Baby vasthouden in tijden van corona

Hallo,

In de kraamweek adviseerde 2 kraamhulpen los van elkaar om onze baby niet vast te laten houden door mensen buiten ons gezin. Inmiddels is ons zoontje 7 weken en doet het heel goed. De opa's en oma's houden hem wel vast naar daar buiten ben ik nog een beetje voorzichtig al weet ik niet of dit te overdreven is. Het rivm gaf aan hem niet aan iedereen te geven maar dat familie en vrienden best kan... Hoe doen andere ouders met een jonge baby dit?

Hi! Gefeliciteerd nog met de geboorte van jullie zoontje :) 
Wij hebben vrij lang gewacht met de baby door anderen laten vasthouden, ook de opa's en oma's. Pas nu het kinderdagverblijf inzicht komt geven we haar wat meer uit handen en dan ook maar een select groepje mensen van wie ik weet dat ze zich aan de regels houden. Ze is nu 14 weken en ik denk dat ze pas een week of 3 door anderen wordt vastgehouden.

Raar advies van het RIVM, want wat is het verschil in vrienden/familie en kennissen wat betreft Corona? Je moeder kan net zo goed Corona hebben als je buurvrouw, ook al is je moeder nog zo voorzichtig. Dat maakt echt niks uit.

Zelf heb ik eind november Corona gehad, terwijl ik ook voorzichtig ben. Ik ben er amper ziek van geweest, 3 dagen wat hoofdpijn en verkouden. Mijn man idem dito. Mijn 2 dochters (3 jaar en 16 maanden) heb ik niet laten testen, ze zijn wel verkouden geweest in dezelfde periode.
Kinderen worden er sowieso niet echt ziek van, zeker zo'n kleine baby niet. De eerste 3 maanden hebben baby's nog een enorme weerstand en mogen ze zelfs geen koorts hebben, dan is er serieus iets aan de hand.

Ik snap heus dat je je baby niet persé door Jan en alleman wilt vast laten houden, maar wat betreft Corona maakt het geen fluit uit wie je baby vast heeft, iedereen kan per ongeluk het virus mee dragen. En zelfs als je corona krijgt, wees er niet te bang voor! Het gros van de mensen die gewoon jong en fit zijn hebben amper last van Corona, het is dan echt niet meer dan een klein griepje/verkoudheidje. Ik ben blij dat ik het gehad heb, vind het prima zo!

Nou het is ook wel een stukje mazzel hebben volgens mij... Ik ken veel mensen met nauwelijks klachten, maar ook het tegendeel al een aantal keer gezien. Mijn nicht en haar man (jong, fit en gezond) zijn er echt flink ziek van momenteel. En een collega van eind 20 is in maart ziek geweest en heeft nog steeds veel vermoeidheidsklachten. Een vriend van ons is revalidatie fysio en ook hij geeft aan veel 30-ers en 40-ers te zien.

Ja ik zeg ook niet dat iedereen er zo goed vanaf komt, maar het gros wel! Tuurlijk kun je tot de ongelukkigen horen die er lang last van blijven houden of extremere klachten hebben.
Maar hoe voorzichtig je ook bent, het overkomt je en dan is er toch niks meer aan te doen. Ik bedoel niet dat je niet voorzichtig moet zijn, want dat moet je wel.. maar meer dat je er niet direct vreselijk bang voor hoeft te zijn en niet het ergste moet denken als je het krijgt.

onze dochter is 8 weken, wij hebben de eerst weken alleen door de opa en oma's laten vasthouden, sinds ze 4-5 weken is doen we ook de ooms en tantes.. door corona komt er toch al niet veel bezoek en vrienden laten we eerst nog niet vasthouden maar laten we wel langskomen.. 

ga af op je gevoel.. ik vond het in het begin zelf ook niet prettig... en goed benadrukken dat ze bij enig idee van een verkoudheidje niet komen.. (vriendin van me die corona ook heeft gehad, zei ondanks corona daar ook voorzichtig mee zijn, sommigen kunnen ook RS virus bij zich dragen en daar kan een kleintje wil flink ziek van worden)

Terug
Bovenaan