Baby wil niet in eigen bed slapen

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik heb een baby van 5 weken die niet in haar eigen bedje wil slapen. De eerste 2 weken deed ze dit wel, zowel de nachten als dutjes overdag. Maar afgelopen weken wil ze gewoon niet. Zodra je haar in haar bedje legt, wordt ze wakker en begint ze met huilen. Maak niet uit hoe diep ze in slaap is, ze wordt toch wakker.. Heeft er iemand ervaring hiermee? En wat kan ik het beste doen? Wordt een beetje radeloos want kom nergens aan toe.. </p>

Heel normaal, mijn 2 dochters sliepen tot 3 a 4 maanden beneden. Op de bank of in het babynestje in de box of in de kinderwagen. Daar sliepen ze prima.
Vanaf zo'n 3 maanden merkte ik dat ze beneden ineens sneller wakker werden en ik op mn tenen ging lopen, dus ben ik gaan oefenen met de slaapjes boven in bed. Dat ging toen aardig soepel. Eerder waren ze er nog niet aan toe.

Dus als je kindje overdag beneden wel goed slaapt, lekker doen. Zeker bij een eerste kindje is het verder toch stil in huis dus dan kan de baby net zo makkelijk beneden slapen. En geloof me, er komt écht vanzelf een dag dat je kindje aangeeft beneden niet meer rustig te slapen en dan verhuis je dus naar boven. Dat kun je niet afdwingen!

Ik deed het middagslaapje trouwens vaak in ons grote bed en dan ging ik ernaast liggen om wat te dutten. Dan sliepen ze vaak heel lang, lekker in ons bed. En ze rustte ik zelf ook nog wat.

En ze deden met 5 weken ook echt elke dag nog wel een slaapje op schoot. Heerlijk vond ik dat. Netflix kijken en de baby lekker laten slapen, zo fijn! Dat hebben ze ook echt nog gewoon nodig, je kunt slaapjes in bed niet afdwingen als ze zo klein zijn.

En.. mn jongste dochter is nu 19 maanden en een enkele keer weigert ze haar middagdutje (vandaag ook..) En dan nemen we haar in ons bed en dan slaapt ze wel. Mn man ligt er nu bij. Dat gebeurt zo'n 1x per 10 dagen ofzo. Dus tja, moeilijke dagen blijf je ook houden als ze ouder worden ;)

Alles wat je in huis moet doen, doe ik ook gewoon als de kids wakker zijn. Je kindje hoeft in de wakkertijd toch niet continu op schoot? Als ze 10 minuutjes in de box ligt, kun jij in die 10 minuten gewoon stofzuigen.

Ik deed vroeger ook alle huishoudelijke taken tijdens de slaapjes, maar heb mezelf dat echt afgeleerd. Met 2 kinderen van 3.5 jaar en 19 maanden is er nooit meer een moment rust in huis overdag, dus de huishoudelijke taken moeten gewoon gebeuren als de kinderen wakker zijn. Ze moeten ook leren dat je niet 24/7 tijd voor ze hebt, maar soms even moet poetsen of de was opvouwen. Uiteindelijk zijn het maar klusjes van steeds 10 minuutjes

Heel herkenbaar! Onze dochter wilde ook niet in haar bedje slapen. Wat een drama was dat en wat een stress heeft ze dit bezorgd. Vooral omdat ik dacht ‘een kind moet in een bedje’ slapen. Maar inmiddels weet ik beter. Je kleintje is nog zo jong en heeft waarschijnlijk behoefte aan jou. Dus bij jou zijn. Neem je kleintje daarom lekker bij je, eventueel in een draagzak (lifesaver vind ik dit hoor!) en geniet vooral van de tijd dat je kleintje bij je wilt zijn, hoe zeer jij ook behoefte hebt aan jezelf.
Inmiddels is m’n dochter 1,5 jaar, slaapt ze als een trein en wilt ze nog maar weinig bij mama zitten/liggen.
Komt goed, mama ? gewoon doen wat jij denkt dat het beste is voor je kindje en waar hij/zij behoefte aan heeft.

Ik lees vaker dat je moet genieten van het vele mamma plakken. Dat moet je maar net liggen denk ik dan. De een vind dat heerlijk, en de ander kijkt ernaar uit om achter een kruipende dreumes aan te gaan. Allemaal goed! 
Ik had een huilbaby die zowel wakker als slapend niet weg te leggen was. Idd de eerste 2 weken wel, maar dan zijn ze nog te moe. Ik had zelf een zwaar herstel en kon niet goed zitten de eerste maand. Tot 3 maanden vond ik een ware nachtmerrie. Er speelde meer mee, maar 24/7 met een baby op je buik die niet eens bij pappa kan liggen zonder huilen... Dat is heel pittig, en nee ik genoot er niet van. 
Toch is dat wat sommige kindjes nodig hebben. Eraan toegeven is toch de weg van de minste weerstand. Na 3 a 4 maanden knappen ze vaak heel erg op. Ik geloofde daar niks van toen ik er midden in zat, maar dat was hier ook echt zo. Met 17 weken sliep ze alle dagslaapjes in haar eigen bedje en ging ze wat spelen, zodat ik de huishoudelijke dingetjes in wakkertijd kon doen. Pauze als ze sliep. Heerlijk was dat! En nu ze 10 maanden is heb ik het zo leuk met haar! Mn nachten zijn sinds 6 maanden ook meestal wel oke, 6+ uren. Dus in mijn ervaring: wees geduldig en het komt goed. 
Tips: draagdoek/zak zodat je even kunt wandelen (boodschapje doen), zet eten en drinken voor de hele dag klaar zodat je dat makkelijk kan pakken. Vind uit welk slaapje nog het beste ergens anders lukt, bijvoorbeeld de box, en leer razend snel vaatwasser, was, wc schoon etc te maken. Ik werd ook best handig in dingen doen met baby op de arm, zoals lunch maken, naar de wc gaan, vaatwasser doen. Stofzuigen en andere grote dingen als er visite is of je man thuis, zodat de baby niet alleen ligt te huilen. Ook accepteren dat goed schoon later wel weer komt. Beetje aan de situatie toegeven. 
De nachten kwam ik door door samen te slapen, in mijn bed. Volgens veilig samen slapen regels. Die kun je googlen. Nachtvoedingen vroeg ze tot 6 maanden wel structureel, maar ze sliep daardoor goed tussen de voedingen door. Na 2,5 maand gebruikten wij een traditionele cosleeper zonder opstaande rand. Tot 8 maanden gedaan. 
En even huilen om de situatie mag best. Dat betekent niet dat je niet van je kleintje houdt. Het is nogal een verandering. Het feit dat ik nooit meer pauze heb en altijd druk ben moest hier ook ontzettend wennen.

Ahh fijn om jullie ervaringen te horen. Ze wil helaas ook nergens anders slapen zoals in haar box of op de bank.. Dus alleen op de schoot of op onze borst. Zo slapen we idd ook in de nachten. Maar ik zal er aan moeten toegeven dat dit de komende tijd zo zal zijn en zal dus niets forceren en er van genieten :) 

Terug
Bovenaan