Baby van 5 maanden zichzelf in slaap laten huilen of niet?

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Ik zou graag wat met jullie delen , mijn dochtertje van 5 maanden is een heel lief en vrolijk meisje.
Alleen gaat ze s'avonds niet slapen behalve als we haar laten huilen.
Overdag gaat het slapen prima en is er niks aan de hand.
Wij bakeren haar ook in maar alles wat we hebben uitgeprobeert helpt niets.
Lichtje aan, erbij zitten, muziekje aan, er weer even uithalen( en ja dan gaat ze meteen lachen maar oh wee als we haar dan weer terug leggen).
Maar als we haar in slaap laten huilen is dat niet voor maar 10 of 15 min nee het is regelmatig voor wel een uur.
Ik vind het zo ongelofelijk moeilijk en word er heel erg nerveus van.
Ben ik een ontaarde moeder door haar te laten huilen, heeft er mischien iemand nog tips want ik weet het echt niet meer!!!!
Petra

Hoi,
Een uur laten huilen vind ik persoonlijk wel erg lang. Ik laat onze kleine man van bijna 16 weken zichzelf wel in slaap huilen, maar dat duurt max. 5 minuten.
Is jouw kleine wel moe genoeg? Als ze nog aan het lachen is..?
Groetje junimama.

Hoi Petra,
Hier excact zo'n zelfde verhaal!
Ik weet niet of ze echt een uur huilt als ik dr zou laten liggen want dat doe ik niet maar zeker 15 min laat ik dr gaan maar het gehuil wordt steeds dramatischer en dat hoeft van mij niet! Ik word daar zelf niet relaxer van...
Onze dochter is 1juni geboren en nu dus 4,5 mnd, ik ben blij als ze overdag 2x een uurtje slaapt... sMorgens een uurtje en vaak smiddags in de wagen. Ze gaat rond 20.00 dan naar bed en komt nog zo'n 3x voor de borst als het niet vaker is! We hebben dus gewoon een kind dat niet veel slaap nodig heeft! Het zit in de genen... mijn man en ons dochtertje van bijna 2 zijn net zo!
Ik legde haar vaak genoeg in bed maar steeds huilen en idd net zoals bij jou weer lachen als ik dr oppak! Ik concludeer dat ze dus gewoon niet moe genoeg is en dus le ik dr niet meer steeds op bed! Helaas wil ze wel heel de dag op de arm en mij ( of papa) in de buurt hebben, wat behoorlijk vermoeiend is... Maarja ik weet van de 1ste dat het met een jaartje over is!
Ik weet zeker als ze straks kruipt, wat ze al bijna doet!! dat ze moeier wordt en ze wat meer slaap nodig heeft....
Ik zou dus vooral zeggen volg je gevoel en probeer dr eens wat langer op te houden.
Als ons dochtertje echt moe is en ik dr op bed leg hoor ik dr niet en valt ze meteen in slaap! Voor mij dus een teken dat we het nu goed doen!
Succes!!

Liefs L81

He meid.
Onze zoon is van 31mei dus 4.5maand oud, hij valt 's avonds na zn laatse fles van half8/8uur wel lekker gelijk in slaap, alleen komt hij smiddags rond half 4 voor zijn fles, dan speel tie lekker in de box, om half6 isdie wel moe opzich maar als we hem dan in bed leggen is het krijsen,krijsen. Dus nu blijf die vanaf half4 tot half 8 op, soms slaap die halfuurtje in de box en soms gaan we lekker wandelen of spelen met hem.
Ook hebben we verder bij zn laatste fles een strak ritme. Hij krijg boven op ons bed de laatste papfles,(maklijk als je bezoek heb, boven veel minder prikkels)  in het schemer, als de fles op is en meneer heb goed geboerd lopen we na zijn kamer, die is donker alleen op de overloop brand licht, dan zingen we een paar versjes en na uiterlijk 5 minuten gaat die zn bed in, krijg die een lekkere knuffel, muziekdoosje aan en geven we zn knuffeltje. (die leg die op zn hoofd en dan slaap die bijna gelijk)
Afgelopen zondag zat die niet zo lekker in zn vel en is die na lang huilen bij papa op de arm in slaap gevallen, toen heeft die snachts nog 1x flink gehuild, dan haal ik hem eruit, leg hem tegen me aan(in zn eigen donkere kamertje) aai hem over zn bolletje en hij slaap binnen no-time weer.
Het is even zoeken waar het bij jullie kleintje aan lig, maar ik hoop dat het gauw over ga, ik weer wat het is, onze man huilde vanaf een week of 6 elke avond vanaf 18uur tot 22uur, gelukig werd het steeds minder en eindelijk sinds een week of 5 heeftie een lekker ritme te pakken!!!
succes ermee
groetjes

Hoi,

Wat het ook zou kunnen zijn is dat hij/zij het bedje te koud vind.
Mijn zoon en dochter hebben het allebei gehad en nu leggen we de kruik voor een kleine 5 min in het bedje zodat het lekker voorgewarmt is en dan slaapt ze gelijk in.

