Baby van 5 maanden slaapt niet

<p>Goedemiddag,</p><p>ons meisje van bijna 5 maanden heeft een gek slaapritme, als sinds ze 3 maanden of zo is. Ze word elke keer na 35 minuten wakker, over dag en ook ‘s avonds. Maakt niet uit wat we doen, en ze gaat daarna niet meer slapen. Soms, in de avond zijn we 3 uur (!) later en ze slaapt nog steeds niet! Ze gaat tussen 19 en 19:30 naar bed, ze valt in slaap tijdens flesje en we leggen haar neer. 35 tot 45 min later wordt ze bijna elke dag wakker en we kunnen haar niet meer in slaap krijgen, alles geprobeerd! Ze wilt niet meer neergelegd worden, alleen or armen liggen. We geven dan nog een flesje rond 22:30/23 en leggen haar tussen ons in, dan valt ze in slaap zelf en slaapt tot 7:30, want dan maak ik haar wakker om de ritme bij te houden.</p><p><br />Overdag gaan we dan, na dat ze wakker is geworden voor de eerste keer na 35min, met de kinderwagen lopen, dan valt ze in slaap nog een keer en slaapt ze wel vaak 2u. Maar ze wordt elke keer eerst na 35minuten wakker. In haar eigen bedje bijna nooit!</p><p>Al sinds de geboorte is ze ook geen grote drinker. Ze is bijna 5 maanden oud en we zijn sinds kort pas met het flesje van 150ml begonnen. Want ook dan wilde ze niet meer dan 100ml per keer drinken. Ze stopte gewoon en that’s it,  net zoals met slapen.. </p><p>ze krijgt nu 5x per dag een flesje van 150ml. Meer krijg ik niet binnen. Ze is lang en haar gewicht lijkt in orde te zijn.<br /><br /></p><p>heeft iemand een gouden tip voor ons zodat ons meisje doorslaapt en wij kunnen even rust pakken want dit is niet te doen..</p>

Misschien toch eens een slaapcoach om advies vragen?

Ik kan me voorstellen dat dit voor zowel jullie als jullie dochter pittig is!

Tja weetje... Ik lees: ze slaapt van half 11 tot half 8 door. Wauw! Met 5 maanden al. 
En overdag, savonds, meerdere korte slaapjes is niet zo'n probleem. Mijn dochter heeft dat ook lang gedaan. Gewoon blijven werken aan zelfstandig in slaap leren vallen, en zelf de speen terug doen. Slapen is die eerste anderhalf jaar gewoon gedoe. De ene doet het al snel goed, zoals bij jullie de nachten. En de ander blijft heel lang korte slaapjes doen. 
Over een jaar zit je met een dreumes die nog maar 1 keer slaapt en de hele dag je aandacht vraagt. Veel intensiever dan een baby die meerdere keren per dag 30-45 min op bed ligt en verder rustig bij je ligt of onder een babygym vermaakt is. 
Onze dochter vroeg tot 6 maanden 3 nachtvoedingen en sliep die eerste periode ook steeds maar kort. En dan alleen op mij. Zelfs niet op mijn man of in de wagen/babynestje naast me. Ik snap je dus wel. Ik heb ook echt moeten leren accepteren wat normaal babygedrag is. Verhalen over steeds keurig 2 uur slapen en flesjes op de klok maken dat ook moeilijker. Waarom is jouw baby anders? Dat vroeg ik me ook steeds af. Er was vast wat aan de hand. Maar het is veel normaler dan je denkt. Vraag maar eens om je heen. 

Oh en die flesjes... Was hier ook. Ze heeft heel lang vaker een kleinere fles gedronken. Zolang ze blij zijn, goed plassen en groeien is dat helemaal prima

Eens met Lewis.. eerlijk gezegd doet je kindje het prima hoor. Ze slaapt de hele nacht door!!! Mega knap. Mijn jongste is bijna 2.5 jaar en slaapt nog lang niet elke nacht door...

Die slaapjes overdag zo kort is eerlijk gezegd ook echt wel normaal. Ik werk al 10 jaar in de kinderopvang en veel kindjes slapen tot een maand of 7 korte slaapjes overdag, vaak 3 of 4x 30 minuten! Dat is echt niet gek. Vanaf 7 a 8 maanden gaan ze vaak naar 2 slaapjes en dan wordt het vanzelf 2x 1.5 uur.

En tja, de slaapjes zijn kort overdag maar ach, ze slaapt. Volgend jaar heb je idd een dreumes die nog 1 middagdutje doet en je verder de hele dag moet vermaken. Ik verlang nog wel eens terug naar de babytijd,, toen ze overdag nog even sliepen. Ook al zijn de slaapjes kort, je hebt toch 3 q 4x per dag even een rustmoment. Dat wordt minder zodra ze 1 jaar zijn en met 2 jaar al helemaal niet meer. En een kind van 2 vraagt ook echt de hele dag aandacht hoor, die kan nog geen uur alleen braaf spelen ;)

Ik lees eerlijk gezegd niks opmerkelijks of zorgelijks in je verhaal. Ik snap dat het lekker zou zijn als ze overdag 2 uur achter elkaar uit zichzelf zou slapen, maarja.. dat heb je niet echt in de hand en grote kans dat ze dat over een maand of 2 wel doet.

En je kindje wordt ook gewoon groter he, betekent dat ze iets minder slaap nodig hebben overdag, ze kan gerust 2 uur tussen de dutjes door wakker zijn en dat is heel normaal. Zolang ze die nacht zo heerlijk slaapt zou ik maar blij zijn, op die leeftijd hadden wij gerust nog 2 nachtvoedingen én elke ochtend rond 6.00 klaarwakker...

En dat ze s avonds onrustig is herken ik ook heel goed. Dat 19.00/19.30 bedtijd lukte hiet echt pas vanaf 1 jaar. Daarvoor was het elke avond afwachten. Vaak sliepen ze pas rond 20.30/21.00 en liepen we tussen 21.00-23.00 nog 3x naar boven omdat ze onrustig waren of nog voor een klein flesje.
19.00 bedtijd klinkt zo 'normaal' en het lijkt of alle kindjes in Nederland braaf om 19.00 slapen.. nou geloof me, dat lukt hier zelden en zeker met 5 maanden lukte dat nog niet. Nu zijn mijn meiden 4 en 2.5 en ik ben blij als het 20.00/20.15 stil is in huis :)

Terug
Bovenaan