Baby vega eten

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of er ouders zijn die hun kind geen vlees en vis geven en hier dus ervaring mee hebben? Ouders die boeken/sites kennen die juiste informatie hierover bieden?

Thanks!

Ja wij eten vaak vegan en eigenlijk helemaal geen vlees en vis. Heelnincidenteel krijgt ze het wel bij familie. Maar buiten een paar stukjes van een sparerib moet ze niks van de smaak hebben. Is ze niet gewend. Ze lust daarintegen graag allerlei soorten boontjes en erwtjes en is gek op rode linzensoep. Sinds soja goed gaat eet ze ook wel eens een vegan vleesvervanger, waar dat toch wel vaak in zit. En broodjes hummus of notenpasta eet ze graag. Sojayoghurt, havermelk, zo af en toe wat ei. Ze eet heel veelzijdig en zeker ook eiwitten. 
Ik volg graag Plant Based Juniors, een hele fijne dietiste met veel tips voor kinderen plantaardig opvoeden. Ze volgt baby led weaning. Ik heb ook hun kookboek, waar ook heel veel info over kieskeurig eten in staat. Healthy Little Tummies vind ik ook een fijn boek met leuke recepten. Maar eerlijk gezegd volg ik grotendeels ook gewoon onze eetstijl van voor ze er was. Ik serveer het zo dat zij mee kan eten. Ik kook zelden speciaal voor haar. Ja poffertjes ofzo haha! 

Ja’! Ik vind de site van voedingscentrum fijn voor de info en verder kijken we gewoon zelf. Met de opbouw van maaltijden bij de groenten en koolhydraatbron vaak een andere ‘vleesvervanger’ gedaan, dus ei, linzen, bonen oid.
Inmiddels eet de oudste gewoon vega met de pot mee.

Ik volg op YouTube Ellen Fisher, zij woont met haar familie (4 kids) op Hawaii en zij eten volledig vegan. Ze laat zien wat ze eten op een dag, erg interessant en inspirerend vind ik zelf. Ze heeft ook e-booken met recepten!

Oh super bedankt voor jullie fijne reacties en tips!! Ik ga ze allemaal uitpluizen. Ik was bang voor erg kritische reacties omdat ik vanuit mijn omgeving direct de vraag "krijgt je kind dan wel alle vitaminen en voedingsstoffen die hij nodig heeft???" krijg als ik zeg dat ik hem liefst geen vlees en vis wil geven. Terwijl ik die vraag naar mijn mening net zo goed terug kan stellen. Dat je kind vlees en vis krijgt betekent niet automatisch dat hij/zij een gezond en gevarieerd voedingsaanbod krijgt. Maar goed, fijn deze reacties! Hier heb ik wat aan :)

Hier eentje van 4 nooit vis of vlees gehad. Ei wil ze niet. Ze krijgt wel extra vitamines en b12 maar zoals ze zelf inmiddels ook zegt wij eten geen beestjes ook al vinden anderen het lekker.

Wij krijgen nog steeds commentaar. Robin is 2x ziek geweest (corona en de griep een keer)en 1x verkouden. En ze eet niet dagelijks groente meer enz fases zijn zo gezellig haha
Gewoon doen wat goed voelt voor jou vegan of vega opvoeden is niet slecht.

Terug
Bovenaan