op aanraden van consultatiebureau.  Hij drinkt dus 5 voedingen van 150/160ml. Hij poept maar 2x per week maar plast wel veel. Hij is wel wat gegroeid want hij past inmiddels wel dingen van maat 62 en maat 56 past hij sommige dingen niet meer. Hij kan overdag helaas alleen maar hazenslaapjes doen van 20mins en huilt veel. Maar vanaf 20.30-7u slaapt hij en maken we hem alleen wakker voor voeding tussen 23 en 00u. Krijgt hij te weinig slaap? Kan de borstvoeding ineens minder voedingswaarde hebben?</p><p>Iemand ervaringen met baby die afvalt en waar het door komt of hoe het komt?</p><p>Alvast bedankt, een wat ongeruste first time mom ?.</p>

Mijn oudste viel destijds in het begin te veel af, meer dan de "toegestane" hoeveelheid. Ik gaf volledig borstvoeding en kreeg het advies zelf vetter te eten, zodat mijn melk ook vetter zou worden. Zo gezegd, zo gedaan en hier heeft het zijn vruchten afgeworpen. Ondanks dat ik de eerste maanden bijna dagelijks een stuk taart of iets in die geest naar binnen werkte, viel ik zelf nog steeds af en de kleine man kwam goed aan. Ik was in het begin zo erg met de kleine bezig; borstvoeding (aanhappen wilde niet in het begin), slapen, etc, dat zelf eten niet in mijn prioriteiten lijstje stond. Ging liever slapen dan eten als het even rustig was. Mijn man is toen zelfs een paar weken  iedere middag thuis gekomen om een warme maaltijd voor mij te maken, zodat ik niet vergat om te eten...
Of het in jouw geval ook aan je eigen eetpatroon ligt, kan ik niet beoordelen, maar het kan zeker een invloed hebben op je borstvoeding.

Waarom fles voeding bij geven? Zo denkt je lijf dat 90 cc borstvoeding voldoende is terwijl je kleintje om meer vraagt! Kwestie van vraag en aanbod. Borstvoeding bevat volgena mij altijd voldoende voedingsstoffen als je zelf normaal eet en drinkt. Een babytje hoort echter niet af te vallen! Geen tips boor het afvallen, ben benieuwd wat cb zegt.

CB heeft geadviseerd om deze verhouding fles en borstvoeding te doen ivm mijn gezondheid en het ophogen van productie niet gaat en ik toch graag nog borstvoeding wil geven aan hem is dit een mooie middenweg. Maar hij moet er idd niet van afvallen. 
Ik viel de eerste twee weken ook veel af, was al binnen twee weken op oude gewicht en zit er inmiddels 4kg onder. Ik probeer goed te eten maar is idd lastig met kleintje dat overdag veel aandacht nodig heeft. Het kan dus zo zijn dat mijn borstvoeding inmiddels niet genoeg voedingswaarde meer heeft? 
We wachten cb morgen ook maar even af. 

BV is veel sneller verteerbaar dan flesvoeding. Je houd nu de hoeveelheden van flesvoeding aan, 5 flessen per dag terwijl borstvoeding onbeperkt gegeven mag worden en volledig borstgevoede kindjes hebben vaak nog wel wat meer eetmomenten op een dag. Mijn kids kwamen op die leeftijd nog zeker 7x voor een voeding. Dus wellicht kun je een flesje extra proberen

Daar dacht ik inderdaad ook al aan, we gaan t zo wel horen bij CB. Maar tis wel apart dat hij snachts er dan gewoon 6/7u tussen laat zonder te komen voor voeding. Overdag vindt ik hem wel vaak onrustig. En wellicht is het dat wel. Dat hij meer voeding wil. 
Bedankt iig voor het meedenken allemaal!

Ik vind vijf voedingen idd ook weinig als hij van december is. Mijn kleintje is van september en zit ook op 5 borstvoedingen. (Slaapt 's nachts ook door). Kun je niet wat vaker aanleggen? Dan gaat je productie ook omhoog. 

Terug
Bovenaan