Baby valt in slaap tijdens borstvoeding

Mijn partner en ik proberen onze inmiddels 13 dagen oude zoon, Noah, borstvoeding te geven. Noah valt echter na een teug of 3 in slaap en is niet meer wakker te krijgen. Na 15 minuten slapen gilt hij om nog 3 teugen. Zo gaat het, als het aan Noah ligt, de hele dag. Wij hebben hem een aantal dagen bijgevoed (finger-feeding, moedermelk). Dan slaapt hij ca. 3 tot 4 uur en zelfs de nachten door. Natuurlijk willen wij van de kolf en het finger-feeden af en fijn verder aan de borst.

Ik hoop dat op dit forum mensen schrijven die deze problemen herkennen en ons adviezen kunnen geven. Ik "mag" over een week weer aan het werk en dan is mijn nachtrust me te kostbaar. Bovendien vraag ik me af of deze 'catnaps' wel goed zijn voor de baby...
 
Hoi

Drinken uit de borst is natuulijk veel zwaarder voor een baby dan drinken uit een flesje of via vingervoeden. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je begint met voeden als hij helemaal uitgerust is. Dus zodra hij wakker wordt meteen voeden. Dan is hij fit en heeft misschien wat meer energie om te drinken. Ik zou er ook voor zorgen dat je al toegeschoten bent, dus dat er al wat melk uit je borst druppelt, dan hoeft hij het niet aan te zuigen. Probeer een beetje in een ritme te komen. Slapen, eten, spelen, slapen, eten, spelen enz.... Dat is hier een groot succes.

Groetjes
Caroline
 
Hoi,

Bij ons werkt het slapen - eten - spelen - slapen - eten etc.  ook ontzettend goed. Mijn dochtertje is ook altijd erg moe (ze is nu 7 maand). Als ik haar meteen aanleg nadat ze wakker is geworden gaat het goed.

Succes!

Groetjes Petra
 
Klinkt een beetje simpel.. Ik zou willen dat dat kon. Zoals ik in mijn eerdere bericht al schreef, hij valt in slaap na 5 minuutjes aan de borst. Dus van spelen komt helemaal niets. Als hij in slaap valt, wordt hij helemaal slap en krijg je hem niet meer wakker. Dan gaat hij zijn bed in en na 5 tot 10 minuutjes wordt hij brullend weer wakker en kun je hem alleen weer stil krijgen met eten.. dat hij vervolgens 5 minuten doet en dan slaapt ie weer. (het is net een baby?)

Vannacht (01:00) lag hij heel erg hard te brullen. Toen heb ik de moedermelk uit de koelkast gepakt en je 60cc (5 volle spuiten!) gevoerd. Hij heeft toen de hele nacht lekker door geslapen...

Hou me ten goede, er zit vooruitgang in en als ik extrapoleer wat we zien gebeuren, haalt hij over een week misschien meer uit de borst. Misschien wordt hij dan ook wat alerter en is er inderdaad speel-tijd? Het zal nog wel even duren. 't kind is natuurlijk ook pas 2 weken.
 
hoi
ik zou zeggen wat niet gaat gaat niet
ik had zelf teweinig borstvoeding dus dat was ook steeds huilen toen ben ik gaan kolven en fles gaan af wisselen dat ging goed
ik vond het erg jammer
maar ja zo ging het nou eenmaal beter
en was er tenminste regelmaat
nou s6
 
Hoi hoi!

Voor mij ook een bekend verhaal. Mijn zoontje was erg klein en snel moe van het drinken aan de borst. Ik legde hem steeds aan en wanneer hij in slaap viel werkte het weleens om zijn handje vast te pakken en aan de binnenkant hiervan de wrijven. Ook werkte het weleens om met mijn vinger langs zijn kaak te wrijven, van zijn oor naar zijn mond. Op de een of andere manier stimuleerde dit hem om weer wat teugjes te nemen. Zo zat ik vaak een uur! En als hij echt nergens meer op reageerde dan gaf ik hem afgekolfde melk in een flesje. Het lukte hem om dat gewoon slapen weg te drinken.

Inmiddels is mijn zoontje drie maanden en is mijn borstvoeding af gaan nemen. Dus nu kan hij wel langer uit de borst drinken, maar er is niet meer. Ik geef hem er nu flesvoeding naast.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Succes!
Janine

 
Hai, hai,

Wat lastig dat je zoon zo snel in slaap valt. Wat wij probeerden om onze dochter wakker te houden tijdens het drinken   was. In ieder geval ervoor zorgen dat ze goed wakker was als ze begon met drinken. Sokjes uit doen en aan de voetjes 'friemelen', blazen op haar hoofdje, wat kleertjes uit, luier verschonen.

Verder zou je je vraag ook eens kunnen stellen op het brostvoedingsforum (te vinden via www.vbn.borstvoeding.nl en dan op 'forum' klikken.) Hier komen veel moeders die borstvoeding geven en er is bijna altijd wel iemand die iets vergelijkbaars heeft megemaakt en je dus tips kan geven. Eventueel zou je ook kunnen bellen met een contactpersoon van 1 van de borstvoedingsorganisaties (VBN of LLL). Telefoonnummers ook te vinden via boven staande link.

Verder nog even in reactie op het verhaal van de moeder hierboven wiens met bijna op is. Er zijn wel tips om ervoor te zorgen dat je weer meer melk krijgt. Er zijn een aantal periodes waarin babies meer gaan drinken, omdat ze meer nodig hebben. Als je ze dan vaker aanlegt (en dus geen schema aanoudt, want dat is funest), dan past je voedig zich vanzelf aan. Ook helpt het om je kindje veel in contact te hebben met je blote huid. Ook dit stimuleert de productie van borstvoeding. Vroeger werd er vaak gezegd dat de borstvoeding 'op' was of dat er 'geen voeding' meer in zat. Als de betreffende moeder door wenst te gaan met voeden, zijn er dus redelijk eenvoudige tips om ervoor te zorgen dat het kindje weer genoeg binnenkrijgt. En het is jammer dat er toch nog veel mensen zijn die dit niet weten en die in dergelijke periodes b.v. toch een vast schema aanhouden. (Hoewel het soms echt best moeilijk kan zijn en echt wel even flink aanpoten kan zijn.)

Heel veel succes met hetw elslagen van je borstvoeding!
Willemijn
 
Het gaat steeds beter met de bv van Noah. Hij krijgt eigenlijk alleen de laatste voeding nog maar bijgevoed met de spuit (ca. 80 cc). Verder hangt hij heerlijk aan de borst en slaapt hij erg veel, ik heb gehoord dat babies dat nou eenmaal doen.

We kijken wel een beetje uit naar volgende week, als we de bijvoeding voor het eerst uit de fles gaan geven ipv met de spuit. We hopen dat hij moeiteloos wisselt tussen fles en borst.

 
Terug
Bovenaan