Baby wil continue aan de borst

<p style="text-align: left;">Hi, </p><p>Een week geleden bevallen en mijn baby wil continue aan de borst. Hij drinkt gemiddeld een uur en na een uur komt hij weer. Ik stimuleer hem tussendoor zodat hij niet in slaap valt. Hij neemt grote slokken en hoor hem ook slikken. Mijn melkproductie is verder gewoon goed dus daar is niks mis mee.</p><p>Ik hoor van mensen dat ik hem verwen maar een baby van een week oud kun je toch nog niet verwennen? Ik doe het graag met liefde alleen kom ik verder aan niks meer toe in huis. En het is ook lastig als ik kraamvisite heb en ik dan een uur aan het voeden ben. Ik doe dit in een aparte ruimte omdat hij beter drinkt als het rustig is...</p><p>Hebben jullie tips?! </p>
 
Ik zou lid worden van een Facebook groep zoals borstvoedingsforum of la leche leaque. Dit is normaal gedrag en noemen ze clusteren of een ‘regeldag’ om je productie af te stemmen. 
Is helemaal heen verwennen dit hoort er de eerste weken gewoon bij. 
 
Verwennen is het inderdaad niet hoor! Waarschijnlijk is het een fase en gaat het vanzelf over, maar als je direct iets wilt veranderen, tja... Korter laten drinken per keer? Bijvoorbeeld ongeveer een kwartier per borst aanhouden, en dan met je pink het vacuum van het mondje verbreken. Misschien is hij op het laatst vooral van mama aan het genieten, en niet per se van de melk... Ook kun je natuurlijk proberen elk volgend voedingsmoment een beetje uit te stellen. 10 minuutjes is al winst! Het blijft natuurlijk zoeken wat mogelijk is voor je kindje. De een zet het gelijk op een brullen, terwijl de ander zich makkelijker laat sturen. Doe waar je je goed bij voelt!
 
Eens met bovenstaande reactie. Klinkt voor mij als clusteren, wat heel normaal is voor een babytje! Dit is gewoon zijn manier om jouw melkproductie op zijn behoefte af te stemmen of om troost/nabijheid te zoeken. Dit zal hij in de komende maanden wel vaker doen, zeker wanneer hij bijvoorbeeld in een sprongetje zit. Je kunt een baby echt niet verwennen, baby's hebben nu eenmaal de nabijheid van ouders (met name in het begin mama) nodig, dat is juist super gezond gedrag! Ik zou zelf alleen geen uur voeden, als hij in slaap valt dan is dat zo. Dat heb ik toentertijd bij mijn zoon ook niet gedaan, hij geeft zelf wel weer aan als het nodig is ;) Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze!
 
Hoi Bloompje,
Wat kan het zwaar zijn he, met zo'n pasgeboren baby. Wat je kindje doet is heel normaal voor zo'n kleintje! Je doet het hartstikke goed en kunt hem echt niet verwennen. Het is juist heel goed om aan zijn behoeftes toe te geven, zodat hij zich veilig voelt. 
In de loop van de tijd zal je kindje effectiever gaan drinken en kosten de voedingen minder tijd. Zeker de eerste weken heeft je kindje 10-12 of zelfs meer voedingen nodig. Maak je vooral niet te druk over het huishouden en andere dingen. Misschien is er iemand die daarmee kan helpen? En anders komt dat straks wel weer. 
De facebookgroep borstvoedingsforum is heel fijn, je kunt daar lezen dat andere moeders tegen dezelfde dingen aanlopen en je vragen stellen.
Voedingen uitstellen zou ik niet doen, je kindje heeft dit nu nodig. Er is ook geen maximale tijd per borst. Sommige kindjes zijn met 5 minuten klaar, sommigd drinken 45 minuten. Je kunt wel opletten of hij  de hele tijd effectief drinkt. Als je hem niet meer hoort slikken kun je wisselen van borst. Als hij na 2 borsten nog niet tevreden is bied je nog een keer de eerste aan en zo door tot hij tevreden is. Misschien is hij dan wat sneller klaar, misschien ook niet. 
Nogmaals, heel normaal gedrag voor een baby en je doet het supergoed! Hou vol, het wordt makkelijker en dan kun je echt genieten van het voeden!
 
Het is alsof ik mijn verhaal terug lees. Ik ben het zeker eens met de eerder genoemde tips. Onthoud goed dat je nog maar een week moeder bent van dit frummeltje. De hormonen gieren door je lijf en het gewone leven gaat door en zo ook het huishouden etc. Mij hielp om niet meer te bedenken wat ik allemaal niet kon op een dag, maar hadb gedaan (ook al was het alleen maar eten koken). De kleine in de draagdoek heeft mij ontzettend geholpen, hierdoor was onze dochter dichtbij mij, sliep ze als een roos en kon ik ook goed letten op de honger signalen. 
De eerste zes weken zijn echt even pittig. Maar weet ook dat het een fase is.
You Go girl!
 
Terug
Bovenaan