Groeten Marijke

Hej,
Altijd lastig, dat huilen. Wanneer doe je het goed?? Wij hebben ook zo'n lief en vrolijk meisje van 5 maanden waarbij slapen overdag niet echt een probleem is. Toevallig vandaag wel !
Ze heeft nu naar mij idee een regeldag, want ze is helemaal onregelmatig qua voedingen. Heb haar al weer 3x gevoed nu! Het is nu zeg maar 12.15 en ik heb haar een uur geleden al op bedje gelegd, waar ze eerst wat speelde. Later begon ze te jengelen. Ze huilt niet echt de dakpannen vh dak hoor! Maar ik liet haar toch liggen. Ik was ook boven ah werk, dus ze hoorde mijn stem ook steeds en ik liep telkens binnen voor een ditje of een datje. De ene keer zei ik zacht wat tegen haar en de andere keer keek ik niet naar haar. Dat jengelen hoort bij haar als ze moe is. Ze wil wel slapen maar t lukt dan gewoon ff niet zo goed. Een aai over d'r bolletje, speentje, knufje, alles heel rustig en kort en gewoon in haar bedje. Ik haal haar er niet uit.
's Avonds wil het wel eens feest zijn. Onze jongens kunnen natuurlijk nog wel eens erg druk zijn en dat vind ze zowel gezellig als vermoeiend. Vaak heeft ze een voeding tussen 18 en 19.30, afhankelijk vh dagritme wat ze heeft. Die voeding geef ik dan wel eens op de donkere kamer. Zo went ze al aan het donker en zijn er geen prikkels meer van buitenaf. Vaak valt ze ad borst in slaap en leg ik haar dan over. De ene keer gaat dat goed, maar de andere keer juist helemaal niet. Ze gilt dan als een mager speenvarkentje!! Ik blijf bij haar zitten in het donker tot ze rustig wordt. Soms valt ze in slaap en schrikt ze weer wakker en begint het concert opnieuw.  Ik aai over haar hoofd of wrijf haar over haar borstkasje. Dat vond ze met de babymassage zo zalig, dus ik hoop dan steeds maar dat ze dat nog zo fijn vindt. Het speentje erin, soms haar handje vasthouden, maar wel steeds minder aanraking tot ze na 20-30 minuten toch in slaap is gevallen. Het is gewoon zielig voor haar dat ze zo vecht, dus daarom blijf ik gewoon bij haar. Het scheelt op en neer lopen. Alleen wordt ik er zelf ook zo slaperig van :))
Ik zou haar niet een uur laten huilen, dat kan ik gewoon niet. Ze hebben ons gewoon nodig op welke manier dan ook. Als ik Linde oppak, wat ik wel eens heb gedaan natuurlijk, dan begon zij ook te lachen. Maar ik zie gewoon dat ze eigenlijk overprikkeld is en daarom kies ik er nu voor om haar vanuit haar bedje te troosten en bij haar te blijven. Het werkt best goed hoor! Succes en doe wat je hart je ingeeft. Jij kent haar het beste tenslotte. Liefs Pippi

hoi,

hier ook zo'n vrolijke baby van 5 maanden. overdag en snachts slaapt hij eigenlijk altijd goed (al komt hij nu weer geregeld voor nachtvoedingen, maar slaapt dan meteen verder)
hij slaapt meestal een keer 2,5 uur en een keer 1,5 uur, maar na de voeding van ongeveer half 4 slaapt hij altijd nog maar 3 kwartier, dus vaak gaat hij om 5 naar bed en komt er om 6 uit en de laatste voeding is pas om half 8. soms is hij dan heel vrolijk, voooral als we ergens anders zijn en hij veel aandacht krijgt, maar vaak is hij dan heel huilerig. ik denk dat het komt, omdat die driekwartier eigenlijk te weinig slaap zijn, maar hij dan gewoon niet meer kan slapen.
als we met hem wandelen is het goed, maar soms zijn wij ook druk bezig met eten ofzo omdat we weg moeten en dan huilt hij dus lang. ik leg hem dan meestal terug in bed als hij jengelig wordt, omdat ik denk dat hij moe is en ik ga wel om de zoveel tijd even kijken. meestal houdt hij dit dus vol tot de laatste voeidng, die ik vaak naar voren schuif. ik heb ook al geprobeerd om hem dan eerst fruit te geven, zodat hij wat in het buikje heeft, maar dat werkte ook niet, ik denk dat het er gewoon bij hoort bij hem, totdat hij wel lang genoeg wakker kan blijven.
ik laat hem dus ook gewoon huilen, als het zo uitkomt, omdat verder toch niks goed is, behalve wandelen.

gr floor

Hoihoi,
Tja een paar dagen geleden reageerde ik heel optimistisch maar op het ogenblik is in slaap komen overdag en 's avonds een ramp.
Zo gauw ik hem in bed leg begint die te krijsen en stop niet meer, ook na zn laatste papfles, zo ken ik echt mn mannetje niet. Ik denk zelf dat het mss een sprongetje is of last van zijn tandjes die aan het doorkomen zijn?? Wat denken jullie??? Dit is na al vanaf zondagavond aan de gang. Nu is die al vanaf 12uur op en ga echt niet slapen. Probeer straks na de fles van half4/4uur de kinderwagen even.

Jullie nog tips??
Groetjes

Terug
Bovenaan