Baby van 3 maanden slaapt 's nachts heel lang, té lang?

<p>Mijn vriend en ik zijn bij de "lucky few" die zich zorgen kunnen maken over een baby die 's nachts te lang slaapt... Toch hebben we wat advies nodig.</p><p>Ik geef borstvoeding op vraag. Ons kleintje (nu bijna 3 maanden) sliep al van in het begin heel goed 's nachts. Omdat ze de eerste dagen veel gewicht verloor (mijn borstvoeding kwam niet meteen goed op gang), moest ik haar de eerste week om de 3u wakker maken voor een voeding. Nadien mochten we dat rustig opbouwen naar 4, 5 en 6u. Slechts enkele keren werd ze zelf wakker voordat mijn wekker ging, meestal moest ik haar wakker maken.</p><p>Sinds enkele weken begint ze haar nacht om 20u30 ongeveer. We geven haar dan nog een "dreamfeed" om 23u, en dan maak ik haar wakker om 6u30. Langer lukt niet omdat mijn borsten tegen dan héél gespannen zijn, en dit is ook het tijdstip dat ik haar zal voeden als ik binnenkort weer aan het werk moet.</p><p>We merkten al een tijdje dat ze tijdens die voeding van 23u maar heel weinig dronk, dus gisteren hebben we die voor het eerst eens niet gegeven (ik heb dan nog wel gekolfd om mijn borsten leeg te maken). En ja hoor, ze sliep gewoon als een roosje door tot ik haar wakker maakte om 6u30!</p><p>Ze is overigens overdag vrolijk en alert. Ze doet meestal korte dutjes van 1u of minder. Om de paar dagen ook wel eens langer. Ze krijgt 6-8 voedingen per dag. En ze groeit heel goed (zelfs iets te goed, op de groeicurve zit ze zowel qua lengte als qua gewicht op het 75e percentiel).</p><p>Ik weet dus niet zeker waarom ik me zorgen maak. Instinctief voelt het toch gek om een kleintje zo lang te laten slapen. Ik ben ook bang dat mijn melkproductie zal teruglopen, al lijkt dat voorlopig wel oke.</p><p>Wat denken jullie?</p>

Onze dochter sliep van 19:00-07:00 vanaf een week of 9. Ik heb me er de eerste dagen ook druk om gemaakt maar ze bleef blij en alert dus we kregen na verloop van tijd vertrouwen dat het goed zat. Ook omdat ze overdag genoeg dronk (werd dus wel heel vaak voeden).
Wat betreft je productie weet ik het niet, maar je kunt eventueel extra kolven zodra je merkt dat het gaat terug lopen, dan kun je ook alvast een voorraadje opbouwen voor als je straks gaat werken.

Zeker als je nog 6-8 voedingen geeft zou ik je niet te druk maken over teruglopen vd melkproductie. Sowieso als je gaat werken heb je kans dat je er even extra hard aan moet trekken, bijv door clusterkolven oid.

Als ze het verder goed doet zou ik erop vertrouwen dat ze het wel regelt voor zichzelf!

En ja.. lekker van genieten ? die van ons is tot nu toe altijd een goede slaper gebleven (wel altijd rond 6:00 wakker, soms nog eerder, maar nooit 's avonds of 's nachts).

Wij hebben hetzelfde gehad met ons zoontje. Hij ging al snel lange nachten maken (eerst 21:30-08:00 en rond 4 maanden zaten we op 19:00-07:00). Ik zat zelf daarentegen vaak midden in de nacht te kolven ?, zeker in het begin. Zolang ze goed groeit en overdag veel drinkt is het geen probleem. Sommige baby’s houden nou eenmaal van hun nachtrust blijkbaar (nu bijna 16 maanden en slaapt nog altijd 19:00 tot minstens 07:00 ??).

Heerlijk! Wat ik deed was kolven voor ik zelf naar bed ging, zo had ik altijd een extra voeding per dag om in te vriezen. En zo konden mijn borsten de nacht beter aan. En dan sliep mijn uk niet eens door! Wel handig voor de opvang om extra te hebben.

Ik neb blij dat te horen! Overal lees je dat baby’s onder de 6 maanden niet horen door te slapen, maar ik probeer er ook op te vertrouwen dat een kleintje wel laat horen als ze honger heeft ;)

Terug
Bovenaan