Baby wegleggen

Hoi,

Graag zou ik jullie advies vragen. Het voelt voor mij namelijk alsof ik een slechte moeder ben af en toe.

Komende week begin ik weer met werken. Mijn zoontje is inmiddels vijf maanden oud. Hij zal één dag in de week naar zijn ene oma gaan en een andere dag naar zijn opa en oma. Ik zie hier best wel tegenop. Niet alleen omdat ik hem na die maanden ga missen, maar ook omdat het voor de oma's en opa nieuw is. Zij denken nog heel erg aan de opvoedregels van 30 jaar geleden en dat vind ik lastig.
Wat ik nog moeilijker vind, is dat we ons zoontje niet makkelijk wakker weg kunnen leggen. Dit geldt voor het naar bed brengen, als ook voor het in de box leggen om te spelen. Alleen als hij in zijn babygym wordt gelegd, kan hij zich even alleen vermaken. Wanneer hij in de box of in zijn bedje wordt gelegd, begint hij te huilen. Dan huilen gaat al vrij snel over in krijsen/overstuur raken. Nadat we ons slaapritueel hebben toegepast, valt hij op onze arm in slaap na een tijdje en leggen we hem dus eigenlijk altijd slapend weg.
Gek genoeg kan hij in de ochtend, na zijn eerste fles die we op onze slaapkamer geven met weinig licht, wel zelf in zijn bedje in slaap vallen. Dit duurt wel wat langer dan wanneer hij op de arm in slaap valt, maar dat vind ik niet erg.

Ik voel me een slechte moeder omdat ik mijn zoon blijkbaar niet heb geleerd alleen te kunnen liggen. Misschien heb ik hem onbewust te veel bij me gehouden. Het voelt voor mij als falen als ik mijn schoonmoeder hoor zeggen dat ze niet van plan is om de hele dag met mijn zoon op de arm rond te lopen, of wanneer mijn moeder zegt dat ze wel een kwartier moest zitten met de kleine voordat hij in haar arm sliep.

Hebben jullie tips voor het wegleggen van de kleine? Ik heb nu al buikpijn voor volgende week.

Hoihoi

Je bent juist een goeie moeder! Zoek eens op google of instagram liefde van een moeder op. Het is zo normaal dat je kindje moeite heeft met zelf in slaap vallen. Door de liefde en geborgenheid die je geeft door hem niet te laten huilen, creeer je juist een super goeoe band! Alstie 16 is kandie echt wel zelf in slaap vallen hoor!!!
Heel lastig wbt de oma's.. snap echt dat je daar tegen op ziet. Maar laat hun het eens proberen om hem zo on zn bedje te leggen.. vaak doen ze t ergens anders wel (vreemde ogen dwingen) en vraag anders of ze 1 slaapje in de wagen kunnen doen alstie daar wel in slaapt? Lekker wandelen met je kleinkind is geen straf toch?!

Je bent een super goede moeder!! je kunt tegen de oma’s zeggen dat als ze het teveel werk vinden, je je kindje wel naar kdv brengt. Hun methoden zijn inderdaad hopeloos achterhaald (alleen helaas nog steeds soms toegepast). Je hebt niks aangeleerd of verkeerd gedaan, maar je kindje gevolgd in de behoeften. Het zelf in slaap kunnen vallen is iets dat ze moeten leren en niet iets om af te dwingen. Genoeg kindjes van 5 maanden slapen überhaupt maar kort of niet goed, dus het is toch mooi dat jouw kindje al met een kwartiertje bij oma knuffelen in slaap valt. Eventueel kun je nog iets hebben aan de tips uit het boek ‘je baby in een droomritme’.

Ik dacht meteen hetzelfde, als oma het teveel vindt dan past ze toch niet op? Maar dit is misschien ook wat kort door de bocht. Ik zie hier de tip van je baby in een droomritme, dat boek heb ik ook en écht, er ging een wereld voor me open toen ik het las. Ineens snapte ik waarom hij bleef krijsen in de box (oververmoeid en signalen die ik miste) waardoor hij in z’n bed niet in slaap kon komen. Het had even wat doorzettingsvermogen nodig maar nadat we een week of 2/3 consequent erin waren, sliep hij (op een klein klaaghuiltje na) prima zelf in. Nog altijd. Doorslapen is overigens een ander verhaal ;) 

En zoals hier al gezegd wordt; je bent zeer zeker geen slechte moeder. Je kind wil geborgenheid en dat mag je geven. 
Ik was in t begin ook heel strak en gestructureerd, mijn moeder volgt altijd braaf mijn regels op maar m’n schoonmoeder.. ik heb het leren loslaten. Ze komt de dag met hem door, hij is gevoed en verzorgd, speelt de hele dag met hem. Oké ze doet het op een iets andere manier dan ik zelf zou doen of zou willen maar het maakt niet meteen dat je kind er slecht of getraumatiseerd van wordt. Zo probeer ik het te zien, misschien heb je er wat aan :) succes!! 

Ten eerste: het klinkt alsof je een heel goede liefdevolle moeder bent!!!

Verder heb ik helaas geen tips voor je maar herken ik wel heel erg wat je schrijft. Mijn zoontje is dan wel pas 8 weken maar slaapt ook enkel als hij in slaap gewiegd wordt. Ik moet binnenkort weer gaan werken en maak me ook een beetje zorgen over hoe ze dat op de opvang gaan doen. Als ik eraan denk dat m'n zoontje dan misschien een hele tijd huilend in een bedje ligt breekt m'n hart. Dus ik lees even mee!

Tja, na 3 kinderen ben ik er inmiddels achter dat het idee soms heel mooi kan zijn, maar de uitwerking gewoon wat ingewikkelder is. Mijn oudste zoon, kon in een puckababy met het muziekje van de babyfoon aan en een speentje in zijn mond redelijk makkelijk in slaap vallen in zijn eigen bed. Toen kwam mijn 2e zoon, en dacht ik: dat doen we mooi weer op dezelfde manier. Alleen wilde deze zoon eigenlijk op geen enkele manier in slaap vallen. Van alles geprobeerd, draagdoek, wandelen in de kinderwagen, wiegen op mijn arm… Niets werkte, het was altijd gedoe. Maar uiteindelijk werd het beter. En nu slaapt hij beter/ makkelijker dan zijn grote broer.

Nu een meisje van 12 weken. Die valt vaak zonder al te veel moeite zonder speen of puckababy in haar eigen bed in slaap.

Kort samengevat: geen 1 kind is hetzelfde. Als je weet wat er werkt (en dat voor jou acceptabel is), gewoon doen. En het wordt vanzelf makkelijker/ beter.

Dank voor de lieve reacties. Soms is het lastig om niet aan mezelf te twijfelen.

Iemand nog tips hoe ik het wakker wegleggen kan oefenen?

De laatste twee dagen kan slapend wegleggen ook niet eens meer, want meneer schiet echt meteen wakker en begint hard te huilen. Hopelijk is dat maar een fase..

Ik logde in omdat ik precies maar ook precies met het zelfde zit.
Ik kom soms zelfs niet aan eten toe of optijd naar de wc. Omdat als ik hem ook maar even weg leg of zet in zn wipkipje hij heeel de boel bij elkaar krijst heb net ook zo zitten huilen en ben ook dood op :( mijn mannetje is net 13 weken. 

Terug
Bovenaan