baby van 4 maanden slaat vaker dagslaapjes over

<p>Hoi dames!</p><p> </p><p>Ik heb een meisje van nu ruim 4 maanden en het valt me toch zo langzamerhand op dat ze wat meer ''overdag''slaapjes overslaat...de ochtend pakt ze vaak nog wel( na de fles van 9.00) maar na de 12 en 15 uur voeding doet ze dit regelmatig niet meer. Mijn partner en ik hanteren de eten, spelen, slapen methode wat normaal gesproken zeer goed werkt. Ze krijgt in de ochtend vaak een 180 cc fles en om 12 weer, daarna is het vaak niet minder dan 150 cc..</p><p>Herkent iemand dit en is dit een normaal verschijnsel? Lijkt mij wel naarmate ze ouder wordt maar toch; ze is wel erg jong nog..ze ligt dan ook wel echt brullend in haar bedje totdat ik haar er uit haal. Meestal valt ze dan dus na de volgende voeding WEL als een blok in slaap..niet gek, want ze is dan toch wel echt moe! Ben benieuwd naar hoe dit bij jullie gaat/ging. </p><p> </p>
 
;-)
Slaapregressie: is het een fase?
Een slaapregressie?!? We maken het allemaal mee met onze baby’s en kinderen: denk je op het gebied van slaap eindelijk het juiste ritme te pakken te hebben en dan gaat het ineens mis. Je baby of kind wordt ineens vaker en langer wakker gedurende de nacht en de dutjes overdag verlopen spontaan moeizamer. Wat is er dan aan de hand? De kans is groot dat je kindje te maken heeft met een…jawel.. slaapregressie.
 


Wat is een slaapregressie?
Een slaapregressie is een periode waarin je baby of kindje die voorheen goed sliep, ineens tijdelijk minder (goed) slaapt. Deze slaapregressie duurt 2 tot 6 weken en daarna komt er weer een periode van betere slaap. We kunnen dus inderdaad stellen dat een slaapregressie een fase is en dat het slaapgedrag zich wel weer hersteld.


 


Wanneer doet een slaapregressie zich voor?
4 maanden
De eerste slaapregressie doet zich voor rond de leeftijd van 4 à 5 maanden. Deze regressie vindt plaats doordat je baby het onderscheid leert maken tussen zichzelf en jou. Ook maken ze meer onderscheid tussen de diepe en de lichte slaap waardoor de overgang van de lichte naar de diepe slaap moeilijker kan verlopen.
7 maanden
De tweede slaapregressie doet zich voor rond de 6 à 7 maanden. De eetgewoonten veranderen vaak op deze leeftijd en motorisch maken ze stappen (denk aan tijgeren, kruipen en zitten). Ook begint verlatingsangst mee te spelen.
9 maanden
Deze derde slaapregressie wordt, net als de vorige, veroorzaakt in de 8e of 9e maand door ontwikkeling. Het kruipen zet door en sommige kindjes trekken zichzelf naar een staande positie. Ook beginnen ze met categoriseren, de opstap naar het leren van taal.
12 maanden
Rond de eerste verjaardag tref je de vierde slaapregressie. De taalontwikkeling zet door en sommige kindjes beginnen op deze leeftijd met lopen.
18 maanden
Je kindje begint de taal steeds beter door te krijgen en maakt rond deze leeftijd ook de overgang van 2 dutjes naar 1 dutje overdag. Driftbuien kunnen zich ook ineens voordoen.
2 jaar
Dit is de fase die draait om ‘ik ben 2 en ik zeg nee’. Ze begrijpen oorzaak en gevolg steeds beter en zijn zich heel bewust van het feit dat ze keuzes kunnen maken.


 


Hoe overleef je een slaapregressie?
Slaapregressies zijn geen pretje, niet voor kindjes en zeker niet voor ouders. Blijf, hoe moeilijk dan ook, consistent reageren tijdens de slaapregressies. Zorg ervoor dat je je kindje voldoende gelegenheid geeft om te slapen en voorkom het ontstaan van slaapassociaties (in slaap wiegen, voeden etc.). Slaapregressies zijn namelijk vaak de aanzet tot slaapassociaties, omdat ouders op deze momenten juist van alles uit de kast trekken om hun kindje in slaap te krijgen. Kijk wat je kunt doen om je kindje toch zo zelfstandig mogelijk in slaap te laten vallen. Een paar extra tips:

Wees flexibel: slaapregressies zijn tijdelijk en dus kan het tijdelijk nodig zijn om je schema flexibel aan te passen aan de behoeften van je baby of kind;
Vraag hulp aan een eventuele partner, verdeel bijvoorbeeld ‘nachtdiensten’.
Accepteer tijdelijk dat je baby of kind wellicht om extra voedingen vraagt gedurende de nacht;
Help je kindje ontspannen door bijvoorbeeld een heerlijk warm badje of een rustgevende massage;
Vervroeg de bedtijd van je kindje. De meeste kindjes zijn klaar om te slapen tussen 18.00 uur en 19.30 uur.


 
Terug
Bovenaan