Baby voelen

Nouuuu lieve dames, help eens, word ik nou gek? Ik ben vandaag precies 13 weken zwanger, en weet de hele dag al vrij zeker dat ik zo nu en dan het kindje voel bewegen. Maar als dat zo is is dat toch meeeeega vroeg?! Bij mijn dochter merkte ik het met 18 weken pas. Ik ben er wel echt van overtuigd dat dit voelt als leven en niet als rommelende darmen ofzo.<br /><br />Ben even helemaal in de war haha. Iemand die hier ook ervaring mee heeft toevallig? Wanneer voelden jullie het bewegen bij een tweede zwangerschap?<br /><br />

Geen ervaring mee maar mijn verloskundige zegt dat dat vooral afhankelijk is van je bouw en de ligging van de placenta. Er zijn op youtube zelfs filmpjes te vinden van vrouwen waarbij je heel vroeg de baby al kunt zien bewegen aan de buitenkant. Volgens mij dus niks om je zorgen over te maken, lekker van genieten dat je zo vroeg al 'contact' hebt met je kindje:)

Ja daar heeft je verloskundige misschien een goed punt. Bij mijn dochtertje lag de placenta aan de voorkant én was mijn bouw ook nog heel anders (start deze zwangerschap bijv 15 kilo lichter dan de vorige ivm veranderde levensstijl). Dus misschien dat in combinatie met dat je bij een tweede weet hoe het voelt. Wel heel leuk, want zwanger zijn is niet mijn grootste hobby maar het kindje voelen maakt het gelijk 100x leuker voor me!

Ik voelde mijn dochtertje ook al rond de 13-14 weken geloof ik. En dit was mijn eerste zwangerschap. Placenta lag achteraan. Ik voelde ze toen vooral wanneer ik mijn oefeningen ivm bekkeninstabiliteit aan het doen was. Ze zal gevoeld hebben dat ik alle spieren rond mijn baarmoeder aan het activeren was ?. Wanneer ik dan op 16 weken controle had, zei de gyn dat ik de baby wel stilaan zou kunnen voelen maar toen voelde ik ze dus al een tijdje ?. Mijn man had ze toen zelfs rond week 17 een keer kunnen voelen.

Ik heb deze zwangerschap ook sinds week 14 het idee dat ik de kleine af en toe voel, vanaf een week of 18 echt onmiskenbaar. Een vriendin van mij heeft vanwege haar werk een eigen echoapparaat en meende al eerder leven te voelen. Ze heeft bij zichzelf pretecho's uitgevoerd en kon met 12 weken al zien dat de kleine bewoog op de momenten dat zij ook dacht de kleine te voelen. 

Bij mij ligt de placenta trouwens aan de buikzijde (net als bij mijn zoontje, die voelde ik met 17 weken voor het eerst en pas vanaf een week of 20 regelmatig en duidelijk herkenbaar) maar deze keer voelde ik de kleine dus echt al erg vroeg. Ik voel deze baby sowieso veel vaker (nu 25 weken) dan bij mijn zoontje. 

Heeeel herkenbaar! Ik ben nu zwanger van de 2e en voelde met 13 weken de baby ook al bewegen. Ik wist dat dat eigenlijk veel te vroeg' is en dus 'eigenlijk niet kan', maar ik wist zeker dat het de baby was en niet mijn darmen oid. Vanaf 13 weken voelde ik het steeds meer en vaker en met 18 weken kon mijn man het vanaf de buitenkant ook al heel goed voelen. Nu 20 weken en zelfs mijn dochter van 2,5 kan het al voelen en zijn de bewegingen echt heel sterk.
Bij de 1e voelde ik het vanaf 17/18 weken geloof ik. Ook vrij vroeg, maar niet zo vroeg als nu.
Kortom: je bent niet gek hoor ?

De tweede voelde ik ook al zo vroeg hoor. Bij beide zwangerschappen een placenta aan de voorkant. De eerste voelde ik met 17 weken, zachte schopjes. De tweede met 13 weken, maar anders. Een soort stroming of wrijving onder in mijn buik. Ik wist het niet zeker, maar omdat het niks anders kon zijn voor mijn gevoel ging ik er wel vanuit. En het werd inderdaad sterker, tot ik rond 17 weken de bekende schopjes ging voelen weer. Week 18/19 heb ik weer even helemaal niks gevoeld. En vanaf 20 weken echt veel sterker, ook van buiten. 

Terug
Bovenaan